کودکان از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند

شهرضا - رییس اداره بهزیستی شهرضا با بیان اینکه کودکان از آسیب پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند، گفت: همواره حدود ۱۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی بروز پیدا کرده و قابل مشاهده است و بقیه آسیب‌ها به صورت پنهان باقی می‌ماند به همین دلیل فرایند شناخت و درمان آن‌ها همواره با مشکلاتی مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، سید علی موسوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی رفتارهایی خلاف ارزش‌ها و هنجارهای مورد پذیرش مردم یک جامعه است، تصریح کرد: این رفتارها نه تنها فرد مرتکب، بلکه جامعه را هم دچار مشکل می‌کند و خانواده، نخستین و مهمترین پایگاه اجتماعی است که می‌تواند از وقوع آن پیشگیری کند.

وی ادامه داد: آسیب شناسی اجتماعی، فرایندی علمی است که با هدف شناخت علمی پدیده‌ها و درمان آن‌ها، تداوم درمان و پیشگیری از وقوع آن‌ها انجام می‌شود و تمرکز تحقیقات مرتبط با آن بر خانواده، مهمترین پایگاه اجتماعی را به محلی برای تقویت باورها و تربیت صحیح تبدیل می‌کند.

رییس اداره بهزیستی شهرضا با بیان اینکه کودکان از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند،  ادامه داد: همواره حدود ۱۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی بروز پیدا کرده و قابل مشاهده است و بقیه آسیب‌ها به صورت پنهان باقی می‌ماند به همین دلیل فرایند شناخت و درمان آن‌ها همواره با مشکلاتی مواجه است.

موسوی با اشاره به نقش موثر خانواده در تربیت کودکان و پیشگیری از آسیب‌های آنان، خاطرنشان کرد: توزیع مناسب قدرت و قانونمندی و توجه به نیازهای واقعی افراد از مهمترین ویژگی‌های خانواده‌های موفقی است که نقش فعال آن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم علیه کودکان غیرقابل انکار است، البته جامعه هم باید مسئولیت خود را در این زمینه پذیرد.

وی با بیان اینکه در خانواده باید به آموزش فرزندان توجه ویژه شود، اظهار کرد: ارتباط خوب بین اعضای خانواده باعث می‌شود، فرزندان نیازهای خود را بیان و والدین بتوانند آن‌ها را برطرف کنند.

رییس اداره بهزیستی شهرضا با تآکید بر ضرورت استفاده از کارشناسان مجرب در برگزاری دوره‌های آموزش خانواده، گفت: آموزش کارآمد مهمترین رکن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ۲۶ هزار و ۴۸ نفر ساعت آموزش در شهرستان شهرضا برگزار شده است، اظهار کرد: ارتقاء توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع را از جمله دیگر راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که در مراکزی مانند اورژانس اجتماعی دنبال می‌شود.

رییس اداره بهزیستی شهرضا با بیان اینکه در هر جامعه برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و اجرا می شود که یکی از این برنامه‌ها در کشور ما طرح اورژانس اجتماعی است، تصریح کرد: اینگونه طرح‌ها حاصل تحقیقات چندین ساله سازمان بهزیستی کشور در دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی است که باهدف  جایگزینی مداخلات روانی اجتماعی قبل از مداخلات قضائی انتظامی به تصویب رسیده است.

موسوی کودکان آسیب دیده از ناهنجاری‌های اجتماعی را از گروه‌های هدف در ارایه خدمات تخصصی در اورژانس اجتماعی برشمرد و افزود: زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا  آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند و همسران و کودکان آزار دیده از جمله دیگر گروه‌های اجتماعی هدف در این زمینه هستند.

کد خبر 355538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.