متولیان فرهنگی در خط مقدم پیشگیری هستند

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با آن یک کار همگانی است و مختص یک اداره ، ارگان یا نهاد خاص نیست. هر فرد و نهاد باید به سهم توانش فعالیت کند، اما متولیان فرهنگی در حوزه پیشگیری در خط مقدم این کار هستند.

به گزارش ایمنا، محمد علی انصاری مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در "نشست هم‌اندیشی نقش و جایگاه مؤسسات فرهنگی و هنری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی" که صبح امروز _پنجشنبه ۱۹ مهر_ در هنرستان هنرهای زیبا برگزار شد اظهار کرد: در طول بیش از سه دهه فعالیت در حوزه‌های فرهنگی متوجه شدم یکی از مسبب‌های ضربه خوردن در جمهوری اسلامی در این چهل سال، کم توجهی و بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی بوده است.

 وی با بیان این که گاهی منشاء آسیب‌های اجتماعی، مشکلات و انجام ناقص کارهای جمعی و عمومی است، افزود: بیش از هر کس و هر بخشی تصمیم‌گیران موثر هستند و راه و روش اداره یک جامعه تاثیر بسیاری در این زمینه دارد؛ بحث پیشگیری و درمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص زمان رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: گاهی صبر می‌کنیم جامعه دچار مشکل شود و بعد برای درمان فعالیت می‌کنیم، اما اگر پیش از به وجود آمدن آسیب و مشکل به فکر پیشگیری باشیم بسیار راحت‌تر و با هزینه کمتری رفع مشکل اتفاق می‌افتد. این مسئله که برنامه‌هایی مانند این نشست با هدف پیشگیری اتفاق می‌افتد با ارزش است. امیدوارم این مباحث در پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی هنری برای یافتن راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر باشد.

وی افزود: اگر یک مقایسه اجمالی داشته باشیم آسیب‌های اجتماعی را می‌توان با بلایای طبیعی و مادی مقایسه کرد. اگر بلایای مانند زلزله و سیل و ... نازل شود، برای حفاظت از آن مشکل، دلسوزان و مسئولان با جدیت برای رفع آن تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا تاثیرات منفی را کاهش دهند. اگر در حوزه زندگی بشر از بعد معنوی و اجتماعی نگاه کنیم یکی از اصلی‌ترین موضوعات آسیب‌های اجتماعی است که شبیه بلایای طبیعی عمل کرده و اخلاق، رفتار و همه آنچه یک انسان به خاطر آن انسان شده را از بین می‌برد که موضوعی پیچیده و گسترده است و اگر بروز پیدا کند خانمان سوز است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: امروزه مقام معظم رهبری به عنوان پرچم‌دار این انقلاب یکی از دغدغه‌های فکریشان که بارها در جلسات عمومی و خصوصی مطرح کرده‌اند موضوع آسیب‌های اجتماعی است. در میان هزاران موضوع مهم در کشور، حضرت امام بر روی این نقطه مهم دست می‌گذارند و خودشان به شخصه اداره و هدایت این امر مهم را به عهده می‌گیرند. فساد اخلاقی، طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و... مسائلی است که اگر رفع اثرات و مشکلات آن‌ها مورد توجه قرار نگیرند ضربه‌های بسیاری خواهیم خورد.

انصاری گفت: دشمنان نظام مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورده‌اند. بسیاری از این مشکلات از آسیب‌های اجتماعی تقویت یا شروع می‌شود. افرادی که در خانواده آسیب دیده پرورش پیدا می‌کنند استعداد ایجاد مشکل و هرج و مرج در جامعه را بیشتر دارند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: بحث همگانی بودن تلاش در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با آن یک کار همگانی است و مختص یک اداره ، ارگان یا نهاد خاص نیست. هر فرد و نهاد باید به سهم توانش فعالیت کند، اما متولیان فرهنگی در حوزه پیشگیری در خط مقدم این کار هستند. متولیان فرهنگی نمی‌توانند به تنهایی در این حوزه فعالیت کنند و تجربه‌ای ناموفق خواهند داشت. سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند بازوهای قوی و مستحکم در این زمینه باشند. خوشبختانه استان اصفهان که در حوزه فرهنگ و هنر گذشته‌ای پر افتخار دارد و با وجود فرهیختگان، نویسندگان و هنرمندان توانمند از جمله استان‌های پر افتخار این حوزه بوده و هست، موفق شده الگویی برای سایر استان‌های کشور باشد.

وی با بیان این که استان اصفهان در بسیاری از زمینه‌ها در کشور پیشتاز است، گفت: اگر همه در حوزه فرهنگی هنری فعالیت کنیم پتانسیل بالایی خواهد شد. اکنون ۵۷۹  مرکز برای فعالیت در این زمینه درخواست داده‌اند که از این تعداد ۲۱۹ مرکز در حال فعالیت هستند که می‌توانند نقش‌آفرینی بسیاری در استان داشته باشند. از این تعداد ۹۷ مؤسسه تک منظوره و ۱۲۲ مؤسسه چندمنظوره هستند که از این تعداد ۷۳ مؤسسه در شهرستان‌ها و ۱۴۶ مؤسسه در اصفهان به فعالیت می‌پردازند. این مراکز در همه حوزه‌های فرهنگی هنری به خصوص در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. باید همه نهادها در کل کشور در این زمینه فعالیت کنند تا آسیب‌های  اجتماعی را به صفر برسانیم .

کد خبر 355779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.