خوشنویسی، نگین و عروس هنر ایرانی_اسلامی

لنجان-شهناز ملکی نخستین استاد زن خوشنویس در استان اصفهان گفت: خوشنویسی به لحاظ جایگاه هنری یکی از پرافتخارترین هنرهای ایران در دوران گذشته و امروز به شمار می آید به گونه ای که جایگاه این هنر همواره در بلندترین جایگاه ها قرار داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، وقتی در گوشه و کنار شهر، سرک می‌کشی هنرمندانی را می بینی که در خلوت خود بدون هیچ ادعایی به خلق آثاری می پردازند که انسان را به خود جذب می کند. یکی از این هنرمندان شهناز ملکی هنرمند زرین شهری است که با پشتکار توانسته به عنوان نخستین بانوی اصفهانی نشان درجه دو هنری از وزارت ارشاد کشور را کسب و به جایگاه استادی خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران دست پیدا کند. وقتی به آثار خلق شده او در قالب شکسته و نستعلیق می نگری ناخودآگاه این شعراستاد سخن فردوسی حکیم در ذهن تداعی می شود که «هنر نزد ایرانیان است و بس» چراکه خط نستعلیق یکی از دلنوازترین قالب ها در خوشنویسی ایرانی است و صاحب نظران خطوط اسلامی آن را عروس خطوط می دانند و چنین مطرح می کنند نستعلیق بیان کننده عواطف درونی و سلیقه زیبایی شناسی هنرمند است.

شهناز ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا خوشنویسی را روح فرهنگ و هنر ایرانی_اسلامی دانست و اظهار کرد: هنر خوشنویسی از جمله هنرهایی است که با گذر زمان تصویر هویتی آن در ایران بیشتر نمایان شده چراکه اصالت و جایگاه خوشنویسی با تمدن ایرانی_اسلامی گره خورده و هنرمندان این هنرمتعالی سهم به سزایی را در پاسداشت فرهنگ و اندیشه اسلامی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه خوشنویسان در خلق اثر هنری خود را به خدا سپرده و به قلم و مرکب مشکی که در اختیار دارند اعتماد می کنند، افزود: در بین هنرهای اسلامی، خوشنویسی به واسطه ارتباط با کلام وحی از تقدس ویژه‌ای برخوردار بوده چراکه خوشنویسی هنری تنیده در نوشتار و حروف به شمار می آید و زمانی که خوشنویس آیات قرآن، اشعار و سخن بزرگان را کتابت می کند قصد دارد کلمات را به زیباترین شکل به نگارش درآورد تا اثر خلق شده او نیز ماندگار شود چراکه هنر خوشنویسی برخاسته از جان و دل هنرمند است.

این بانوی هنرمند لنجانی، خوشنویسی را نگین و عروس هنر ایرانی_اسلامی دانست و تصریح کرد: خوشنویسی به لحاظ جایگاه هنری یکی از پرافتخارترین هنرهای ایران در دوران گذشته و امروز به شمار می آید به گونه ای که جایگاه این هنر همواره در بلندترین جایگاه ها قرار داشته و خوشبختانه جایگاه هنر خوشنویسی در کشور بیش از پیش ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: البته نباید این مهم را فراموش کرد بسیاری از استادان و هنرمندان این رشته هنری طی ساله های گذشته به صورت چراغ خاموش در این عرصه فعالیت و ارایه خدمت کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاه، ورک شاپ و حتی جشنواره های مختلف در احیای هنر خوشنویسی و جذب مخاطبان تاثیر زیادی را ایجاد می کند تصمیم گرفتم به مناسبت فرا رسیدن هفته خوشنویسی نمایشگاه انفرادی را برپا کنم تا هنرمندان خوشنویسی،  و دیگر هنرمندان رشته های مختلف بتوانند از این نمایشگاه استفاده کنند، چراکه در قالب خلق هریک از این اثرها از هنرهایی همچون کاغذهای سنتی دست ساز، مرکب های سنتی، گرافیک، تذهیب و... استفاده شده و بازبینی از این نمایشگاه ها می تواند به هنرمندان اید های مختلفی را برای خلق اثر ارایه کند.

ملکی با بیان اینکه نمایشگاه «مشق مهر» چهارمین نمایشگاه انفرادی اوست، اضافه کرد: در نمایشگاه «مشق مهر» ۴۰ اثر در سبک نستعلیق و قالب های سیاه مشق، چلیپا و سطر ارایه شده و در خلق این آثار سعی شده است از کاغذهای دست ساز و مرکب های سنتی استفاده شود چراکه استفاده از کاغذهای دست ساز باعث ماندگاری بیشتر اثر می شود اما متاسفانه تعداد انگشت شماری در اصفهان به این هنر مشغول هستند و این هنر نیز در دست فراموشی است.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم ویژگی ها و و زیبایی های هنر خوشنویسی را به درستی برای نسل جوان به نمایش بگذاریم قطعا شاهد رونق و اشاعه این هنر متعالی خواهیم بود، عنوان کرد: خوشنویسی نسبت به دیگرهنرها پیشرو بوده از این رو نیازمند حمایت مسئولان و مقامات کشوری، استانی و شهرستانی است، و این هنر به دلیل ذات خود می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات فرهنگ عمومی باشد.

این استاد خوشنویسی خاطرنشان کرد: شهرستان لنجان با داشتن هنرمندانی چیره دست همچنان فاقد یک گالری برای نمایش آثار هنرمندان بوده و این مسئله باعث شده هنرمندان آثار خود را از قبیل خطاطی، نقاشی، طراحی، مجسمه سازی و... را نتوانند در این شهرستان در معرض نمایش گذاشته و دلخوش به برگزاری نمایشگاه، ورک‌شاپ و... برای معرفی هنر خود به مردم باشند.

وی متذکر شد: تنها مکان نمایش آثار هنرمندان لنجانی فرهنگسرای شهرداری زرین‌شهر است که این مکان نیز فاقد گالری بوده و این مسئله باعث شده علاقمندان انگشت شماری برای دیدن آثار هنرمندان در این مکان حضور پیدا ‌کنند و این مسئله درشان هنرمندان شهرستان لنجان نیست.

ملکی یادآور شد: البته زمزمه هایی در خصوص راه اندازی نگارخانه شهرداری زرین شهر در آیند نزدیک به گوش هنرمندان رسیده که موجب افزایش امیدواری آنها شده از این رو امیدواریم همه مسئولان شهرستان لنجان به هنر و دغدغه هنرمندان نگاهی ویژه داشته باشند و با رفع مشکلات پیش روی آنها زمینه ای را فراهم کنند تا هنرمندان این شهرستان نیز بتوانند با برگزاری نمایشگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های مختلف در میان هنرمندان کشور عرض اندام کنند.

گفتنی است، نمایشگاه «مشق مهر» از روز پنجشنبه، نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۷ تا سه شنبه یک مهر ماه در محل گالری نقش خانه به نشانی اصفهان، خیابان آمادگاه، مجموعه فرهنگی هنری سوره میزبان علاقمندان به آثار هنری است.

کد خبر 355828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.