پاسخ مسئولان به نگرانی ها درباره احتمال دخل وتصرف در آبشار پونه زار

آبشار پونه‌زار از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های گردشگری طبیعی استان اصفهان است که هفته گذشته نماینده فریدونشهر در شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه چند سالی است سرمایه گذار بخش خصوصی مدیریت این منطقه را به دست گرفته از دخل و تصرف در زمین های آبشار و احتمال هر گونه زمین خواری ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آبشار پونه‌زار آبشاری خزه‌ای با ارتفاع حدود ۷۰ متر در فاصلهٔ ۲۵ کیلومتری غرب فریدون‌شهر است که از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد. این آبشار ششمین آبشار مرتفع ایران و دارای چندین سرچشمه است که به دلیل رویش گیاه وحشی پونه در آبراهه‌های آن به آبشار پونه‌زار معروف شده. در پوشش گیاهی آن درختان زرشک وحشی به چشم می‌خورد که زیبایی وصف ناپذیری را به بینندگان این هنرنمایی الهی هدیه می‌دهد، اما طبق گفته نماینده فریدونشهر در شورای اسلامی استان اصفهان چند سالی است سرمایه گذار بخش خصوصی مدیریت این منطقه را به دست گرفته است.

 سعید اصلانی با اشاره به ساخت‌ و ساز و دخل و تصرف در حریم این آبشار از احتمال هر گونه زمین‌خواری شامل تفکیک زمین‌های حریم آبشار و فروش آنها ابراز نگرانی می کند و می گوید: لازم است میراث فرهنگی استان نظارت بیشتری بر این امر داشته باشند.

او بر این باور است اگر به وضعیت واگذاری زمین‌ها در محدوده آبشار پونه‌زار توجهی نشود آینده خوبی را برای این ظرفیت بزرگ طبیعی و گردشگری شاهد نخواهیم بود.

رد زمین‌خواری در پونه‌زار

اما فریدون‌اله‌یاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی استان اصفهان در گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا هر گونه زمین‌خواری در محدوده آبشار پونه زار را رد می‌کند و می‌گوید: در استان اصفهان ۹۸ منطقه نمونه گردشگری وجود دارد که آبشار پونه‌زار یکی از این مناطق است که همه این مکان‌ها دارای مصوبه هیئت دولت هستند و قاعده مناطق نمونه گردشگری این است که سرمایه‌گذاران برای ایجاد زیرساخت ورود پیدا کنند.

وی با تاکید بر ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاران و بررسی آنها در میراث فرهنگی می‌افزاید: پس از موافقت اصولی، مجوزهای لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران صادر می‌شود و به دلیل اینکه این زمین‌ها جزء زمین‌های ملی است طبق قانون باید در کمیسیون‌های مربوطه دستگاه متولی که در مورد آبشار پونه‌زار، منابع طبیعی است، بررسی‌های لازم صورت گیرد و پس از آن در بخش‌هایی که توجیه سرمایه‌گذاری دارد طبق قانون شرایط واگذاری مهیا شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه سرمایه گذار پس از ورود متعهد به ایجاد زیرساخت‌ها در قالب کاربری‌های لازم خواهد بود، ادامه می‌دهد: این موضوع امر متعارفی است که در کل کشور انجام می‌شود برای آبشار پونه‌زار فرآیند واگذاری تنها تا مرحله تصمیم‌گیری برای واگذاری پیش رفته و هیچ اتفاقی صورت نگرفته است.

برای واگذاری پونه‌زار همه جوانب را می‌سنجیم

ناصر اسدی، فرماندار فریدونشهر نیز در این باره به خبرنگار ایمنا  می‌گوید: برای منطقه پونه‌زارطرح گردشگری اکوکمپ طراحی شده که در حال گذراندن مراحل اولیه است؛ توجه به همه جوانب زیست محیطی، گردشگری و اقتصادی این طرح مورد توجه است.  

فرماندار فریدونشهر در پاسخ به نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص احتمال دخل و تصرف سرمایه گذار در آبشار پونهزار اضافه می‌کند: حفظ وضعیت طبیعی آبشار، رعایت مصالح عمومی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گردشگری، مورد نظر همه مسئولان منطقه و میراث فرهنگی استان است و این امر در قالب دستورالعمل‌های خاص این نوع مناطق گردشگری دنبال خواهد شد.

عملیات عمرانی در پونه‌زار توسط میراث فرهنگی در حال اجراست

محسن محمدی، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان فریدونشهر نیز مالک تمام زمین‌های محدوه آبشار پونه‌زار، منابع طبیعی شهرستان می‌داند و اظهار می‌کند: هیچ‌گونه واگذاری به بخش خصوصی تا این لحظه به دلیل وجود معارض و عشایر انجام نشده است.

وی تصریح می‌کند: به دلیل زیر سوال بودن اداره میراث فرهنگی در استان که چرا برای گردشگرپذیر شدن آن کاری انجام نشده تنها یک ساخت وساز محدودی در این منطقه در حال انجام است و میراث فرهنگی استان مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی در مسیر منتهی به غرب پارکینگ دریافت کرد که ۳۰۰ میلیون تومان هم برای احداث ۲۰ آلاچیق هزینه شد و در مرحله بعد از واگذاری به پیمانکاری که برنده مناقصه شود ۳۰۰ میلیون تومان برای ادامه اجرای سنگ فرش تا محل آبشار به پیمانکار پرداخت می‌شود.

بخش خصوصی تنها به عنوان بهره‌بردار وارد می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی فریدونشهر با تاکید بر اینکه در وضعیت رکود تورمی و بی‌پولی دولت تنها دو شهرستان فریدونشهر و خوانسار توانستند اعتبارات لازم را دریافت کنند، اضافه می‌کند: تمام این اقدامات با کمک مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان صورت گرفته است. ورود بخش خصوصی دارای ضوابط خاص است که واگذاری قطعی به بخش خصوصی صورت نخواهد گرفت بلکه تنها به عنوان بهره‌بردار بخش خصوصی وارد عمل خواهد شد و ناظر مستقیم بر عملکرد آن میراث فرهنگی استان و شهرستان است.

وی با انتقاد از عدم رعایت بهداشت گردشگران در پونه زار می‌گوید: در روزهای پایان هفته در منطقه پونه زار ورودی تنها به مبلغ ۵ هزار تومان از گردشگران دریافت می‌شود که این مبلغ در امر نظافت محل و خرید آب برای مصارف شرب و سرویس‌های بهداشتی در محل اطراف آبشار هزینه می‌شود.

کد خبر 355609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.