فاصله مشکل و آسیب‌های اجتماعی را کم کنیم

مدیر کل حوزه استاندار اصفهان گفت: دست روی دست گذاشتن باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی می شود.

به گزارش ایمنا، سعید صادقی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست هم اندیشی نقش و جایگاه موسسات فرهنگی و هنری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اظهار کرد: مسائل اجتماعی بحثی دیر پا در جامعه ما است. ما در استان اصفهان وضعیت مطلوبی داریم. رتبه استان اصفهان در شیوع اعتیاد در کشور ۲۱ و در طلاق ۱۸ است، اما متاسفانه با پدیده‌هایی مانند بی‌خانمانی مواجه شده‌ایم. 

وی با اشاره به تفاوت میان مشکل و آسیب اجتماعی، افزود: بیماری روانی یک آسیب اجتماعی نیست، اما برخی خانواده‌های ایرانی را آزار می‌دهد. آمار تا سال گذشته نشان می دهد که ۹۵۰۰ نفر دچار بیماری روانی مزمن هستند. اختلالات روانی یک طیف وسیع در استان دارد.

مدیرکل حوزه استاندار اصفهان  تصریح کرد: برای نخستین بار در انگلستان هیئت دولت وزیر پیشگیری از خودکشی تعیین کرده است. شاید ما نیز برای تک تک آسیب‌های اجتماعی نیازمند وزیر باشیم. اگر مطالعه کنیم متوجه میشویم که در اسناد بین المللی نوشته دو گروه آینده را می‌سازند که این دو گروه کودکان و زنان هستند. با توجه به این مسئله این سوال پیش می‌آید که ما تاکنون در زمینه زنان چه برنامه‌ای داشتیم؟ باتوجه به آموزه‌های دینی‌مان برای حفاظت از این دوقشر چه کرده‌ایم؟

صادقی گفت: تفاوت مشکل و آسیب اجتماعی این است که مشکل اجتماعی فاصله میان وضع موجود و وضع مطلوب است. هرچه این فاصله کمتر باشد سلامت اجتماعی ما بیشتر است. نخستین شاخص مشکل اجتماعی رضایت مردم است و دومین شاخص، ارزش‌های اجتماعی یک جامعه است. سومین شاخص نیز تاثیر مستقیم بر کیفیت زندگی انسان‌ها است. گاهی افراد دچار وضعیت معیشت مطلوب‌ هستند، اما احساس خوشبختی نمی‌کنند. باید بپذیریم که نمی‌شود دست روی دست گذاشت. هر مشکل نیاز به راهبردهای اجتماعی دارد. دست روی دست گذاشتن باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی است.

آسیب‌های اجتماعی یک سیستم پویا است

وی با بیان اینکه مشکلی که با آن رو به رو هستیم ناتوانایی برای پیش‌بینی آسیب‌های اجتماعی است، ادامه داد:  بیش از ۱۵ کارگروه، شورا، کارگروه سلامت، ستاد ساماندهی امور جوانان و... در استان اصفهان در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت میکنند. چرا نتوانستیم در این زمینه موفق باشیم و به وضعیت مطلوب برسیم؟ نباید به آسیب‌های اجتماعی ساده نگاه کنیم. آسیب‌های اجتماعی یک سیستم پویا است و باید به آن به صورت سیستمی نگاه کرد. این آسیب‌ها یک سیستم منطبق با نیاز، پویا و خلاق است و همچنین تحمل اجتماعی ایجاد می‌کند که این خود باعث آسیب است.

صادقی با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر سلامت روان جوانان و نوجوانان، جهان در حال تغییر، تصریح کرد: ۴۰ سال پیش یک نویسنده و صاحب نظر بیان کرد ما در جهانی هستیم که در آینده نیاز به روش‌های تازه زندگی و سبک‌های جدید ارتباطی و... دارد، بنا بر این ما نمی‌توانیم با روش‌های گذشته وارد جهان آینده شویم. به خاطر دارم که سال‌ها پیش در اصفهان همین همایش برگزار شد، اما پس از برگزاری تمام و کنار گذاشته شد. در اکثر همایش‌ها این اتفاقات می‌افتد. پس از همایش، همه چیز را کنار می‌گذاریم و پس از چند سال دوباره همان فعالیت‌ها را تکرار می‌کنیم.

وی با با بیان این که موسسات یک سیستم اجتماعی هستند، اظهار کرد: اگر غیر از این باشد، موسسات تعامل و هم‌افزایی ندارند. ۳۰۰ موسسه در استان اصفهان می‌توانند متعهد شوند و با ارتباط با یکدیگر به اهداف خود برسند. اگر به حال خود رها شوند و حمایت نشوند دچار فروپاشی و فرسودگی خواهند شد. موسسات به تعهد، آگاهی، هم‌افزایی و هم زمانی نیاز دارند. یادمان باشد همه ما باید تلاش کنیم. هرچیزی را در این حوزه به دوش دولت بگذاریم دولت موفق نخواهد بود. قوانین باید تغییر کنند. گاهی به قدری به تغییر مقاومت نشات می‌دهیم که هم آینده و هم گذشته را از دست می‌دهیم. باید گفتمان اجتماعی راه اندازی شود و سمن ها آموزش‌های به روز داشته باشند و به صورت تخصصی فعالیت کنند.

کد خبر 355787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.