۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
حیوانات درمانگر

شاید تابه‌حال نام پت‌تراپی یا استفاده از حیوانات در پروسه درمان بیماری را نشنیده باشید و با معنا و گستردگی آن آشنا نباشید؛ دقیقاً ندانید که این اصطلاح در چه حوزه‌ای معنا می دهد و ندانید که در این علم از حیوانات آموزش‌دیده برای کمک به روند درمان بیماران استفاده می‌شود؟!

به گزارش خبرنگار ایمنا،‌ پت‌تراپی Pet Therapy یا درمان به‌وسیله حیوانات همدم یک اصطلاح وسیع شامل درمان به کمک حیوان Animal Assisted Therapy و سایر فعالیت‌ها به کمک حیوان است. میتوان بیماری‌های قلبی، سرطان و پارهای از مشکلات عاطفی و اختلالات روانی، افسردگی و پیشگیری از آلزایمر را به‌وسیله حیوانات خانگی درمان یا از آن پیشگیری کرد. از طرف دیگر فعالیت‌هایی که به کمک حیوان انجام می‌شود، دارای هدف کلی‌تری مانند ایجاد راحتی و شادی و سرور در ساکنان خانه‌های سالمندان است. از این حیوانات به خصوص در خانه‌های سالمندان برای درمان کهن‌سالان استفاده می‌شود. سالمندان معمولاً از ارتباط با حیوانات لذت می‌برند.

درمان به کمک حیوان به‌طور قابل‌توجه سبب کاهش درد، اضطراب، افسردگی و خستگی در افرادی می‌شود که دارای مشکلات بهــداشتی هستند.  این تنها شخص بیمار نیست که از منافع این کار بهره‌مند می‌شود و سایر اعضای خانواده و دوستانی هم که ناظر ارتباط حیوان با بیمار هستنـد می‌گوینـد که حس بهتری داشته‌اند. از پت‌تراپی می‌توان در مؤسسات غیر طبی مانند دانشگاه‌ها و برنامه‌های اجتماعی نیز استفاده کرد تا به افرادی کمک شود که دچار اضطراب و استرس هستند.

تحقیقات نشان میدهد کودکان با علائمی از اختلالات روان‌پریشی و افسردگی هم در درمان با حیوانات خانگی موردتوجه قرارگرفته‌اند و نشانههایی از بهبودی در آنها مشاهده شده است. نتایج مثبت حاصل از به‌کارگیری این روش درمانی در بین کودکانی با معلولیت جسمی و حرکتی و معلولیت‌های حسی بیشتر دیده می شود. گزارش‌های رسیده از ژاپن نیز نشان می دهد، استفاده از حیوانات اهلی برای التیام روحی معلولان، سالمندان و افراد مواجه با بیماری‌های صعبالعلاج، در حال گسترش است، همچنین از این روش برای درمان سالمندان و معلولان نیز استفاده شده، با این حال باید توجه داشت حیواناتی که از آن‌ها برای این منظور استفاده می‌شود، دارای ویژگی‌هایی همچون بهرهمندی از سلامتی کامل و گذراندن آموزش‌های لازم باشند که البته برقراری ارتباط با حیوانات به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جایگزینی برای مشاوره با پزشکان و روان‌شناسان باشد.

برای بررسی بیشتر پت تراپی و مسائلی که در مورد این موضوع وجود دارد، خبرنگار ایمنا ‌گفت‌وگویی با یلدا جلالی، دامپزشک انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

از چه حیواناتی بیشتر برای پت تراپی استفاده می‌شود؟

درمان با کمک اسب. حرکات منظم اسب به هنگام حرکت به سوارکار بیمار منتقل و سبب آن می‌شود که گرفتگی‌های عضلانی موجود در بدن بیمار کاهش یابند. حیوان مورد استفاده بعدی که فعالیتش در حوزه پت‌تراپی افزایش‌یافته است لاما است. لاما برای درمان بیماری‌های مربوط به ترس بسیار مناسب است. این حیوانات وقتی کسی نامطمئن باشد احساس می‌کنند. شنا کردن با دلفین نیز ازجمله راه‌های درمان بیماری‌ها به‌حساب می‌آید.

خیلی‌ها با انواع پرنده‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و انس می‌گیرند و ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و این ارتباط باعث قوی شدن روحیه و کم شدن استرسشان می‌شود. افرادی که تنها هستند و هم‌صحبت ندارند، نگهداری از حیوانات خانگی باعث پر کردن تنهایی‌شان شده است. حتی در افراد مبتلا به سرطان که خود را مشغول نگهداری حیوانات خانگی کرده‌اند، افکار و احساسات بیماری‌ کمتر و در مقابل ایجاد انگیزه و امیدواری در زندگی پرتنششان و پیشرفت در روند بهبودی‌شان بیشتر شده است.

کدام حیوانات خوگیری بیشتری با انسان دارند؟

سگ و گربه به‌خصوص سگ ارتباط احساسی عاطفی زیادی با صاحبانشان برقرار می‌کنند. گربه نظم و انضباط و نظافت بیشتری نسبت به سگ دارد و سگ‌ها حیوانات پرانرژی و بانشاطی هستند و البته که این نشاط و انرژی خلق حیوان به خیلی عوامل ازجمله ژن حیوان و نوع تربیت و پرورش صاحب حیوان بستگی دارد.

سگ بسیار تربیت‌پذیر و دستور گیرنده و اجراکننده دستورات انسان‌ها هستند و این امتیاز مثبتی برای افرادی است که از نظر روانی و همچنین جسمانی نیازمند کمک دیگران هستند. گربه‌ها بسیار محبت‌پذیر هستند و نیاز به ناز و نوارش و در آغوش گرفتن دارند و این ویژگی مناسب افرادی است که تنها زندگی می‌کنند و نیازمند نگهداری و ابراز محبت به دیگران هستند.

بیماری‌های ناقل حیوان به انسان چیست؟

در حیواناتی که از چند نسل قبل تحت کنترل و نگهداری‌های ویژه دامپزشک بوده‌اند، احتمال انتقال بیماری بسیار کم است. بزرگ‌ترین و مسئله‌سازترین بیماری مشترک انسان و حیوان بیماری «هاری» است؛ حیوانات خانگی از سن سه‌ماهگی واکسن آن را دریافت و در محیط تمیز نگهداری می‌شوند. این بیماری در ارتباط با حیوانات بیرونی است و تنها راه انتقال آن از طریق گاز گرفتن و یا ریزش بزاقشان در چشم و روی بدن است که مورد بسیار نادری بین حیوانات خانگی است.

از دیگر بیماری‌های مشترک "قارچ و انگل" است. حیوان داروهای ضد انگل را سه ماه یک‌بار در پروسه درمان دریافت می‌کند و اگر در محیط آلوده‌ای قرار بگیرد، با دریافت دارو به‌طور صحیح می‌توان از این مقوله پیشگیری کرد؛ قارچ نیز کاملاً وابسته به بهداشت صاحب حیوان است که محیط زندگی خود را تمیز نگهدارد تا از ابتلا به این بیماری در امان بماند، مگر اینکه حیوان از مراکز نامعتبر و غیراستاندارد ازلحاظ بهداشتی خریداری‌شده باشند که اگر صاحبان و خریداران این حیوانات از مراکز مطمئن خرید کنند احتمال مواجهه و ابتلا به این بیماری‌ها برایشان بسیار کم می‌شود.

چه آسیب‌هایی از طرف انسان ممکن است به حیوان وارد شود؟

محیط زندگی این حیوانات دیگر طبیعت نیست و وارد منازل و ساختمان‌های مسکونی انسانی شده‌اند. نور طبیعی روز را دریافت نمی‌کنند و در معرض روشنایی‌های مصنوعی مازاد نیازشان قرار دارند. همچنین جیره‌بندی غذایی‌شان درروند تولیدمثلشان تأثیر می‌گذارد؛ اما در این شرایط کارهایی مثل عقیم‌سازی برای حیوان بی‌فایده نیست.

مثلاً عقیم‌سازی حیوانات ماده قبل از شروع اولین سیکل ماهانه و بلوغشان باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با جنسیتشان به دلیل عدم ترشح هورمون‌های جنسی می‌شود. اما عقیم‌سازی حیوانات نر در سن بالا عوارض زیادی برای حیوان دارد و احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با جنسشان بالا می‌رود، برای مثال با بزرگ شدن پروستات حیوان، اندام‌های خلفی‌شان فلج می‌شود. پس بهتر است عقیم‌سازی‌ حیواناتی که در خانه نگهداری می‌شود برای حفظ سلامتی‌شان از سنین کم و قبل از بلوغ با تدابیر بهداشتی انجام شود.

همچنین باید در نظر داشت حیواناتی که در طبیعت زندگی می‌کنند به دلیل مواجهه با مشکلاتی از جمله جستجو برای تهیه آب و غذا، گرما و سرما، خطرات محیطی، تهدیدات حیوانات قوی‌تر عمر مفید کوتاه‌تری نسبت به حیواناتی خانگی دارند.

حیواناتی که در خانه نگهداری می‌شوند جیره‌بندی غذایی مناسب دارند، بهداشتشان به‌صورت مرتب بررسی  و در محیط تمیزی نگهداری می‌شود و خطرهای تهدیدکننده طبیعت را ندارند در نتیجه طول عمرشان نسبت به حیواناتی که در محیط طبیعی زندگی می‌کنند بیشتر است، اما این موضوع که در طبیعت با همنوعانشان تعامل دارند و در زندگی با انسان از آن‌ها دور شده‌اند ازنظر برخی خوشایند نیست.

کد خبر 355728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.