۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
یک تابو روی صحنه

روی صندلی ها که بنشینید گویی این طرف راه زرد در جایگاه قاضی نشسته اید تا قضاوت کنید تابویی را که روی صحنه میان فریادهای بازیگران پدیدار می شود یک راه زرد که برای نمایش خط قرمز زندگی رسم شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایش "راه زرد" سعی می‌کند با شیوه روایت غیرخطی از خستگی بیش از اندازه مخاطب با وجود یکنواختی نمایش جلوگیری ‌کند، این نمایش به معضل اجتماعی رحم اجاره‌ای می‌پردازد و روایت‌گر درگیری‌ها و معضلات دو زوجی است که هر دو مشکلاتی دارند و موضوع فرزند این مشکلات را دو چندان می‌کند.

نمایش پیش از استقرار تماشاچیان با نگاه خیره بازیگران به صندلی‌های خالی آغاز می‌شود و با شبیه‌سازی یک دادگاه و قرار دادن تماشاچیان در جایگاه قاضی؛ این اتفاق بارها در طول نمایش تکرار می‌شود و ادامه می‌یابد.

علی رغم وجود برخی صحنه‌های خوب در بازی، نمی‌توان به بازیگران امتیاز خوبی داد و حتی به نظر می‌رسد که بسیاری از ضعف‌های بازیگری نیز به عمد یا غیرعمد، تنها در پشت فریادها گم می‌شود. همچنین کمبود دیالوگ‌های قوی و اثرگذار، درگیری و هم ذات پنداری مخاطب با شخصیت‌های داستان را کمتر می‌کند و ارتباط قدرتمندی که اشتیاق او را برای تماشای ادامه اجرا برانگیزد به وجود نمی‌آورد.

اگرچه سادگی در پردازش صحنه و موسیقی را ابدا نمی‌توان یک نقطه ضعف به حساب آورد، اما در «راه زرد» این سادگی منجر به یکنواختی و ناهماهنگی خسته‌کننده‌ای شده است که در پرداختن به موسیقی به چشم می‌خورد و نه تنها به درگیری تماشاچی با نمایش کمکی نمی‌کند بلکه نقش دافعه را بازی می‌کند.

البته سوژه نمایش در تئاتر اصفهان ناب و تازه است و با کمی دغدغه‌مندی بیشتر، چه در نمایشنامه و چه در اجرا و همچنین تلاش برای رفع ایرادات فنی، قطعا امکان پرداخت بهتر به آن وجود داشت.

درباره علت انتخاب این سوژه، نساج پور فراگیری معضل رحم اجاره‌ای در جامعه را عنوان کرد و گفت: با این موضوع در ایران به شکل یک تابو برخورد می‌شود و به همین دلیل کمتر به آن پرداخته شده و اطلاعات کمی درباره آن وجود دارد، به همین دلیل لازم است که مردم درباره آن بیشتر بدانند. ایده نمایشنامه در نتیجه مشاهده خبرهایی پیرامون این موضوع در کشورهای دیگر به دست آمد. همچنین علاقمند بودم که تماشاچی را به عنوان قاضی داستان در نظر بگیرم و بر همین اساس هم در اجرا، نمایش به نوعی بود که تماشاچی قاضی یک دادگاه تصور شود.

به گزارش ایمنا، نمایش "راه زرد" به نویسندگی و کارگردانی صبا نساج پور از ۱۸ تا ۲۸ مهر ساعت ۱۸:۴۵ در سالن نمایش اصفهان مجموعه فرشچیان به روی صحنه می رود.

کد خبر 355991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.