تورّم قوانین در کشور وجود دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تورم قوانین در کشور وجود دارد که منجر به ازدیاد جرم شده است و با همکاری وکلا باید این قوانین ساماندهی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناهید تاج‌الدّین شامگاه پنجشنبه در سی و نهمین مراسم تحلیف کارآموزان کانون وکلای داگستری اصفهان اظهار کرد: نمایندگان مجلس در سطح کلان قوانین را تصویب می‌کنند و وکلا، در سطح کوچکتر و با جزییات ملزم به پایندی و اجرای این قوانین هستند بنابراین حضور و بروز این قوانین را در سطح جامعه لمس و به نوعی بر قوانین نظارت می‌کنند.

وی افزود: یکی از وظایف مجلس نظارت بر اجرای درست قوانین است و از این جهات کار نمایندگان مجلس و وکلای دادگستری مشابهت‌هایی با یکدیگر دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که قوانین مصوب بعضاً از جامعیت لازم برخوردار نیستند، ادامه داد: اما چنانچه قانون ناقص و بدی هم وجود داشته باشد از بی‌قانونی بهتر است، همه مردم و وکلا باید کمک کنند تا از تعداد قوانین غیرمفید کاسته و بر تعداد قوانین تاثیرگذار افزوده شود.

۱۱ هزار قانون مصوب در کشور وجود دارد

وی تصریح کرد: با گذشت ۱۱۰ سال از ایجاد نهاد قانون‌گذاری در کشور ۱۱ هزار قانون مصوب وجود دارد، این در حالی است که در کشور فرانسه با سابقه ۲۰۰ ساله قانون‌گذاری حدود ۳۸۰۰ قانون تصویب شده است، بنابراین در مجلس شورای اسلامی قوانینی که اولویت و ضرورتی ندارد بدون کار کارشناسی تصویب می‌شود و قوانینی که اولویت و ضرورت جامعه است، فروگذار مانده و مورد غفلت قرار می‌گیرد.

تاج‌الدّین تاکید کرد: رفع این خلاء را مرکز پژوهش‌های مجلس باید دنبال کند و من امروز از وکلا و کارآموزانی که به عرصه وکالت وارد می‌شوند درخواست دارم ارتباط خود را با نمایندگان مجلس بیشتر کنند.

وی تصریح کرد: وجود کمیسیون پارلمانی در کانون وکلای دادگستری استان اصفهان و سایر استان‌ها امکان ارتباط ویژه‌  با نمایندگان به خصوص نمایندگان کمیسیون قضایی را فراهم می‌کند تا  شاید تورم قوانین با همکاری آنان رفع شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بسیاری مسائل و مشکلات موجود در سطح جامعه و وقوع جرم  به دلیل تورم قوانین و ازدیاد آنان ایجاد می‌شود علاوه بر آن طرح‌ها و قوانینی مربوط به امور وکلا وجود دارد که سال‌هاست در کمیسیون قضایی مسکوت مانده است.

تاج‌الدّین ادامه داد: این خلاء شاید به دلیل نبود ارتباط ویژه میان وکلا و نمایندگان مجلس ایجاد شده است و به عنوان نماینده مجلس سعی دارم این ارتباط را با اعضای کمیسیون قضایی برقرار کرده تا شرایطی از جمله بهترین زندگی و امکانات اجتماعی برای وکلا فراهم آورده شود .

وی تأکید کرد: رعایت این امر موجب می شود وکیل منزلت انسانی را رعایت کرده و با تلاش درست او بهترین رأی در زمینه احقاق حق صادر شود.

قانون جامع وکالت در کمیسیون قضایی مجلس مسکوت است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله بیمه تأمین اجتماعی، صندوق حمایت از وکلا و قانون جامع وکالت که در کمیسیون قضایی مسکوت مانده است که از جمله حقوق خصوصی و مطالبات وکلا محسوب می‌شود اما از آن جهت که وکلا به طور مستقیم با قانون سر و کار و به نوعی چشم و زبان قانون هستند و به طور ملموس بر نقاط قوت و ضعف قوانین اجرایی احاطه دارند، شایسته است با نمایندگان مجلس و کمیسیون قضایی ارتباط داشته تا بسیاری از خلاءها و مشکلات در این زمینه حل و فصل شود.

تاج‌الدّین افزود:برخی از قوانین به سبب ازیاد همچون کلاف مردم را سردرگم کرده است بنابراین باید اصلاح شود و ما هم در مجلس برای رفع مشکلات و تأمین مطالبات شما تلاش می‌کنیم و پیگیری های مربوطه را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به آمارهای ذکر شده از تعداد وکلا و کارآموزان گفت: در سال‌های اخیر ظهور و بروز و حضور بانوان بیشتر شده است به طور مثال در آزمون وکالت سال گذشته ۵۳ درصد از شرکت کنندگان خانم بودند که این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.

حضور وکلای زن نگاه مردانه به قوانین را کم می‌کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان اصفهان از معدود استان‌هایی است که رییس کانون وکلای آن یک خانم است و این رویداد قطعاً منشاً خیر و برکت است چرا که برخی از قوانین با دید مردانه تصویب شدند و حتی در برخی قوانین پس از تصویب  با نگاه مردانه اجرا شده‌اند .

تاج‌الدّین افزود: خانم‌ها نیز در کنار آقایان برای پیگیری مطالبات به صورت مکمل حضور داشته باشند و قطعاً حضور آنان می‌تواند موجبات رفع بسیاری از مشکلات را فراهم کند.

کد خبر 355829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.