اعتصابی که فقط دامن‌گیر اعتصاب‌کنندگان نمی‌شود

ماه‌هاست اخبار مشکلات صنف کامیون‌داران رسانه‌ها و فضای مجازی را در نوردیده؛ اما اعتصاب این صنف فقط یک وجه از ماجراست و اقشاری که در این جریان آسیب دیده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند نیز وجوه دیگری است که نباید از نظرها مغفول بماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوال اینجاست که در شرایطی که کامیون‌داران اعتصاب می‌کنند و دست از کار می‌کشند چه اقشاری به طور مستقیم و غیر مستقیم از این رهگذر آسیب می‌بینند.

حل مشکلات صنفی کامیون‌داران، در قالب مطالباتی از طرف این صنف از خردادماه امسال مطرح شده و اعتصاب و دست از کار کشیدن کامیون‌داران راهی بود که برای بیان این مطالبات در پیش گرفته شد.

اعتصاب رانندگان خودروهای سنگین در شهرهای مختلف از جمله اصفهان در واکنش به افزایش قیمت لوازم‌ یدکی و لاستیک، پایین بودن کرایه حمل، بیمه و ... به اوایل خردادماه سال‌جاری باز می‌گردد و چند هفته‌ای نیز ادامه داشت تا اینکه مسئولان دولتی و مسئولان وزارت صمت با همکاری سازمان‌ راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای گام‌هایی برای حل مشکلات آنها برداشتند.

از جمله این اقدامات حل مشکل بیمه رانندگان، افزایش ۲۰ درصدی دستمزد، افزایش نرخ حمل‌ و نقل، برخورد با شرکت‌های متخلف، جلوگیری از سود بردن دلالان، اختصاص ارز دولتی برای تهیه لاستیک بود که در آن زمان موجب آرام گرفتن اوضاع شد اما با توجه به تحقق نیافتن صد در صدی وعده های مسئولان، شدت گرفتن نوسانات نرخ ارز، بروز احتکار لاستیک و روغن، افزایش مجدد قیمت‌ها و ... در هفته‌های اخیر اعتصابات از سر گرفته شد.

رییس صنف کامیون‌داران اصفهان نیز پیش از این در گفتگو با ایمنا در مورد چند و چون اعتصابات وخواسته‌های رانندگان خودروهای سنگین گفته بود که بیش از ۵۰ درصد مشکلات این صنف حل‌ شده و کامیون‌ها بارگیری خود را از سر گرفته‌اند.

به گفته رضا بابایی کامیون‌دارانی که در بخش حمل‌ و نقل فولاد، آهن و سیمان فعالیت دارند همچنان با مشکلاتی مواجه هستند که به‌زودی مشکلات آن‌ها برطرف می‌شود.

اما نکته قابل توجه این است که اعتصاب کامیون‌داران فقط یک وجه از این ماجراست در پشت این رویداد بسیاری اصناف و اقشاری هستند که به طور مستقیم و غیر مستقیم از این اعتصابات آسیب می‌بینند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

نخستین گروه که تحت تأثیر این شرایط قرار می‌گیرند خود کامیون‌دارها هستند چرا که فشارهای عصبی این وضعیت باعث آسیب به سلامت این افراد می‌شود همان‌طور که خبرها حاکی از آن است، در بجنورد به دلیل فشار عصبی وارد شده به یکی از کامیون‌دارها به دلیل آسیب دیدن کامیونش، این فرد سکته کرده و جان خود را از دست داده است.

دومین گروه که به طور مستقیم تحت تاثیر قرار گرفتند، کشاورزان هستند که شاید بیشترین خسارت را نیز متحمل شده‌اند، پس از آن با بروز مشکل در حمل و نقل بارها ( باتوجه به اینکه به گفته مسئولان بیش از ۹۰ درصد جابجایی بار در کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود) میدان تره‌بار، کارخانجات وشرکت‌های بسیاری نیز متاثر گشتند که نتیجه نهایی آن افزایش چند برابری قیمت نهایی و گرانی در سایر بخش‌ها شد.

بی‌شک مسئولان و کامیون‌داران خود نیز در جرگه مصرف کنندگان نهایی قرار خواهند گرفت و نتیجه آن که دود اعتصاب کامیون‌داران به چشم همه رفت.

اسماعیلی که یکی از کشاورزان استان است در رابطه با تأثیر این‌گونه اعتصابات بر شرایط کشاورزان به  خبرنگار ایمنا، می‌گوید: آغاز این اعتصابات در فصل بهار هم‌زمان با برداشت بسیاری از محصولات کشاورزی مانند صیفی‌جات، سبزی‌جات و سردرختی‌ها بود که باید بلافاصله پس از چیده شدن به بازار عرضه می‌شد.

وی بیان می‌کند: اعتراض هفته گذشته این صنف نیز هم‌زمان با فصل برداشت میوه‌هایی مانند سیب در برخی از نقاط کشور بود. واضح است نبود وسایل حمل‌ و نقل در چنین زمان‌هایی برای جابجایی این محصولات به بازار، کارخانه‌ها و سیلوها میزان زیادی خسارت وارد آورده است زیرا با اعتراضات کامیون‌داران و نبود وسایل حمل‌ و نقل بسیاری از محصولات کشاورزان نابود شد و این مسئله یکی از علل کمبود و گرانی این محصولات به شمار آمد.

به گفته این فعال اعتراض نسبت به شرایطی که غیرمنصفانه است و درخواست‌های عقلانی، حق هر صنفی است ولی نتیجه این‌گونه اقدامات نیز باید مورد نظر باشد؛ این که اعتراضات بر چه اقشاری تاثیرگذار است و چه افرادی را دچار آسیب می‌کند. وی می‌افزاید: کشاورزان از افرادی هستند که زحمت می‌کشند تا در فصل برداشت نتیجه تلاش خود را ببینند از طرفی بیشتر کشاورزان با توجه به خشکسالی‌های اخیر شرایط اقتصادی خوبی ندارند و لازم است کامیون‌داران به این موضوع توجه داشته باشند که با اعتصاب آن‌ها مشکلات فراوانی برای کشاورزان به وجود می‌آید و متحمل ضررهای فراوانی می‌شوند.

اسماعیلی می‌گوید: اگرچه کامیون ‌داران باهدف تأمین خواسته صنفی، دست به اعتصاب زدند وقصد وارد آوردن خسارت را نداشتند اما در این میان کشاورزانی که در فصل برداشت محصول خود قرار دارند و امکان نگهداری محصولاتشان در زمین وجود ندارد نیز باید مورد توجه باشند و پس از کشاورزان هم مصرف‌کنندگانی قرار دارند که به دلیل کاهش عرضه محصول به بازار با گرانی‌های بیشتری مواجه می‌شوند.

در این راستا دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران اصفهان در رابطه با تأثیر این‌گونه مشکلات بر معیشت مردم می‌گوید: در شرایط اقتصادی قرار داریم که تقریباً همه مردم درگیر چگونه تأمین کردن معاش خود هستند.

احمد کریمی بیان می‌کند: با توجه به این وضعیت اقتصادی، راننده‌ها و کامیون‌داران هم راضی به وارد آمدن خسارت به کشاورزانی که برای محصول خود زحمت بسیار کشیده‌اند، نخواهند بود. همچنین این قشر راضی به عدم تأمین کالاهای ضروری مردم به دلیل اخلال در حمل‌ و نقل نیستند ولی در این میان مسئولان هم باید برای رفع مشکلات این صنف تلاش کنند چه‌بسا با تکرار بی‌توجهی‌ها، دوباره این مشکلات ایجاد شوند.

به گفته این مسئول در حال حاضر حمل‌ و نقل در حال انجام است علت این که از تعداد تردد کامیون‌ها در سطح کشور کاسته شده، نبود لاستیک و قطعات برای حرکت کامیون‌ها است و این به معنای اعتصاب نیست. وی توضیح می‌دهد: امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته، قیمت لاستیک افزایش چهار برابری داشته و البته در بسیاری از موارد همین لاستیک گران‌قیمت هم پیدا نمی‌شود که این به دلیل نبود نظارت از سوی سازمان صمت است.

و اما پاسخ مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت به هیاهوی ایجاد شده چیست؟

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به تعداد کامیون‌داران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حدود ۴۷ هزار راننده با حدود ۳۸ هزار دستگاه کامیون جزو استان اصفهان هستند و با توجه به تعداد آن‌ها برای حل مشکلات این صنف در حال پیگیری هستیم.

اسماعیل نادری افزود: جلسات متعددی هم با مسئولان استان برای رفع این مشکل تشکیل شده به‌ طوری‌که از طرف استانداری اصفهان افزایش سهم لاستیک از ۱۰ به ۳۰ درصد برای این استان تقاضا شده است.

وی گفت: در چند روز اخیر، مشکل لاستیک خودروهای سبک حل شد و حدود چهار هزار حلقه لاستیک خودروهای سنگین نیز در استان اصفهان توزیع‌ شده؛ ضمن این که خریدهای زیادی توسط انجمن واردکنندگان لاستیک برای تأمین لاستیک خودروهای سنگین کشور انجام‌ شده است.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان بیان می‌کند: ۲۰ هزار حلقه لاستیک خودروهای سنگین وارد کشور شده و از چند ده هزار حلقه لاستیک موجود در انبارهای تملیکی گمرک‌های کشور، ۱۳ هزار حلقه ترخیص شده است که کار توزیع آن‌ها بین استان‌های مختلف به‌زودی آغاز می‌شود و سهمیه استان اصفهان از لاستیک‌های تأمین‌شده ۱۰.۲ درصد است.

کد خبر 355396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.