گلابی: در خصوص ایمنی ساختمان‌ها کوتاه نمی‌آییم

شمار ساختمان‌های بلند مرتبه شهر اصفهان که بسیار چشم‌نواز ساخته شده‌‍اند و واحدهایی از آنها به فروش رفته، اما همچنان با مشکل ایمنی مواجه است و ساکنان آن هر روز در هراس از وقوع حادثه هستند، کم نیست!

به گزارش خبرنگار ایمنا، آتش‌سوزی حادثه ناگواری است که سالیانه بسیاری از ساختمان‌ها را به کام شعله‌های خود می‌کشاند، این در حالی است که رشد جمعیت و مهاجرت به شهرها باعث گسترش شهر و روی آوردن افراد به ساختمان‌های بلند و متراکم می‌شود؛ اما به راستی تعداد ساختمان‌های ناایمن در کشور چه قدر است؟ این ساختمان‌ها که «ایمنی» واژه‌ گم‌ شده آنها است، چگونه و با نظارت چه‌ کسانی ساخته شده و به مردم واگذار شده است؟ تکلیف خریداران واحدهای مسکونی مجتمع‌هایی که پایان کار و ایمنی ندارد، چیست؟  

با توجه به اینکه یک حادثه آتش‌سوزی در چنین ساختمان‌هایی می‌تواند عواقب وخیم و خسارات جانی به همراه داشته باشد، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان معتقد است: افراد باید هنگام خرید ساختمان و نقل و انتقالات، درباره اینکه ساختمان پایان کار دارد یا خیر را استعلام بگیرند  و به هیچ عنوان نباید ساختمان فاقد پایان کار خریداری کنند.

توضیحات بیشتر درباره ایمنی ساختمان‌های شهر، همچنین تجهیزات آتش‌نشانی اصفهان، دوره‌های آموزشی سازمان، آمار حوادث یک‌سال گذشته، بیشترین حوادث شهر و ... را در گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با «محسن گلابی»، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در ادامه مطلب می‌خوانید:

مالکان بعضی از ساختمان‌ها بدون دریافت پایان کار و رعایت مسایل ایمنی واحدهای مسکونی را پیش فروش می‌کنند! آیا آماری از این نوع ساختمان‌ها وجود دارد؟ شهروندان هنگام خرید واحد مسکونی برای اطمینان از ایمن‌ بودن آن، چه اقدامی باید انجام دهند؟

نمی‌توان آماری از تعداد ساختمان‌های ناایمن شهر ارایه کرد، اما سازمان آتش‌نشانی همه سیستم‌های اطفای حریق و ایمنی ساختمان‌ها را بازدید می‌کند. گاهی اوقات زمانی که فرد پایان کار می‌گیرد، دیگر اعتنایی به پیگیری و تداوم ایمنی ندارد، از این رو باید بازدید دوره‌ای انجام شود.  

به تمام شهروندان توصیه می‌کنم چنان‌چه قصد خرید واحدهای مسکونی مجتمع‌ها را دارند، ابتدا از داشتن پایان کار مجتمع مطمئن شده و سپس خرید کنند؛ برای صدور پایان کار موارد ایمنی مجتمع‌های مسکونی از جمله وضعیت آب‌فشان‌ها، پله‌های خروج اضطراری، دودبندها و ... توسط کارشناسان سازمان آتش‌نشانی بررسی می‌شود و در صورت رعایت تمام موارد ذکر شده، مجوز صدور پایان کار صادر می‌شود. تأکید می‌کنم در خصوص رعایت ایمنی ساختمان‌ها کوتاه نخواهیم آمد و تلاش می‌کنیم موارد را به صورتی مورد توجه قرار دهیم که رضایت‌مندی مردم حاصل شود.

باتوجه به اینکه هر روز در اصفهان ساختمان‌های بلندمرتبه زیادی ساخته می‌شود، سازمان آتش‌نشانی تا چه اندازه توانسته تجهیزات خود را جهت اطفاء حریق در این گونه ساختمان‌ها آماده و تطابق‌سازی کند؟

حدود یک ماه پیش از نردبان ۵۶ متری بازو مفصلی آتش‌نشانی اصفهان رونمایی شد که این نردبان تا ارتفاع ۵۶ متر (۱۰ طبقه) را می‌تواند پوشش بدهد؛ نردبان بازو مفصلی با قابلیت چرخش ۴۵ درجه مجهز به سنسورهای حساس حرارتی و سنسورهایی دقیق الکتریکی است که می‌تواند از حوادث ثانویه که امکان وقوع آنها بعد از حادثه اصلی وجود دارد، جلوگیری کند.

وقتی قرار است با استفاده از نردبان اطفاء حریق انجام شود، انجام عملیات به شرایط محیطی و جوی بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر وزش باد شدید و از یک حدی بیشتر شود، نمی‌توان از این نردبان استفاده کرد.

میانگین زمان حضور آتش‌نشانان در محل وقوع حوادث چقدر است؟

در حال حاضر رکورد زمان رسیدن مأموران آتش‌نشانی به محل حوادث چهار دقیقه است؛ البته ما حتی در بعضی از موارد جلوتر از رکورد جهانی هستیم و بعضی از اطفاءها زیر ۳۰ ثانیه انجام می‌شود که این زمان‌ها بستگی به شرایط ترافیکی، معبر و فاصله زمانی محل ایستگاه تا محل حوادث دارد.

در نظرسنجی تلفنی و نظرسنجی از افراد بر سر صحنه حوادث طی چهار ماه نخست سال‌جاری، ۹۵ درصد عملکرد آتش‌نشانی را بسیار خوب و پنج درصد نیز خوب توصیف کردند.

بیشترین حوادثی که در اصفهان اتفاق افتاده شامل چه مواردی است؟

حوادثی از جمله تصادفات، نشت بنزین، نشت گاز، حبس در اتاق، حبس در اماکنی مانند آسانسور یا کودکانی که به اتاق رفته و درب را بر روی خود قفل می‌کنند، اما قادر به بازکردن آن نیستند و ... بیشتر در اصفهان رخ داده است؛ البته در گذشته حوادث قطعی انگشتان کودکان در چرخ گوشت را نیز داشتیم که با آگاه‌سازی‌های  انجام شده، آمار این حوادث کاهش چشمگیری یافته است.

تابستان امسال به واسطه قطعی مکرر برق آمار حوادث مربوط به حبس در آسانسور افزایش پیدا کرد، اما با پایان یافتن تابستان، آمار این حادثه کاهش یافت.

با توجه به اینکه نوع حوادث نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده، قطعاً باید تجهیزات سازمان نیز به روز شده باشد!

قطعاً همینطور است، چندی پیش از هفت سِت امداد نجات، نردبان۵۶ متری و دستگاه‌های تنفسی سازمان رونمایی شد و سعی کردیم همگام با استانداردهای دنیا پیش رویم.

این موضوع مهم را باید در نظر داشت که بیش از ۹۰ درصد تجهیزات و ابزارهای سازمان آتش‌نشانی خارجی است که سعی داریم آنها را جایگزین و بیشتر از تجهیزات داخلی استفاده کنیم. در حال حاضر بعضی از ابزارها توسط کارشناسان داخلی طراحی می‌شود، تجهیزاتی که با نمونه خارجی خود از نظر کیفیت برابری می‌کند.

از عملکرد این سازمان طی یکسال گذشته بگویید.

در بعضی از حوادث آتش‌نشانان ایثارگر برای نجات جان شهروندان، مصدوم یا حتی جان خود را از دست می دهند؛ تعداد آتش‌نشانان آسیب دیده در عملیات‌هااز مهر سال گذشته تا مهر ماه سال‌جاری ۳۲ نفر و تعداد نجات یافتگان از حوادث در این مدت ۱۸ درصد افزایش یافته است.

آمار فوت شدگان در یکسال منتهی به مهرماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته و میانگین زمان رسیدن به محل حادثه و حریق در داخل محدوده شهر به حدود چهار دقیقه رسیده است.

بر این نکته تأکید دارم که حادثه خبر نمی‌کند و همواره باید مراقب باشیم تا حادثه‌ای اتفاق نیفتد، دیگر آنکه چنانچه شهروندان در خیابان یا سایر معابر از وقوع حادثه‌ای با خبر و خودروهای آتش‌نشان و مأموران امدادگر را مشاهده کردند، ازدحام نکنند و فضا را برای انجام خدمات مأموران باز بگذارند؛ به طور مثال اگر یک خودرو در بزرگراه یا  خیابان دچار حادثه شد، ازدحام نکنیم چون احتمال خطر به دلیل نشت بنزین یا گاز وجود دارد. از آنجایی که از قسمت اول عنوان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی پیدا است با «آتش» و «ایمنی» سروکار داریم و در برابر حوادثی که تنوع آن در سطح شهر زیاد است، آتش‌نشانان پس از اطلاع از بروز حوادث حریق در محل حاضر و سعی می‌کنند به حادثه دیدگان و افرادی در معرض خطر هستند، کمک کنند.

بخش دوم کار سازمان موضوع ایمنی است؛ ایمنی ساختمان‌ها و اماکن عمومی بر عهده این سازمان است و کارشناسان خبره و زبده آتش‌نشانی پس از بازدید محل موارد ایمنی را تذکر می‌دهند.

اینکه موارد ایمنی ساختمان‌ها شامل چه مواردی است باید گفت قبل از اینکه برای هر ساختمان از سوی شهرداری گواهی پایان ساخت صادر شود، از آتش‌نشانی برای مباحث ایمنی استعلام می‌شود و همکاران ما در مورد تجهیزاتی که باید در ساختمان‌های عمومی و ساختمان‌های مسکونی و مجتمع‌ها از جمله سیستم اطفاء حریق، پله‌های خروج اضطراری، دودبندها، آسانسورها، جان پناه‌ها، نرده‌ها و ... نصب شود را کنترل و چک لیستی در اختیار مالک قرار می‌دهند و پس از آن نیز فرصتی به مالک برای رفع نواقص داده می‌شود، سپس بار دیگر بازدید می‌کنند و در صورت رعایت تمام موارد، پایان کار صادر می‌شود. در واقع می‌توان گفت که فعالیت‌های این سازمان ارتباط مستقیم با آتش و ایمنی دارد.

پرسنل آتش‌نشانی اصفهان از نظر آموزش‌های عمومی و تخصصی در چه سطحی قرار دارند؟

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان جزء رتبه‌های اول کشور و حتی در بعضی از زمینه‌ها در سطح جهانی، رتبه‌های بین‌المللی دارد و کارکنان این سازمان نیز در زمینه‌های تخصصی و ورزشی دارای رتبه‌های کشوری و جهانی هستند. به طور مثال در المپیادی که بین آتش‌نشانان سراسر کشور برگزار شد، آتش‌نشانی اصفهان رتبه نخست را کسب کرد و  چندین سال است این رتبه را حفظ کرده است.

در زمینه‌های آمادگی جسمانی و ورزش، آتش‌نشانی اصفهان حکم‌های قهرمانی جهانی دارد، به عنوان مثال نفر اول یخ‌نوردی جهان از کارکنان آتش‌نشانی اصفهان است.

در زمینه صخره‌نوردی، کوهنوردی و کار در ارتفاع نیز چند نفر از کارکنان این سازمان دارای رتبه‌های جهانی هستند. نخستین آتش‌نشانی که به قله هیمالیا صعود کرد، عضو سازمان آتش نشانی اصفهان است و در زمینه‌های مختلف تخصصی نیز این جایگاه را کسب کرده ، بنابراین افراد زبده و خبره‌ای را در اختیار داریم.

 آموزش‌ کارکنان سازمان در خصوص چه مواردی است؟

آموزش‌های آتش‌نشانی اصفهان در دو بخش خلاصه می‌شود، بخش نخست آموزش‌های تخصصی اطفاءحریق و یا امداد و نجات است که به طور مستمر در بین آتش‌نشانان روزانه در هر ایستگاه یک یا دو ساعت برگزار و تمرین‌های لازم انجام می‌شود. آموزش‌هایی که به کارکنان ارایه می‌شود، مطابق با استانداردهای سطح جهانی است.

از سوی دیگر آموزش‌هایی ویژه شهروندان، کارکنان ادارات و افراد مختلف ارایه می‌شود، این سازمان از سطح مهدکودک آموزش‌های خود را در تعدادی از ایستگاه‌ها با استفاده از ماکت‌ها و ابزار و ادوات آتش‌نشانی انجام می‌دهد. کارکنان آموزشی سازمان حتی به مدارس یا کارخانه‌ها، شهرک‌های صنعتی و هرجایی که درخواست دریافت آموزش‌های آتش‌نشانی می‌شود و یا با پیشنهاد سازمان از طریق خودمان می‌روند و نکات ایمنی را آموزش می‌دهند.

از تاریخ یکم مهرماه ۹۶ تا یکم مهرماه ۹۷ ، ۲۷۸ هزار و ۳۹۳ نفر ساعت آموزش در سطح شهر اصفهان ارایه شده و ما سعی کردیم که روزهای یکشنبه هر هفته در یکی از مناطق ۱۵ گانه شهرداری مانور برگزار کنیم. همواره برای تمام شهروندان آرزو می‌کنم روزها و ساعاتی بدون حادثه در پیش رو داشته باشند.

گفت‌وگو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 355940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند FR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    1 0
    باید اخطار قانونی به مالکان ساختمان های فاقد پایان کار داده بشه. آخه ساکنان آنها چه گناهی کردند..........