آبرسانی سیار به ۴۱۵ روستای استان اصفهان 

مدیرکل آبفای روستایی استان اصفهان گفت: در شش ماه نخست سال جاری به ۴۱۵ روستای استان اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد تومان آبرسانی سیار شده است. 

محمد حسین قرائتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که در شش ماه نخست سال حدود ۱۹۳ هزار مترمکعب آب با ۳۳ تانکر به روستاهای استان حمل شده، اظهار کرد: حدود ۲۳۳ روستا تحت پوشش مستقیم آبرسانی سیار هستند و به ۱۸۲ روستا که تحت پوشش نبوده‌اند در سال جاری آبرسانی سیار انجام و کمبود آب آنها تأمین شده است.

وی با بیان این که بیشترین آبرسانی‌ها برای روستاهای دو شهرستان نایین و اردستان انجام شده است، افزود: حدود ۲۸ هزار و ۶۷ خانوار با جمعیتی افزون بر ۸۳ هزار و ۷۸۶ نفر از این آبرسانی بهره‌مند شده‌اند.

قرائتی گفت: روزانه به طور متوسط حدود هزار و ۳۸ مترمکعب آب توزیع شده و آبرسانی‌ها در قالب ۱۰۴ سرویس و بیشترین حجم آبرسانی نیز در شهریورماه گزارش شده است.

مدیرکل آبفای روستایی استان اصفهان با اشاره به این که بخشی از منابع آب برای آبرسانی به روستاها از چاه‌ها و بخش دیگر آن از آب شرب اصفهان تأمین می‌شود، تصریح کرد: هدف از آبرسانی سیار در برخی از روستاها تأمین کمبود آب و در برخی مواقع بحث کیفی آب مطرح است که ما این مشکل را با آبرسانی سیار رفع می‌کنیم، اگر آب از نظر کیفی مشکل داشته باشد آبرسانی سیار بیشتر برای مصارف بهداشتی روستاییان استفاده می‌شود.

قرائتی با اشاره به بحران آب و خشکسالی در استان اصفهان، گفت: بر اساس بررسی‌هایی که تا پایان شهریور ماه سال ۹۶ انجام شد حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه منابع آبی را از دست داده‌ایم و حدود ۱۱۰ چاه آب که در مدار بهره‌برداری بودند خشک شده‌اند.

وی افزود: برای تامین آب در این شرایط، جایگزین تعریف شد و با طرح سازگاری با کم آبی برای بهار و تابستان امسال چندان مشکلی بوجود نیامد.

مدیرکل آبفای روستایی خاطر نشان کرد: برای سال آینده نیز در تدارک برنامه‌ریزی هستیم و مطالعاتی در مورد روستاهای کل استان آغاز شده است که نتایج آن به فرمانداری شهرستان‌ها ارسال و شرایط سازگاری با کم آبی به آنها ابلاغ می‌شود که برای تابستان آینده مشکلی برای تأمین آب نباشد.

شبکه‌های انتقال آب اصلاح می‌شود 

قرائتی با اشاره به فرسودگی خطوط شبکه‌های انتقال آب در استان اصفهان، اظهار کرد: قدمت شبکه‌های انتقال آب به ویژه در روستاها به بیش از ۴۰ سال پیش برمی‌گردد و حتی پروژه‌های شبکه‌های انتقال آب که در همان اوایل انقلاب اجرا شد نیز باید برای جلوگیری از هدررفت آب اصلاح شوند.

وی افزود: همیشه مشکل هدررفت آب به دلیل فرسودگی شبکه‌های انتقال آب در استان وجود دارد اما هدف وزارت نیرو در سال‌های اخیر اصلاح این شبکه‌ها است چرا که با رفع فرسودگی و اصلاح شبکه‌های انتقال آب و پیشگیری از هدررفت آن نیازی به منابع تامین آب جدید نداریم.

قرائتی گفت: با اجرای چنین طرحی دیگر نیاز نیست با حفر چاه‌های عمیق، آب را از عمق ۱۰۰ متری زمین استحصال و به منابع آب زیرزمینی آسیب وارد کنیم چرا که با پیشگیری از هدررفت آب می‌توان از عمق یک متری آن را تأمین کرد. 

کد خبر 355775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.