مبلغ یارانه سال ۹۸ تغییر نمی‌کند

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: واگذاری پرداخت یارانه به استان‌ها به عدالت نزدیک تر است تا اینکه برخی در تهران بنشینند و برای کل کشور تصمیم بگیرند؛ تلاش ما این است که پرداخت یارانه ها سلیقه‌ای نباشد.

به گزارش ایمنا، به گفته محمدباقر نوبخت سال آینده خانوارهایی که استحقاق دریافت یارانه را دارند، مانند امسال هر ماه به ازای هر نفر همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را دریافت می‌کنند.

وی افزود: قانونگذار تعیین کرده افرادی که زیر سه میلیون تومان درآمد دارند از این یارانه استفاده کنند و افرادی که بالای سه میلیون تومان هرماه درآمد دارند، دیگر مستحق دریافت نیستند؛ برای اینکه این کار واقع بینانه باشد باید کسانی این کار را انجام دهند که این خانوارها را بشناسند.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: اگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه بخواهند براساس یک فرمول، نزدیک به ۸۰ میلیون نفر را شناسایی کنند، کار دشواری استب، بنابراین برای اینکه به صورت غیرمتمرکز عمل کنیم و از ظرفیت استان ها استفاده کنیم قرار شد بر اساس حوزه جغرافیایی این رقمی که برای یارانه خانوار پرداخت می‌شود، متناسب با کمیت و جمعیت هر استان را در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان قرار دهیم تا با توجه به امکانات استان تصمیم بگیرند.

نوبخت درباره افزایش مبلغ یارانه ها گفت: این یارانه مابه‌التفاوت قیمت هایی است که روی سوخت، حامل‌های انرژی، آب و برق اعمال می‌شود و طبق قانون هدفمندکردن یارانه ها،  مقرر شده تا هر مقدار که این قیمت ها افزایش یابد، ۵۰ درصد به مردم برگردد، ۳۰ درصد به تولید کمک شود و ۲۰ درصد را دولت به خزانه برگرداند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی تغییراتی در تبصره ۱۴ قانون بودجه انجام داده است به طوری که اگر بهای برق و آب افزایش یابد، منابع آن به خود شرکت‌ها بازگردد تا بتوانند با توجه به نیازها سرمایه‌گذاری کنند، ضمن آنکه قیمت تمام ‌شده آب و برق به مراتب بیشتر از رقمی است که از خانوارها دریافت می‌شود. بنابراین این طور نیست که اگر حاملی افزایش یابد به یارانه نقدی اضافه شود.

معاون رییس‌جمهور اظهارکرد: آنچه باقی‌می‌ماند حامل‌های انرژی است که همچنان بهای هر لیتر بنزین هزار تومان است و قیمت گازوئیل نیز تغییری نکره که منابع جدیدی حاصل شود.

وی افزود: اگر کسی می‌خواهد بگوید که مثلا یارانه از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴۵۰ هزار تومان برسد، اشکالی نیست اما راهش این است که قیمت حامل‌هایی که از محل آنها می‌تواند یارانه داد، گران شود؛ هر مقدار که اینها گران شود، به همان میزان می‌توان یارانه را بیشتر کرد.

نوبخت تأکید کرد: آنچه فعلا در لایحه بودجه سال آینده و تبصره ۱۴ آن پیش‌بینی کردیم با همین ارقام حامل‌های انرژی موجود است و هیچ افزایش قیمتی دیده نشده است.

کد خبر 355729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.