تولد شگفت انگیز یک ستاره!

محققان علم نجوم برای نخستین بار لحظات زیبای تولد یک ستاره را ثبت کرده‌اند؛ ستاره نوترونی جدید موسوم به "iPTF۱۴gqr" پس از انفجار یک ستاره عظیم متولد شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخترشناسان موسسه فناوری کالیفرنیا به تازگی تصاویر زیبایی از تولد یک ستاره دوقلو ثبت کرده‌اند که بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. به گفته محققان تولد نواختر با انفجار یک ستاره عظیم آغاز می شود. این تولد در فضای یک کهکشان مارپیج اتفاق افتاد که ۹۲۰ میلیون سال نوری از سیاره ما فاصله دارد. مشاهدات دانشمندان نشان می‌دهد که ستاره در حال مرگ، یک ستاره همراه، به دنبال داشته است که غیر قابل رویت می باشد. این برای نخستین بار است که دانشمندان شاهد تولد یک ستاره دوقلو بوده‌اند.

 ستارگان دوتایی در میدان گرانش یکدیگر اسیر هستند و معمولا در مدارهای پایداری به دور یکدیگر می‌گردند. زمانی که دو ستاره بسیار نزدیک به هم باشند، برهمکنش گرانشی بر تکامل آن‌ها تأثیر می‌گذارد. ستاره نوترونی جدید و ستاره همراه آن بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و در اثر یک انفجار غیر عادی به شکل یک مارپیچ در یکدیگر ادغام شده اند. این‌گونه تصور می‌شود که ادغام ستاره‌های نوترونی موجب تولید موج‌هایی در "فضا-زمان"شده که به عنوان امواج گرانشی شناخته می‌شوند.

در این تصویر لحظات قبل، بعد و زمان تولد نواختر نوترونی " iPTF۱۴gqr" قابل مشاهده است.

یک نواختر زمانی متولد می‌شود که یک ستاره عظیم (حداقل هشت برابر جرم خورشید) منفجر شده و  به صورت انرژی هسته‌ای در می‌آید. بنابراین هسته ستاره متلاشی شده و سپس در طی یک انفجار قدرتمند به سمت خارج حرکت می‌کند. پس از آنکه لایه‌های خارجی ستاره منفجر شد، یک ستاره نوترونی مایع از باقی مانده‌های آن بر جای می‌ماند.

این ستاره بیگانه که حجمی به اندازه یک شهر دارد، دارای جرمی بیشتر از خورشید است. به گفته اخترشناسان موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech)، ستاره جدید موسوم به iPTF ۱۴gqr، تنها یک پنجم از جرم خورشید را از دست داده است. این برای نخستین بار است که دانشمندان نجوم شاهد فروپاشی هسته یک ستاره عظیم و تولد یک ستاره دوقلو بوده‌اند.

کد خبر 355855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.