اصفهان و سه استان دیگر برای تولید محصولات ارگانیک انتخاب شدند

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال چهار استان خوزستان، فارس، اصفهان و زنجان به صورت پایلوت برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده انتخاب شده‌اند.

به گزارش ایمنا، سعید سعادت در نشست تخصصی بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و راهکارهای توسعه محصولات ارگانیک و گواهی شده در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی خوزستان، اظهار کرد: سه عامل وجود کشاورزان آگاه و بادانش، حمایت‌های فنی از سوی اتحادیه‌های کشاورزی و ظرفیت‌های مناسب از دلایل انتخاب این چهار استان برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده به صورت پایلوت است.

وی گفت: در سال‌های آینده با تجربه‌اندوزی و افزایش سطح آگاهی کشاورزان، امکان توسعه عمل‌آوری محصولات ارگانیک و گواهی شده در سایر استان‌های کشور فراهم خواهد شد.

سعادت در ادامه با اشاره به این که لزوم افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد امنیت غذایی در کشور ایجاب می‌کند در تولید محصولات گواهی شده برای مصرف در داخل و صادرات توجه بیشتری بشود افزود: امکانات و بسترهای لازم برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده در کشور فراهم است.

وی گفت: هر چند تولید محصول ارگانیک در فضاهای باز صورت می‌گیرد، در محیط‌های گلخانه‌ای نیز که مصرف آب، سموم و کودهای شیمیایی کنترل می‌شود امکان تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده وجود دارد.

سعادت افزود: در سال‌های اخیر مصرف محصولات ارگانیک و گواهی شده در جامعه ما به دلیل تضمین سالم بودن آن رو به افزایش است ولی بهای آن به دلیل این که از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و تولید در واحد سطح پایین است دو تا سه برابر سایر محصولات است.

مدیرکل دفتر محیط زیست ، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهادکشاورزی با بیان این که فرآیند تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده باید نظام‌مند باشد؛ ولی وابسته به دولت نباشد افزود: تولید این گونه محصولات در صورت وابستگی به کمک‌های دولت و یارانه‌های آن با شکست همراه است، تولید محصولات ارگانیک باید با فعالیت کشاورزان و پشتیبانی اتحادیه‌های صنفی به پیش برود ولی حمایت دولت هم لازم است

سعادت افزود: مصرف تولیدات ارگانیک و گواهی شده نوعی پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها است افزود: بهترین جای مصرف تولیدات ارگانیک، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، مهدهای کودک و رستوران‌ها است، اتخاذ این شیوه نوعی فرهنگ‌سازی است.

** تولید ارگانیک به محصولی گفته می شود که در فرایند تولید آن از مواد و سموم شیمیایی استفاده نشده باشد؛ ولی در محصولات گواهی شده می‌توان از مواد شیمیایی با توصیه و نظارت کارشناسان در زمان و مقدار مشخص استفاده کرد.

براساس برآوردهای غیررسمی حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایران زیر کشت تولیدات ارگانیک و گواهی شده قرار دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 355763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.