وکلا از خدمات بیمه‌ای تأمین اجتماعی بی‌بهره‌اند

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: چنانچه وکلا هر لحظه دغدغه جانی داشته باشند این ضعف به آنان اجازه رعایت اصول را نمی‌دهد؛ حمایت‌های بیمه‌ای از وکلا نشده و کانون وکلای دادگستری با صندوق حمایت‌های بیمه‌ای دچار مشکل هستند .

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رییسی شامگاه پنجشنبه در سی و نهمین مراسم تحلیف کانون وکلای دادگستری استان اصفهان خطاب به وکلای جدید اظهار کرد: شما کارآموزان امشب صاحب شأن وکالت شدید و شأن وکالت برای شما بار مسئولیت‌های زیادی ایجاد می‌کند .

وی شأن وکالت را به معنای پایبندی قانون دانست و افزود: جامعه وکالت باید قانون‌مداری را سرلوحه کار خود قرار دهد؛ نقض قانون ولو یک مورد برای یک وکیل با شرافت پسندیده نیست؛ همواره سعی کنید بهترین مجری قانون و بهترین ناظر بر اجرای درست قانون باشید.

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان افزود: شأن وکالت به معنای وجدان بیدار است و اهمیت آن برای شما بسیار بیشتر از گذشته است؛ وجدان بیدار به معنای دغدغه شما برای اجرای عدالت است؛ یعنی هم‌درد دردمندان خواهید شد .

رییسی افزود: شأن وکالت تحمل درد و رنج و تحمل زحمت مضاعف برای تحقق عدالت توأم با داشتن وجدان بیدار است؛ شأن وکالت شجاعت، جسارت، آزادگی، استقلال و عدم وابستگی به هر آن چیزی که مانع اجرای عدالت شود، است.

وی گفت: سلاح وکیل اخلاق، علم و دانش است و اخلاق‌مداری، قانون‌مداری و دغدغه اجرای قانون،  برای وکلا بسیار جدی‌تر از سایر افراد جامعه است زیرا آنان بیشترین ارتباط را با قانون دارند.

 رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تأکید کرد: یک وکیل فارغ از جایگاه و پرونده وکالت باید سطح اطلاعات و دانش کافی را داشته باشد و همواره باید در راه کسب دانش برای اجرای عدالت از علم روز استفاده کند.

وکیل پاسدار شأن انسانی همه انسان‌ها است

وی گفت: وکلا باید پاسدار ارزش‌های جامعه وکالت باشند و نقش مؤثری در جامعه و حفظ هنجارهای و ارزش‌های والای جامعه داشته باشند زیرا بنا بر تعریف قانون وکیل پاسدار شأن انسانی همه انسان‌ها است.

رییسی خطاب به همکاران قضایی که در حیطه جامعه وکالت نیستند درباره دغدغه‌های جامعه وکالت گفت: از قوه مقننه درخواست می‌شود که پاسدار استقلال کانون وکلا باشند چنانچه وکیل به عنوان مؤلفه اساسی یک جامعه سالم مهم و اساسی تلقی شود  دغدغه استقلال باید تحقق پیدا کند.

وی از دغدغه وکلا در زمینه رعایت شأن قضایی در محاکم گفت و خطاب به مسئولان قضایی حاضر در جلسه اظهار کرد: مقامات قضایی، ریاست کل دادگستری و معاونت‌های مرتبط به این دغدغه‌ها توجه کرده‌اند اما با وجود این در مواردی شئون وکلا رعایت نمی‌شود.

وی با دردناک توصیف کردن این موضوع افزود: از همکاران در دستگاه قضایی استدعا داریم که حرمت و شأن وکلای کانون‌های دادگستری رعایت شود زیرا حفظ شأن و اعتماد به نفس یک وکیل شرط لازم برای اجرای عدالت است.

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: وکیلی که تحقیر شود نمی‌تواند خواهان عدالت و حامی حق باشد؛ وکیلی که شئونش حفظ نمی‌شود توانایی دفاع از یک انسان ستم‌دیده برای او دشوار می‌شود و این مهم از دغدغه‌های جامعه وکالت و کانون وکلای دادگستری است.

لزوم توجه به استفاده از وکلای تخصصی

رییسی تأکید کرد: جامعه وکالت نسبت به لزوم وجود وکیل تخصصی حساس بوده و وجود دادگاه و دادسرا همچنین قوانین انتظامی شاهدی بر این گواه است.

وی افزود: وکیل مقید به اصول‌ها، قوانین و مقررات است و کانون وکلا بر آن نظارت می‌کند زیرا کانون وکلا و جامعه وکالت هر دو در حفظ شأن خود ذی‌نفع هستند بنابراین رعایت شأن به این معنی نیست که با وکیل خاطی برخورد نمی‌شود .

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: در همه صنوف افرادی بنا بر دلایل مختلف اصول و مقررات شغل را رعایت نمی‌کنند که حرفه وکالت نیز از این قاعده مستثنی نیست اما نام گذاشتن وکلا با القابی همانند کلاهبردار و متقلب شایسته نیست.

رییسی ابراز امیدواری کرد نوع نگاه به وکلا از حالت کلیشه‌ای خارج شود زیرا در غیر این صورت جامعه ار تبعات آن آسیب خواهد دید؛ وکیل به عنوان یک انسان و موکل به عنوان یک فرد ستمدیده آسیب می‌بیند؛ دستگاه قضا نیز به دلیل اجرا نشدن عدالت زیان خواهد دید.

وی وکلا را یک بال اجرای فرشته عدالت دانست و افزود: اگر عدالت رعایت نشود جامعه‌ای پویا، پیشرفته و  سالم نخواهیم داشت و افراد جامعه متضرر خواهند شد.

وکلا امنیت شغلی و جانی ندارند

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با ابراز تاسف از نبود حمایت‌های لازم از این صنف گفت: وکلا مدافعان بی‌دفاع هستند؛ امنیت شغلی، جانی و انسانی نیاز دارند که باید تأمین شود.

رییسی تاکید کرد: چنانچه وکلا هر لحظه دغدغه جانی داشته باشند این ضعف به آنان اجازه رعایت اصول را نمی‌دهد؛ حمایت‌های بیمه‌ای از وکلا نشده و کانون وکلای دادگستری با صندوق حمایت‌های بیمه‌ای دچار مشکل هستند .

وی خطاب به تاج‌الدّین نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: کانون وکلای دادگستری انتظار دارد قوانین حمایتی از وکلا اصلاح شود و انتظار می‌رود به جایگاه وکلا بیشتر اهمیت داده شود زیرا آنان می‌توانند به مجلس شورای اسلامی و قوه مقننه در تصویب بهتر قوانین کمک کنند و نسبت به دیگران ضعف‌ها و نیازهای قانونی جامعه را بهتر می‌دانند.

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان افزود: کانون وکلا نقش بسیار موثری در کاهش میزان معضلات اجتماعی جامعه دارند و از تحمیل هزینه‌های هنگفت به دستگاه قضایی پیشگیری می‌کنند به شرطی که نگاه به وکلا و جامعه وکلا مثبت باشد.

کد خبر 355838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.