برنامه‌ریزی برای تهیه سند بالادستی معماری ایستگاه‌های مترو

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان از برنامه‌ریزی برای تهیه سند بالادستی معماری ایستگاه‌های مترو اصفهان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، جلسه کمیته معماری سازمان قطارشهری اصفهان با محوریت بررسی نقاط ضعف و قوت ایستگاه‌های خط یک مترو و همچنین ارائه برنامه مناسب به منظور رفع مشکلات موجود و برطرف کردن آن در خط دو، برگزار شد.  

محمدرضا بنکدار، مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر خط یک مترو اصفهان با نزدیک به ۲۰ کیلومتر در حال بهره‌برداری است، گفت: بهره‌برداری از خط یک باعث مطرح شدن دغدغه‌های مردم و نیازسنجی انتظارات آنان پیرامون معماری ایستگاه‌های مترو شده است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به موضوع معماری ایستگاه‌ها در خط دو ادامه داد: در حال حاضر سازمان قطارشهری اصفهان در صدد ایجاد شیوه‌نامه و یا دستورالعملی برای استفاده بهتر از تجربیات معماری ایستگاه‌های خط یک مترو و لحاظ کردن آن در معماری ایستگاه های خط دو است.

وی با بیان اینکه هدف ما، عملیاتی کردن این موضوع با محوریت کمیته معماری سازمان است، ادامه داد: نگرش جدید سازمان قطارشهری اصفهان، توجه جدی به موضوعات معماری خط دو قطار شهری است و در این زمینه با همراهی کمیسیون معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان، نسبت به تهیه یک سند بالادستی اقدام خواهیم کرد.  

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان گفت: موضوع ظرفیت‌های تجاری ایستگاه‌های مترو از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا نگاه امروز مدیریت شهری در این دوره مبتنی بر اقتصاد شهری است و اعتقاد دارد پروژه‌های شهری باید به سمت خودکفا شدن حرکت کند.

بنکدار با اشاره به اهمیت توجه به اسناد بالادستی اضافه کرد: ظرفیت‌های مترو اصفهان باید در طرح جامع شهر اصفهان دیده شود؛ این مسئله زمینه رفع مشکلات این حوزه را فراهم خواهد کرد.

ایستگاه‌های مترو، بیانگر منظر شهری اصفهان باشد

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: مردم شهر اصفهان فضای میدان امام(ره) و سایر فضاهای تاریخی را درک کرده‌اند و بدون شک با توجه به جنس معماری این فضاها، انتظارات مردم از شهر اصفهان بسیار بالا است؛ مردم شهر اصفهان تصوری بسیار عمیق و وسیع از متروی این شهر دارند و انتظارات آنها بسیار فراتر از آن چیزی است که ما در ذهن داریم.

شیرین طغیانی افزود: بدون شک باید به ۱۵ ایستگاه خط دو و هشت ایستگاه خط سه مترو اصفهان به عنوان یک ظرفیت بسیار بالا برای شهر اصفهان نگاه کنیم، زیرا می توانیم از این طریق، منظر شهری اصفهان را به نمایش بگذاریم.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بدون شک نیاز است که سندی بالادستی برای معماری ایستگاه‌های شهر اصفهان تهیه شده و ضوابط معماری مد نظر نیز برای طراحان و سازندگان ایستگاه‌ها تهیه شود.

وی اضافه کرد: در طرح جامع شهری اصفهان به ظرفیت‌های این حوزه کمتر توجه شده است بنابراین باید در این خصوص ظرفیت‌های موجود را به کار گرفت؛ همچنین لازم است که در خط مترو اصفهان، مناطق مختلف را درگیر کرده و حوزه‌های متنوع با نگاه بسیار صحیح و دقیق در این خصوص ورود کنند.

توجه ویژه به معماری ایستگاه‌ها

محمود ارژمند، استاد دانشگاه هنر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه اصفهان نماینده تمدن هزار ساله است پس تصمیمات آن باید در حوزه ملی صورت گیرد، اظهار کرد: تلاش این است که معماری ایستگاه‌ها به معماری شهر اصفهان نزدیک باشد؛ در این حوزه باید نظرات صاحب نظران و افراد دغدغه‌مند این حوزه را گرفت و از ظرفیت‌ها و پیشنهادات آنها بهره برد.

این عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر با بیان اینکه پروژه مترو اصفهان یک پروژه ملی قلمداد می‌شود، گفت: تلاش‌های صورت گرفته در ساخت پروژه قطارشهری اصفهان بسیار ارزشمند است، اما خواهش ما این است که نظرات چهره‌های فرهنگی و هنری شهر اصفهان در خطوط دیگر مترو و ساخت آن مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 355981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.