اصفهان ظرفیت شهر دوستدار کودک شدن را دارد

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان ظرفیت شهر دوستدار کودک شدن را دارد و هر شهروندی وظیفه دارد به شهر دوستدار کودک شدن اصفهان کمک کند، زیرا اگر تمام ضوابط کالبدی و ساختاری فراهم شود، باز هم این مسئله تحقق پیدا نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی در برنامه رادیویی «صدای شهر» با تبریک روز جهانی کودک به تمام کودکان، اظهارکرد: کودکی مهمترین دوران زندگی هر انسان است زیرا شخصیت او در این دوران پایه ریزی می شود.

وی افزود: امروزه این حقیقت انکارناپذیر اثبات شده که انسان در دوران کودکی تنها به مراقبت های جسمانی نیاز ندارد، بلکه باید به تمام ابعاد وجودی او از جمله رشد اجتماعی، عاطفی و معنوی توجه شود، البته محیط زندگی کودک می تواند در این مراحل رشد تاثیرگذار باشد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کودکان، نسل پایه جامعه هستند که به دلیل انعطاف پذیر بودن و آسیب‌پذیری بیشتر نسبت به سایر اقشار اجتماعی، نیاز به مراقبت دارند، تصریح کرد: متأسفانه در دهه های اخیر شهرهای دنیا به ویژه شهرهای کشور که در حال توسعه هستند، سیطره مدرنیسم و ابهام های موجود باعث شده گروه هایی مثل سالمندان و کودکان که نمی توانند از حقوق خودشان دفاع کنند، بیش از همه متضرر شوند.

وی ادامه داد: چالش هایی نظیر انواع آلودگی ها، محدودیت کودکان در محیط خانه، مدرسه و حتی خیابان و کوچه برای حضور و بازی، آمارهای نگران کننده جراحات در تصادفات رانندگی، آمارهای تکان دهنده خشونت علیه کودکان، کودک آزادی، سلامت روان و نشاط کودکان از موضوعاتی است که به نظر می رسد توجه به کودکان به ویژه در فضای شهری را متوجه خود می کند و شکل گیری شهر دوستدار کودک در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.

طغیانی با بیان اینکه در سال ۱۹۴۶ پس از جنگ جهانی دوم، مجمع عمومی سازمان ملل به منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام یونیسف را ایجاد کرد که بعد ها به عنوان یکی از بخش های دایمی سازمان ملل انتخاب شد، افزود: یونیسف مراقبت از کودکان، برآورده کردن نیازهای اولیه، مرگ و میر و موضوعاتی از این دست به ویژه در مخاطراتی نظیر جنگ را در دستور کار خود قرار داد.

وی اظهارکرد: موضوع شهر دوستدار کودک از سال ۲۰۰۰ به بعد در دستور کار یونیسف قرار گرفت، هر چند موضوع شهر دوستدار کودک از مدت ها قبل در شهرهای توسعه یافته مورد توجه بوده است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دبیرخانه مرکزی یونیسف در ژنو شکل گرفت و شروع به سیاست‌گذاری برای تمام کشورها کرد، گفت: کشوری مثل ایران با سابقه تمدن و فرهنگ مذهبی حاکم بر آن که در همه ابعاد توجه به کودکان جزء رئوس اصلی بود، نمی توانست از این قافله دور بماند.

وی تأکید کرد: مجموعه قوانین در رابطه با شهر دوستدار کودک در کشور ما مورد توجه بوده است مثل مصوبه شهر دوستدار کودک، شورای عالی استان ها و الزام آن برای شهرداری ها، ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی، کنوانسیون بین المللی حقوق کودک مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۷۲ و سایر مجموعه قوانین، ما را به سمتی پیش برده که باید شهر دوستدار کودک را در دستور کار خود قرار دهیم.

طغیانی ادامه داد: خوشبختانه مدیریت شهری اصفهان به ویژه شهرداری اصفهان از سال ۹۵ این موضوع را در دستور کار خود قرار داد  و از تاریخ ابلاغ این مصوبه، موظف شد همکاری سایر نهادها را جلب کند و شهر دوستدار کودک را در اصفهان دنبال کند.

وی تصریح کرد: اهداف مدیریت شهری در اصفهان توسعه و ارتقاء کیفی محلهای بازی کودکان، برندسازی و ترویج و آموزش محورهای شهر دوستدار کودک از طریق شبکه‌سازی و فضاسازی اجتماعی شهری، کمک به فرهنگ سازی اصول صحیح تربیتی و آموزشی جهت کودکان، ارتقاء کیفی تمام فضاهای شهری برای کودکان و نظارت بر حُسن اجرای آن، افزایش فرصت شادی و ملاقات کودکان با یکدیگر در شهرها و محلات است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در گذشته همه ما تجربه حضور و بازی در سطح کوچه و محله شهر را داشته‌ایم، افزود: متأسفانه امروز کودکان ما به دلیل شرایط حاکم در زندگی، این فرصت را از دست می‌دهند.

وی اظهارکرد: نظارت، استانداردسازی، سطح بندی و درجه‌بندی فضاهای فعالیتی کودکان، کمک به فرهنگسازی برخورد و مبارزه با استثمار کودکان و اصلاح سبک زندگی، نظارت و جهت دهی و پیشنهاد پروژه‌های مخصوص کودکان، ارتقاء جایگاه شهر اصفهان در حوزه ملی و بین‌المللی، پیشنهاد اصلاح و وضع ضوابط شهری مختص کودکان، مشارکت کودکان در مدیریت شهری به ویژه در طول فرایند برنامه‌ریزی و طراحی شهری که کنوانسیون حقوق بشر بر توجه به مشارکت کودکان جلوگیری از هر گونه تبعیض بر علیه کودکان اشاره دارد، همچنین ارزیابی کیفیت زندگی کودکان از جمله موارد مهم برای شکل گیری شهر دوستدار کودک در مدیریت شهری اصفهان مورد نظر است.

طغیانی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «به فرزندان خود احترام بگذارید و آنها را نیکو تربیت کنید»، گفت: ما اگر همین دو مورد توصیه حضرت محمد(ص) رادر فضای شهری و زندگی روزمره و خانوادگی رعایت کنیم، حقوق کودکان را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: اینکه در اتوبوس، در پارک‌ها، صف نانوایی و ... به کودکان توجه نمی کنیم، حتی روی خط عابر پیاده کودکان را نمی‌بینیم، در واقع حقوق آنها را نادیده گرفته‌ایم، البته مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند تمام مسایل شهر دوستدار کودک را دنبال کند، بلکه تمام خانواده ها باید به رعایت این موارد توجه کنند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شورای شهر اصفهان در دور پنجم و مدیریت شهری موضوع شهر دوستدار کودک را از ابتدای فعالیت در دستور کار خود قرار داد، اولین اتفاق مثبت این بود که مرکز شهر دوستدار کودک از حوزه فرهنگی به حوزه شهرسازی انتقال پیدا کرد زیرا معتقد بودیم باید علاوه بر اتفاقات فرهنگی، اتفاقات کالبدی و ساختاری نیز در فضای شهری شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه با درست شدن چارت مرکز شهر دوستدار کودک اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد، گفت: دو برنامه دیگر از جمله موضوع طرحی با عنوان «اولویت بخشی به توسعه ارتقاء کیفی و نظارت بر انواع فضاهای بازی کودکان» و طرح «ایجاد اتاق مراقبت مادر و کودک در فضاهای عمومی و باز شهر» در در دستور کار قرار گرفته، البته ابعاد قانونی آن در حال بررسی است و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بر روی این موضوع کار می کند و به زودی ضوابط اجرایی آن مشخص خواهد شد.

طغیانی با بیان اینکه توزیع متوازن خدمات در شهر در راستای عدم تبعیض شهروندان خواهد بود، تصریح کرد: اگر کسی امروز عنوان کند شهر اصفهان استانداردهای شهر دوستدار کودک را دارد، جلوتر گام برداشته است، اما باید گفت: اصفهان ظرفیت شهر دوستدار کودک شدن را دارد، البته تا رسیدن به این مرحله فاصله زیادی وجود دارد ولی مدیریت شهری تصمیم دارد در این مسیر گام بردارد.

وی گفت: هر شهروندی وظیفه دارد به شهر دوستدار کودک شدن اصفهان کمک کند، در غیر این صورت اگر تمام ضوابط کالبدی و ساختاری فراهم شود، باز هم این مسئله تحقق پیدا نخواهد کرد.

کد خبر 355653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.