۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
 "روزنامه عاشورا" رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب "روزنامه عاشورا" با حضور مؤلف و مترجم کتاب در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، این کتاب به مسائل و اتفاقات بامداد تا شامگاه عاشورا می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم رونمایی از کتاب "روزنامه عاشورا" با حضور مؤلف کتاب آیت‌الله شیخ هادی نجفی و مترجم آن جویا جهانبخش امروز صبح _پنجشنبه ۱۹ مهر_ در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله شیخ هادی نجفی، مؤلف کتاب اظهار کرد: این کتاب سومین همکاری من با استاد جهانبخش بود، هر مؤلفی که جهانبخش کتابش را دست بگیرد بسیار خوشبخت است. این کتاب را ۲۸ سال پیش در محرم سال ۱۴۱۲ نوشتم و یکسال بعد منتشر شد. "روزنامه عاشورا" کار جهانبخش است و نسخه عربی آن اثر من است، ترجمه جهانبخش سال ۹۲ تمام شده بود و ایشان پنج سال با وسواس فراوان در حال تدوین و رفع ایرادات بودند.

وی درباره چگونگی نگارش این کتاب، تصریح کرد: ۲۸ سال پیش دچار بیماری و تب شدید شدم، پزشکان تب مالت تشخیص دادند و احتمال این که قطع نخاع شوم وجود داشت، در بستر بیماری رو به کربلا کردم و با امام (ع) حسین عهد کردم که اگر شفا پیدا کنم چیزی برای ایشان بنویسم. ۲۴ ساعت بعد از این قول و قرار بهبود یافتم و نتیجه آن عهد این کتاب بود که امروز ترجمه آن رونمایی خواهد شد.

جویا جهانبخش مترجم کتاب "روزنامه عاشورا" با بیان این که ترجمه این کتاب خدمت به اهل بیت بود، گفت: هر زمانی که با علاقه‌مندی اهل‌بیت کاری انجام دادم نتیجه بسیار خوبی گرفتم، این کتاب را با علاقه و با نیت خدمت به اهل‌بیت ترجمه کردم. کتاب در واقع به گزارش اتفاقات روز عاشورا می‌پردازد و از همین رو عنوان "روزنامه عاشورا" را برای این ترجمه برگزیدم.

وی ادامه داد: تجربه ترجمه این کتاب، تجربه تعقل و تحقیق در کتب کهن اسلامی بود. متأسفانه نگاه سرسری به کتب و میراث دینی وجود دارد، حتی این نگاه در بسیاری از عالمان نیز است و برخی از این علما نیازی به تعقل در متون دینی ندیده‌اند و اعتقادی به دقیق خوانی نسخ اعتقادی نداشتند.

همچنین حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر جایزه کتاب سال ایران نیز این کتاب را بسیار ارزشمند خواند و اظهار کرد: کتاب "روزنامه عاشورا" عنوان بسیار زیبایی دارد، نثر ترجمه کتاب بسیار منسجم و با دقت نوشته شده است. این کتاب تنها به وقایع روز عاشورا می‌پردازد، جزئی از عاشورا که به آن بسیار کم پرداخته شده اصحاب امام حسین هستند که در این کتاب به ایشان اشاره می‌شود ضمن این که روز عاشورا اگر از نظر کمی بسیار کوتاه است اما از نظر کیفی مانند یک عمر زندگی است. عظمت کتاب در این است که صفات فراموش شده عاشورا را در اختیار کسانی که می‌خواهند به عاشورا بنگرند قرار داده است.

محمد اسفندیاری، عاشوراپژوه با بیان این که در صد سال اخیر نزدیک به چهار هزار کتاب درباره قیام امام حسین و محرم نوشته شده است، گفت: این کتاب‌ها همگی موضوع محور هستند و نتوانستند مسئله‌ای را حل کنند. کتاب روزنامه عاشورا مسائل را ریز کرده و به جزییات روز عاشورا پرداخته است. روزهای مهم زیادی در تاریخ اسلام وجود دارد اما تنها روز عاشورا است که از یادها نرفته و همواره در طول تاریخ برای اسلام و شیعیان اهمیت خود را داشته است، این کتاب به خوبی به مسائل عاشورا پرداخته است ضمن این که جهانبخش نیز با دقتی مثال‌زدنی و سخت‌کوشی فراوان این کتاب را بسیار زیبا ترجمه کرده است.

به گزارش ایمنا، کتاب "روزنامه عاشورا" در پنج فصل نوشته شده و از بامداد تا شامگاه عاشورا به اتفاقات این روز می‌پردازد. در فصل های پنجگانه این کتاب به اتفاقات شب عاشورا، شهدای اصحاب، شهدای خاندان ابوطالب، به شهادت رسیدن امام حسین‌(ع) و حوادث پس از شهادت امام پرداخته می‌شود.

کد خبر 355777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.