اکبری: زمین، هوا و زیر زمین را به چالش کشیده‌ایم

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: در تهیه طرح جامع شهری باید به چهار رکن قابلیت زندگی برای مردم، رقابت‌پذیری، حکومت خوب شهری و مشارکت توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نعمت‌الله اکبری صبح امروز ( پنج‌شنبه) در مراسم اعلان عمومی شروع فرایند تهیه طرح جامع شهر اصفهان گفت:  تدوین طرح جامع با رویکرد مشارکتی اقدام بسیار با ارزشی است که امروز به همت شهرداری و شورای شهر اصفهان آغاز شده، اما حیف که این اقدام پیش از این باید انجام می شد تا امروز شاهد این عوارض، مشکلات و گرفتاری ها در کلان شهرهای کشور نباشیم.

وی افزود: گذشتگان برای ما آثار با ارزشی همچون پل خواجو، سی و سه پل و میدان نقش‌جهان را میراث گذاشته‌اند، اما دست ما برای آیندگان تهی است و آنچه به ارمغان گذاشته‌ایم شرمندگی است و هرچه می‌بینیم خرابه است؛ ارثی که به ما رسیده بود را به خوبی امانت‌داری نکردیم.

وی با بیان این که امروزه سه موضوع مهم زمین، هوا و زیر زمین را به چالش کشیده‌ایم، افزود: طرح جامع شهری از نگاه کالبدی و سخت‌افزاری خارج شده و به سمت و سویی نوین رفته که جامعه‌های توسعه یافته خیلی پیش‌تر آن را آغاز کرده‌اند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان این که برنامه ملی آمایش روی میز دولت برای پیگیری به طور جدی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: قرار است سند ملی آمایش سرزمین کشور بالاخره و پس از گذشت سال‌ها تهیه شود؛ در واقع باید هشت سال پیش برای تهیه برنامه آمایش شهری گام برمی‌داشتیم چرا که اگر این برنامه نباشد راه به جایی نخواهیم برد.

اکبری با بیان این که اگر طرح جامع شهری با رویکرد جدی حفظ محیط زیست و اکولوژیک اجرا نشود چیزی غیر از سنگ و گچ تحویل مردم نخواهیم داد، بنابراین رویکرد برنامه جامع را باید با این محور رقم بزنیم، افزود: آنچه در توان داشتیم برای حفظ محیط زیست استان و تأمین منابع مالی انجام داده‌ایم، اما تأکید می‌کنم مقدم بودن بودجه بر برنامه خطای نابخشودنی مدیران است؛ تا وقتی منابع کافی در اختیار داشتیم بودجه را مقدم بر برنامه‌ریزی کردیم در حالی که امروز از این که منابع مالی کافی نداریم در رنج هستیم.

وی با بیان این که در ایران ۷۸ درصد جمعیت، شهرنشین هستند، افزود: که این میزان در استان اصفهان ۸۸ درصد و در شهرستان اصفهان ۹۴ درصد است. هفته گذشته تجربه جهان در تهیه برنامه آمایش سرزمین را بررسی کردیم و دریافتیم که هلند به عنوان کشوری موفق در این زمینه دقیق کار کرده است و می‌تواند در تدوین برنامه آمایش شهری کارکرد الگو را داشته باشد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: در سازمان برنامه‌ریزی استان هر کاری در حوزه تدوین برنامه جامع شهر به لحاظ تخصصی و تأمین منابع مالی انجام خواهیم داد که امیدوارم با قدرت و توان این برنامه آماده شود و چهار رکن قابلیت زندگی برای مردم، رقابت‌پذیری، حکومت خوب شهری و مشارکت که گام‌های جدی به شمار می‌رود مورد توجه و روی میز توسعه شهری قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: گام جدی شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان برای شروع فرایند تهیه برنامه جامع شهر اصفهان برای مردم که شایسته بهترین‌ها هستند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

کد خبر 355756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.