مجسمه خرس؛ نماد رسمی شهر مادرید

نمادهای شهری با ایجاد یک فضای زیبای هنری، شهرها را از حالت یکنواختی و تکراری خارج کرده و به آن‌ها هویت و ویژگی خاص می‌بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نمادهای شهری (city icons) مهم‌ترین بناهای شهر هستند که برپایه سنت‌ها، فرهنگ، هویت و تاریخ آن شهر استوار شده‌ و گاهی حتی از خود شهر نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. این نمادها به گونه‌ای شهروندان و گردشگران را جذب خود می‌کنند که خاطره آن تا مدت‌ها در ذهنشان باقی می‌ماند و گذر سال‌ها نیز از ارزش آن‌ها کم نمی‌کند. در این گزارش شما را با معروف‌ترین نمادهای شهرهای اسپانیا آشنا می‌کنیم:

مجسمه خرس؛ نماد رسمی شهر مادرید

مجسمه خرس و درخت توت فرنگی (The Bear and the Strawberry Tree)، نماد رسمی شهر مادرید اسپانیا هستند که در مشهورترین میدان این شهر با نام  "La Puerta del Sol" واقع شده است. همچنین این نماد شهری یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های شهر مادرید است، اما کمتر کسی اطلاع دارد که چرا این مجسمه به عنوان نماد یکی از مهم‌ترین شهرهای اسپانیا انتخاب شده است؟

در این مورد نظریه‌ها زیاد است. برای مثال یکی از احتمالات این است که در اطراف شهر مادرید خرس زیاد بوده و در کشتزارهای آن درخت توت فرنگی به وفور دیده شده است. احتمال دیگر این است که مجسمه خرس به  به دب اکبر بازمی‌گردد و  مانند دب اکبر برای جهت‌یابی از آن کمک گرفته شده است. البته گفته می‌شود که نام گذشته اسپانیا نیز "Ursa" بوده که به زبان لاتین به معنای "خرس" است.

مجسمه خرس در کنار درختی به نام "مادرونو" قرار دارد. جالب است بدانید که از میوه‌های این درخت مربا تهیه می‌شود و نام آن ، درخت توت‌فرنگی ترجمه شده است، اما در واقع این میوه شیرین‌تر از توت‌فرنگی است. این مجسمه حدود ۲۰ تن وزن دارد و در سال ۱۹۶۷ میلادی توسط "Antonio Navarro Santa Fe" مجسمه ساز آن زمان ساخته شده است.

کلیسای "باسیلیکا دل پیلار"، معروف‌ترین نماد شهر  زاراگوزا

از نماد شهری مادرید که بگذریم دیگر شهرهای اسپانیا  و بناهای تاریخی آن‌ها که از دروان روم‌ها و اعراب به جا مانده‌اند، جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی بی‌نظیر و معماری خیره‌کننده‌ای را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهند. یکی از این بناها کلیسای "باسیلیکا دل پیلار"  (Basilica del Pilar) است که از آن به عنوان معروف‌ترین نماد شهر "زاراگوزا" و مهم‌ترین مراکز زیارتی دین مسیحیت یاد می‌شود. هر سال زائران و گردشگران زیادی از سراسر جهان و کشور اسپانیا به این کلیسا می‌آیند. زیباترین نقاشی‌های "فرانسیسکو گویا"، نقاش مشهور اسپانیایی را نیز می‌توان در این مکان مذهبی نظاره کرد.

موزه "گوگنهایم"؛ نقطه عطفی در طراحی موزه‌ها

موزه گوگنهایم (The Guggenheim Museum)  که در شهر بیلبائو واقع شده است از طراحی و معماری منحصر به فردی برخوردار است و یکی از محبوب‌ترین موزه‌های اسپانیا و اروپا محسوب می‌شود؛ معمار این موزه "فرانک گهری"، معمار ماصر آمریکایی کانادایی تبار است. نمای این بنا از ورق‌های تیتانیوم ساخته شده و لایه زیرین آن از قیر الاستیک پوشیده شده است تا ویژگی ضد آب داشته باشد. این موزه در سال ۲۰۱۴، بیش از یک میلیون بازدید کننده داشته و ساخت آن نقطه عطفی در طراحی موزه‌ها به شمار می‌رود.

کد خبر 355833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.