فریب افراد سودجو برای دریافت مجوز ساخت و ساز را نخورید

مدیر کمیسیون‌‎های ماده صد شهرداری اصفهان گفت: برخی افراد وعده گرفتن مجوز برای ساخت طبقه اضافه یا دیگر امکانات ساختمان را به مالک می‌دهند، اما مالکان به هیچ وجه نباید فریب این افراد سودجو را بخورند.

غلامعلی فیض‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در بسیاری از مناطق افراد سودجو به عنوان واسطه خود را معرفی کرده، پول می‌گیرند و وعده دریافت مجوز برای ساخت یک طبقه اضافه برای ساختمان را به مالک می‌دهند، اما مالکان یا ذی‌نفعان به هیچ عنوان نباید به افراد غیرمسئول اعتماد کنند و چنانچه مشکلی دارند خودشان به کمیسیون ماده صد شهرداری اصفهان واقع در پل چمران، معاونت شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده صد مراجعه و موضوع مورد نظر را مطرح کنند.

وی در خصوص اینکه عده‌ای بر این باور هستند که داشتن سند مالکیت در رأی کمیسیون ماده صد تأثیر دارد، افزود: بسیاری از افراد با استفاده از ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ سند دریافت می‌کنند، اما بدون پروانه یا خلاف مفاد پروانه ساخت و ساز انجام می‌دهند در حالی که سند برای خودش ارزش دارد، اما تخلفات ساختمانی آن به صورت جدا بررسی می‌شود.

مدیرکمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان با بیان اینکه به فتوای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبلغ تخلفات ساختمانی باید به زمان تخلف صادر شود، گفت: اگر ساخت خلاف یک ساختمان مربوط به ۳۰ سال پیش است و امروز پرونده آن در کمیسیون ماده صد مطرح باشد، باید مبلغ تخلف بر اساس ۳۰ سال پیش حساب شود، زیرا این وظیفه شهرداری بوده که در آن زمان به پرونده رسیدگی می‌کرد، حال که کوتاهی کرده باید ضرر آن را خود شهرداری بپردازد.

وی ادامه داد: رأی عمومی دیوان عدالت اداری نیز به این موضوع اشاره دارد و در این خصوص رأی صادر کرده که تخلفات ساختمانی باید به زمان تخلف بررسی و محاسبه شود.

فیض‌اللهی با بیان اینکه تخلفات ساختمان‌های دولتی، نهادها و سازمان‌ها در کمیسیون ماده صد همانند سایر شهروندان رسیدگی می‌شود، گفت: تنها تفاوتی که وجود دارد این است که اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی اگر کمیسیون ماده صد رأی تخریب یا جریمه صادر کرد و رأی قطعی شد، می‌توانند از رأی صادر شده به دیوان عدالت اداری شکایت کنند، اما مراکز دولتی حق شکایت از آراء کمیسیون ماده صد در دیوان عدالت اداری را ندارند و هر رأی که قطعی شد همان اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر مدت اعتبار پروانه ساختمانی تمام شد، اما هنوز ساخت و ساز به اتمام نرسیده باشد، مالک باید چه اقدامی انجام دهد؟ اظهارکرد: پروانه ساختمانی مدت زمان مشخصی دارد و چنانچه از زمان آن بگذرد، مالک اگر اقدامی نکرده باشند باید دوباره به شهرداری مراجعه و شهرداری طبق آخرین ضوابط به آنها پروانه دهد، اما پولی که هنگام دریافت پروانه ساختمانی بابت تراکم و پروانه پرداخت شده است، محفوظ می‌ماند.

مدیرکمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان تاکید کرد: اگر زمان پروانه بگذرد و ساخت و ساز انجام شود، ساختمان به عنوان ساختمان بدون پروانه قلمداد شده و ممکن است در کمیسیون ماده صد باعث مشکلاتی برای شهروندان شود.

کد خبر 355957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.