تئاترهای سطح پایین کودک نباید مجوز بگیرند

کارگردان تئاتر کودکان گفت: اجراهای سطح پایین در حوزه کودک نباید حتی مجوز نمایش دریافت کنند، تئاتر کودک صددرصد تخصصی است و باید با مطالعه و روانشناسی در این حوزه فعالیت کرد.

صابر شوفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه پر ضررترین نوع نمایش کار در زمینه کودک است، اظهار کرد:  در این شرایط اقتصادی و با توجه به پرهزینه بودن کار کودک و نبود حمایت، تئاتر کودک در وضعیت خوبی به سر نمی برد. اجراهایی در شهر وجود دارد اما بسیاری از گروه‌ها به دلیل معضلات مالی و نبود حمایت‌های دولتی و غیردولتی، دیگر فعالیتی ندارند. البته در حال و حاضر هیچ گروهی به دلیل مصادف بودن با ایام محرم و صفر، در زمینه تئاتر کودک فعالیت نمی‌کند.

این کارگردان تئاتر با مناسب دانستن تعداد اجراها در زمینه تئاتر کودک، ادامه داد: استقبال خوبی صورت نمی‌گیرد و انتظارات برآورده نمی‌شود، درحالیکه در سال‌های گذشته، به طور کلی سالن خالی وجود نداشت. اما در حال حاضر، وضع معیشت مردم به گونه‌ای است که تئاتر به کل از برنامه‌های آنان حذف شده است.

شوفریان وضعیت نامناسب تئاتر را ناشی از اطلاع‌رسانی ضعیف، اوضاع اقتصادی بد مردم و دور شدن مخاطب عام از تئاتر دانست و اضافه کرد: البته این وضعیت برای تمامی ژانرهای تئاتر و نه فقط تئاتر کودک رخ داده است.

وی با بیان اینکه در نمایش به بحث روانشناسی کودک اهمیت چندانی داده نمی‌شود، گفت: دلیل این مشکل، کمبود مطالعات کارگردانان و نویسندگان تئاتر در این زمینه است و درحالیکه روانشناسی کودک باید جزء پارامترهای اولیه در زمینه اجرا برای کودکان باشد، حتی گریزی به آن زده نمی‌شود.

این کارگردان تئاتر به کار نگرفتن روانشناس کودک در اجراها را ناشی از وضعیت اقتصادی ندانست و افزود: این بحث ناشی از کم‌کاری هنرمندان این حوزه است. بسیاری، تئاتر کودک را سخیف می‌دانند و حتی کسانی که می‌خواهند تئاتر را برای اولین بار تجربه کنند، رو به کار کودک می‌آورند.

شوفریان با اعتقاد به اینکه اجراهای سطح پایین در حوزه کودک نباید حتی مجوز نمایش دریافت کنند، اضافه کرد: تئاتر کودک صددرصد تخصصی است و باید با مطالعه و روانشناسی در این حوزه فعالیت کرد. تمام پارامترها و عوامل از جمله طراحی صحنه و موسیقی تا کارگردانی و نویسندگی باید کاملا تخصصی باشد.

وی با یاد کردن از دوره‌های تخصصی عروسک‌گردانی به عنوان اتفاقی خوب در زمینه تئاتر کودک، گفت: از این برنامه هم استقبال کمی شد و افراد حوزه تئاتر پرهزینه بودن این دوره‌ها را بهانه‌ای برای شرکت نکردن در آن‌ها می‌دانند، یعنی نمی‌خواهند برای یادگرفتن هزینه کنند و همین باعث می‌شود تئاتر در یک سطح پایین باقی بماند.

این کارگردان اصفهانی مقایسه تئاتر اصفهان با تئاتر تهران را تنها در حد یک شعار دانست و افزود: سطح تئاتر اصفهان بسیار پایین‌تر است و زمان زیادی لازم است تا در اجرا به آن سطح برسیم. دلیل اینکه بسیاری از کارگردانان اصفهانی به تهران می‌روند نیز همین است.

شوفریان ادامه داد: البته در سایر شهرها نیز، به جز تهران، اوضاع تئاتر آنچنان بهتر از اصفهان نیست و شرایط تئاتر به طور کلی مناسب نمی باشد.

کد خبر 355705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.