بازار سرمایه به فرهنگ سازی نیاز دارد/ نوعی تورم نهان در کشور ما حاکم است

تحلیل گر رسمی بلومبرگ و فعال حوزه سرمایه گفت: بازار سرمایه در ایران بیش از آنکه به تخصص نیاز داشته باشد، به فرهنگ سازی نیاز دارد، مشکلات اخیری که در بازار ایجاد شده کاملا متاثر از جو و فضای روانی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سینا سلیمانی شامگاه سه شنبه در همایش چشم انداز بازار سرمایه اتاق اصفهان با بیان این که یکی از دلایل اصلی ایجاد تورم، بازی با نرخ بهره است، اظهار کرد: کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی، دیگر به کنترل اقتصاد کشور منجر نمی شود، اکنون فعالیت در بازار سرمایه نیاز به افراد قوی دارد.

سلیمانی در پاسخ به این که چگونه یک بازار را پیش بینی کنیم، بیان کرد: اگر بخواهیم آینده یک بازار را پیش بینی کنیم و در مورد چگونگی نوسانات آن در آینده صحبت کنیم، اول باید بدانیم که آن بازار چگونه رشد کرده و دلیل آن چه بوده است .

تحلیل گر رسمی بلومبرگ افزود: بعد از روی کار آمدن ترامپ، پیش بینی شد که با توجه به سیاست های او ایران در عرصه بین المللی با مشکل مواجه می شود، خیزش دلار نیز از همان جا آغاز شد .

سلیمانی با اشاره به دخالت های غیر تخصصی در عرصه اقتصاد، بیان کرد: اقتصاد ایران، اقتصادی سلیقه ای، دستوری و بیمار است که مسئولان طراح آن هستند، متاسفانه فساد و رانت نیز جز جدایی ناپذیر این اقتصاد شده است.

نوعی تورم نهان در کشور ما حاکم است

این فعال بازار سرمایه اظهار کرد: نوعی تورم نهان در کشور ما حاکم است و به رغم آنکه مسئولان آن را اعلام نمی کنند و به آن توجهی ندارند، مردم در جیب ها و سفره هایشان، آن را احساس و درک می کنند.

وی با اعلام اینکه حجم نقدینگی کنونی در جامعه ما یک میلیارد و ۶۰۰ هزار میلیون تومان است، گفت: مجموع ارزش صادرات غیر نفتی ایران ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار و صادرات نفتی نیز ۵۵ تا ۶۰ میلیارد دلار برآورد شده است، از این طریق ارز آوری ۹۰ میلیارد دلاری برای کشور وجود دارد که حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی مازاد در جامعه را مشخص می کند.

سلیمانی افزود : ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مازاد در جامعه باعث التهاب در بازارها می شود و وظیفه دولت حذف نقدینگی مازاد است، پیش از بحران های اخیر دولت به وسیله بانک‌ها این گونه نقدینگی‌ها را حذف می کرد، اما در حال حاضر این اقدام برای دولت میسر نیست.

وی اضافه کرد: دلار ۶ یا ۷ هزار تومانی که دولتمردان علاقه زیادی به آن دارند، در واقع معقول نیست و قیمت اصلی آن ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است با توجه به اینکه مبنای بازار بورس کشورمان بر اساس دلار ثانویه است، نوسانات بازار ارز، تاثیر مستقیم بر بازار بورس نخواهد گذاشت.

کد خبر 355680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.