۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۶
سیب سمیرم پنجه در پنجه بحران

سمیرم- پاییز فصل برداشت محصول نام‌آشنای سرزمین هزار چشمه یعنی سیب است، سیبی که با فرارسیدن فصل برداشت آن کارگران فصلی بسیاری را از سایر نقاط کشور به شهری می آورد که خشکسالی کمر تولیداتش را خم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، یکی از شهرستان‌های جنوبی استان اصفهان که هرساله در فصل پاییز شاهد برداشت محصولی خاص، خوش طعم و دارویی است، شهر آب و آبشار، سرزمین هزار چشمه سمیرم است. سیب، این محصول با برکت که هر ساله علاوه بر ایجاد اشتغال فصلی برای کارگران سمیرمی باعث حضور کارگرانی از سایر نقاط کشور به ویژه مناطق جنوب شرقی کشور می شود.

با تغییر فصل‌ها فعالیت کارگران فصلی و معیشت آن‌ها نیز متحول شده و بعضی از آن‌ها در زمستان و یا تابستان کارهایشان رونق می‌گیرد. برای کارگران ساختمانی و کشاورزان، تابستان‌ها و پاییز زمان کسب روزی بوده البته کارگران فصلی تنها سه یا شش ماه و در حداکثر زمان مورد احتمالی هشت ماه از سال مشغول به کار بوده و در باقی سال بیکار هستند یا فعالیت های دیگر انجام می دهند.

با اینکه به صورت رسمی آماری از تعداد کارگران فصلی در کشور وجود ندارد؛ اما حداقل می‌توان از این مطمئن بود که گسترده جغرافیایی حضور آن‌ها وسیع و براساس طبیعت و بافت اقتصادی هر منطقه از کشور متفاوت است.

تناسبی بین افزایش قیمت ها و میزان دستمزدها وجود ندارد

علیرضا تیموری، یکی از جوانان شهرستان سمیرم که امسال همچون سال های گذشته به سیب چینی در یکی از باغات شهرستان مشغول بوده، از مشکلات سراوان سیب چین ها این گونه می گوید: مهم‌ترین مشکل امروز ما دستمزد است متاسفانه هر روز تمامی اجناس گران تر می شود، اما دستمزدهای ما همان اندازه بوده اصلا هیچ تناسبی بین افزایش قیمت ها و میزان دستمزدها وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش ۱۵ هزار تومانی دستمزد کارگر برای هر روز نسبت به سال گذشته ادامه می دهد: هر کارگر امسال ۶۰ هزار تومان برای یک روز دریافت کرده که این پول با وجود هزینه های رفت و برگشت و غذا خیلی کم است.

این جوان سمیرمی از ابراز گلایه از باغداران می گوید: چرا باید برخی از باغداران کارگران غیر بومی را بگیرند، پس کارگران و جوانان بومی منطقه چکار باید بکنند؟ همین کار بسیاری از مردم شهرستان را بیکار کرده است.

دستمزدها کفاف زندگی را نمی دهد

رضا از دیگر کارگرانی که در محل انبار مشغول به کار است، از سختی کار خود می گوید: دستمزدهای ما را به نسبت سال قبل زیاد کرده اند، اما به قدری کم است که کفاف زندگی را نمی دهد، تازه شرایط امروز مثل گذشته نیست هر روز یک قیمت جدیدی برای اجناس می بینیم، با این دستمزدها به سختی می توانیم شکم زن و بچه هایمان را سیر کنیم.

وی معتقد است: «فشار کاری بر روی کارگران بسیار زیاد است، گاهی از صبح تا شب کار می کنیم، اما در مقابل هیچ! حتی نرخ اضافه کار نسبت با سال گذشته افزایش آنچنانی نداشته، این حق یک کارگر نیست.

این کارگر سمیرمی با اشاره به عدم قطعی شدن نرخ دستمزد و اضافه کار تصریح می کند: کارگران فصلی امیدشان به همین چند ماه بوده و امید داریم که نرخ دستمزد مناسب با نرخ تورم و بازار باشد، البته کارگری که دستش به جایی بند نیست فقط باید امیدوار باشد تا بلکه مشکلاتش حل شود.

کاهش تولید محصولات سیب تاثیری در نرخ دستمزدها ندارد

سیدمهدی قائم مقامی با اشاره به خشکسالی ها و کاهش تولید محصولات سیب در این شهرستان به خبرنگار ایمنا می گوید: کاهش تولید محصول سیب در شهرستان سمیرم ارتباطی با نرخ تعیین شده برای دستمزد کارگران ندارد.

وی با اشاره به تعیین نرخ دستمزدها در ابتدای سال مالی برای تمامی کارگران فصلی تصریح می کند: نرخ مشخص شده برای هر روز ۶۰ هزار تومان است که در ابتدای سال برای تمامی کارگران فصلی معین شده است.

رییس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان سمیرم با اشاره به افزایش قیمت های موجود در بازار در ماه های اخیر ادامه می دهد: نرخ مشخص شده در ابتدای سال با توجه به شرایط همان زمان بوده و پیش بینی افزایش قیمت های حال حاضر حتی توسط شورای عالی کار نیز نمی شد.

وی با اشاره به مصوبات کارگروه اشتغال که با حضور فرماندار شهرستان برگزار می شود، اظهار می کند: نرخ مشخص شده برای تمامی کارگران فصلی از جمله سیب چین ها است.

قائم مقامی یکسانی پرداخت دستمزد برای خانم‌ها و آقایان را یکی دیگر از موضوعات مورد بحث سیب چینی عنوان می کند و می گوید: بر اساس قانون، نرخ دستمزد خانم ها و آقایان یکی بود و هیچ تفاوتی در این موضوع دیده نشده است.

وی ساعت کاری قانونی برای کارگران را هشت ساعت می داند و خاطرنشان می کند: درآمد یک ماهه کارگران فصلی با توجه به نرخ مشخص شده بدون اضافه کار به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که با اضافه شدن اضافه کاری این افراد مبلغ قابل توجهی است.

رییس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان سمیرم با اشاره به عدم افزایش دستمزدهای کارگران توسط شورای عالی کار بر اساس تورم می افزاید: باید در نظر داشته باشیم که کارفرمایان نیز باید بتوانند دستمزدهای کارگران را پرداخت کنند و با افزایش قیمت دستمزد کارگران زمینه تعطیلی کارخانه ها و بیکاری برخی کارگران را ایجاد نکنیم.

کاهش ۸۰ هزار تن تولید محصول سیب درختی

احمد تیموری، رییس اداره جهاد کشاورزی سمیرم با اشاره به برداشت ۱۹۰ هزار تن سیب در سال ۹۶ به خبرنگار ایمنا می گوید: با توجه به خشکسالی های اخیر پیش بینی می کنیم در سال ۹۷ بالغ بر ۱۱۰ هزار تن سیب برداشت کنیم.

وی می افزاید: در سال جاری با کاهش ۸۰ هزار تن تولید محصول سیب روبه رو بوده‌ایم که این موضوع به علت خشکسالی های پی در پی در سال های اخیر است.

تیموری خاطرنشان می کند: خشکسالی و کمبود آب باعث شده تا کیفیت عمده محصولات سیب امسال شهرستان درجه دو باشد و در نتیجه با کاهش کمی و کیفی محصولات سرزمین هزار چشمه روبه رو هستیم.

وی با اشاره به قیمت های متفاوت سیب در بازار ادامه می دهد: باتوجه به اینکه بازار عرضه و تقاضا خود سازنده قیمت بوده، تاکنون قیمت سیب برای فروش از ۲۷۰۰ تومان تا ۵۰۰۰ تومان ثبت شده است.

۱۴ هکتار از باغات سیب در معرض بحران

رییس اداره جهاد کشاورزی سمیرم زمین زیر کشت باغات سیب در شهرستان را ۲۱ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: بالغ بر ۱۴ هزار هکتار از باغات سیب سمیرم در معرض بحران قرار داشته که کشاورزان موفق به نجات تمامی درختان سیب نشده اند.

وی با اشاره به خشک شدن بیش از ۱۵۰۰ هکتار از باغات سیب سمیرم به علت خشکسالی های اخیر تصریح کرد: خشکسالی های اخیر موجب کاهش ۴۵ تا ۵۰ درصدی میزان تولیدات سیب در شهرستان سمیرم شد.

تیموری با اشاره به عدم فعالیت مقطعی کامیون داران در فصل برداشت سیب متذکر شد: خوشبختانه کامیون داران در حال حاضر در حال بارگیری محصولات سیب بوده و برداشت سیب با اختلال روبه رو نشده است.

رییس اداره جهاد کشاورزی سمیرم افزود: بیشترین حجم تولید محصول سیب شهرستان سمیرم متعلق به بخش دنا کوه از کوهپایه های دنا است.

گزارش از: سید محمد مهدی قائم مقامی خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 355265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.