«نه»ی عصبانی به CFT

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مختلف اظهار نظر کردند، اما مخالفت جنجالی آنها با لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT) و تلاش آنها برای حمایت از حقوق کامیونداران برخی از مهمترین فعالیت‌هایشان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحولات مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت بیشتر تحت تأثیر طرح کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT) بود. حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر روز یکشنبه -۱۵ مهر- در اخطاری مستند بر اصل ۱۱۰ قانون اساسی اظهار کرد: لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از مصادیق مبارزه با فساد و پولشویی بود که توسط رییس مجلس رأی‌گیری شد و بعد توسط آقای مطهری هم خلاف رویه و قانون به رأی گذاشته شد و از دستور کار مجلس خارج گردید.

وی افزود: رهبری در دیدار نمایندگان گفتند قانون داخلی بگذرانید و خیلی توجهی به این کنوانسیون‌ها نکنید. اما مجلس علناً روز چهارشنبه قانون داخلی را کنار گذاشت و به لایحه خارجی اولویت داد.

علی لاریجانی، رییس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: لایحه مبارزه با قاچاق ربطی به این موضوع ندارد.

مخالفت آتشین با کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم

لایحه CFT بعد از کش و قوس فراوان روز یکشنبه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در این بین تعدادی از نمایندگان از جمله نقوی حسینی و حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر اخطارهای جداگانه‌ای مطرح کردند که در پاسخ به اخطار نقوی حسینی، رییس مجلس شورای اسلامی نامه‌ای که دفتر مقام معظم رهبری برای او درباره کنواسیون‌ها ارسال کرده است را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کرد با این مضمون «مقام معظم رهبری با بررسی این لوایح در مجلس شورای اسلامی مخالفتی ندارد.»

رییس مجلس شورای اسلامی بعد از صحبت‌های وزیر امور خارجه، اعلام کرد که نمایندگان رأی خود را بدهند و این توضیح را داد که رأی‌گیری علنی نیست. در زمانی که رییس مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی می‌پرداخت، تعدادی از نمایندگان از جمله برخی نمایندگان استان اصفهان همچون موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان با در دست داشتن پلاکاردهایی به نشانه اعتراض مقابل مانیتور جلوی هیأت رییسه ایستادند و با نشان دادن عدد "۲" به نشانه مخالفت با این لایحه نظرشان را اعلام کردند.

در زمانی که رییس مجلس شورای اسلامی آغاز رأی‌گیری را اعلام کرد: محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر به نشانه اعتراض در پشت تریبون مجلس شورای اسلامی قسمتی از آیین‌نامه‌ داخلی را پاره کرد.

در نهایت ۱۴۳ نماینده با رأی موافق و ۱۲۰ رأی مخالف  از مجموع ۲۷۱ نفر نماینده حاضر در مجلس این لایحه را تصویب کردند. با این رأی نمایندگان، اکنون شورای نگهبان باید این لایحه را بررسی و نظرش را به مجلس اعلام کند.

کامیونداران به داد زلزله‌زدگان رسیدند، کسی به داد خودشان نمی‌رسد

زهرا سعیدی، نماینده مبارکه در نطق میان دستور خود در جلسه علنی روز چهارشنبه-۱۸ مهر- با بیان این که حوزه انتخابیه من، دارای یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های کشور است، خاطرنشان کرد: این قشر اعتراضات خود را به زبان‌های مختلف و با نامه، مکاتبه، مراوده و غیره به مسئولان گفتند، اما ما کاری برای آن‌ها نکردیم.

وی خطاب به نمایندگان با یادآوری زلزله سال گذشته کرمانشاه، گفت: هر زمان که از کرمانشاه دستور دادند، کامیون‌داران خود را به خط کردیم تا خاطری از زلزله‌زدگان مکدر نشود و این قشر هر آنچه توان داشتند در میان گذاشتند، اما ای کاش امروز درد دل آن‌ها را می‌شنیدیم.

سعیدی مبارکه با اشاره به این که ۵۰ جلسه با کامیون‌داران برای حل مشکلات آن‌ها گذاشته است، ادامه داد: وقت و زمان عمل که می‌رسد، فقط به آن‌ها قول می‌دهیم و آن زمان که آن‌ها راه می‌آیند، جور دیگری سر راه آن‌ها را می‌بندیم.

وی از دولت خواست مسئول مستقیمی برای رسیدگی به مشکل کامیون‌داران قرار دهد تا بتواند وزارتخانه‌های مرتبط با این امر را به هم وصل کند و ادامه داد: یک نفر پاسخگو باشد تا مشکل کامیون‌داران را رفع کند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

ابطحی، نماینده خمینی‌شهر به همراه دو تن از نمایندگان به رییس‌جمهور: عدم اجرای حکم قانون بند ه ماده ۳۳ برنامه ششم توسعه کشور موضوع بخشودگی سود کارفرما و جریمه بیمه‌های دریافتی کشاورزان و خسارت دیده از حوادث غیر طبیعی و امهال اصل وام آن‌ها به مدت سه سال.

سلیمی، نماینده سمیرم به رییس‌جمهور و وزارت جهاد کشاورزی: اجرا نشدن بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم در خصوص بخشودگی سود جریمه دیرکرد بانک کشاورزی خلاف قوانین تصویبی مجلس است.

حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر به رییس‌جمهور: به چه دلیل یارانه نوزادانی که در سال ۱۳۹۷ متولد می‌شوند حذف می‌کنید، در حالی که این اقدام مغایر قانون و سیاست‌های جمعی است.

ساداتی‌نژاد، نماینده آران و بیدگل به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: چرا وزارت ارشاد هیچ برنامه‌ای در حوزه فرهنگی برای روستاهای کشور ندارد؟

حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر به وزیر آموزش و پرورش: جمعی از معلمان استخدامی سال ۶۰ جهت بازنشستگی باید مابه‌التفاوت ۹ درصد حق بازنشستگی را بر اساس حقوق پرداخت کنند.

کد خبر 355816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.