حفاظت از آثار تاریخی، نیازمند رویکردهای خلاقانه است

رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی، نیازمند برنامه‌ریزی مشارکتی مبتنی بر کار کارشناسی و استفاده از رویکردهای فناورانه و خلاقانه است.

فریاد پرهیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بافت‌های تاریخی موجود در هسته‌های اولیه شهرها بخش جدایی‌ناپذیر از هویت شهر و شهروندان به شمار می‌رود؛ ارزش‌های محیطی میراث فرهنگی و آثار تاریخی متعلق به تمام شهروندان است و از این منظرگاه حفظ و پایداری هویت سیمای شهری نه تنها یک اصل بلکه وظیفه است.

این دکترای برنامه‌­ریزی شهری دانشگاه اصفهان تاکید کرد: در شهرهای اروپایی حفاظت از میراث و تجدید حیات شهری با بهره از گردشگری و توریسم اتفاق می‌افتد، آنها پنج استراتژی را برای تجدید حیات شهری در نظر دارند که نخستین آن توریسم کسب و کار است بدان معنا  که شهر را به عنوان مقصدی برای برگزاری کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها تقویت می‌کند.

وی افزود: موضوع دوم استراتژی مبتنی بر رویدادها است که گروه‌های مختلفی از گردشگران را در زمان‌های متفاوت سال جذب می‌کند.

پرهیز با بیان اینکه استراتژی سوم بر جذابیت‌های فیزیکی مکان تاکید دارد، گفت: چهارمین استراتژی مبتنی برخرده‌فروشی است که توریسم مبتنی برخرید را توسعه می‌دهد و آخرین آن استراتژی‌های مبتنی بر فرهنگ که فرهنگ عامه شهر را تقویت می‌کند.

وی تصریح کرد: لازم است برای حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی، معیارها و شاخص‌­های این استراتژی‌ها استخراج و بومی‌سازی شود و موارد احصاء شده را تسری داد.

رییس اداره مطالعات و برنامه ‌ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: بررسی سیر تحول سیاست‌­ها و برنامه‌­های حفاظت از میراث فرهنگی در بازه زمانی سال‌های ۱۳۵۷تا ۱۳۹۵بیانگر فراز و نشیب‌هایی فراوانی است و نباید حفاظت میراث با حفاظت کالبدی و ساختمانی اشتباه و بدان محدود شود، زیرا حفاظت میراث فراتر از مرمت ساختمانی و کالبدی عمل می‌کند.

وی اظهار کرد: مرمت کالبدی، هدف نهایی ساکنان یک شهر نیست، بلکه تنها یکی از اهداف ساکنان و دست‌اندرکاران امور شهری است، بنابراین باید حفاظت میراث به گونه‌ای باشد که بتواند به نیازهای امروز شهر پاسخ داده و به حیات خود در شهر ادامه دهد.

کد خبر 355457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.