ربات؛ عضو جدایی ناپذیر دنیای امروز انسان ها

ربات‌ها به عنوان بازیگران حرفه ای و شاید اصلی عرصه تکنولوژی در دنیای امروز، سال‌هاست که نقش بسزایی در زندگی و فعالیت اقتصادی انسان ها برعهده گرفته‌اند تا جاییکه در بسیاری از صنایع و کارخانجات توانسته اند در بخش هایی جایگزینی برای انسان‌ها باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در عین حال که با تقسیم کار بین انسان و ربات در دنیای امروز روبرو هستیم و روزگاری افراد از اینکه ربات‌ها جای آنها را بگیرند ناراحت و گلایه مند بودند اما وابستگی زندگی انسان ها به این دست ساخته‌های خود بشر و تاثیر مثبت آنها در انواع فرآیندهای مادی و معنوی زندگیشان باعث شده که عضو جدایی ناپذیر معیشت انسان ها باشند.

حضور پررنگ ربات ها در زندگی بشر تاجایی پیش رفت که امروزه نه تنها به صورت حقیقی بلکه به صورت مجازی نیز وارد عرصه‌های مختلف فعالیت های انسانی از جمله اقتصادی، علمی و ... شده است.

ربات های مجازی قابل لمس نیستند، اما نقش و تاثیر آنها به ویژه در فعالیت های اقتصادی کاملا ملموس بوده و با الگوریتم های خود نقش یک نیروی انسانی قدرتمند را در عرصه اقتصاد به‌خوبی ایفا می کنند.

بارزترین نوع و کاربرد ربات‌های مجازی را در شبکه اجتماعی تلگرام، این اپلیکیشن محبوب ایرانی‌ها که این روزها با فیلتر شدنش در مقایسه با گذشته بسیار منزوی شده، شاهد بوده ایم.

از جمله مزیت های استفاده از ربات های مجازی برقراری ارتباط نزدیک‌تر و راحت‌تر با مخاطبان است، این نوع از ربات ها می توانند در قالب یک فروشنده، نمایشگاه و آرشیو محصولات برای تولیدکنندگان فعالیت کنند و در واقع به معنای حضور یک فرد مجازی جدید و قدرتمند در تیم بازرگانی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی محسوب می شوند.

البته ساخت و راه اندازی این نوع ربات ها که بتوان به راحتی با آنها کسب درآمد و فعالیت اقتصادی کرد نیازمند سرمایه اولیه (هزینه راه اندازی ربات مجازی) و نیروی متخصص (اپراتور ربات) است.

نکته حائز اهمیت این است که وجود ربات ها نه تنها نفی کننده اشتغال انسان ها نیست، بلکه به صورت غیر مستقیم بسیاری از افراد را مشغول به کار می کند به این صورت که یک ربات تلگرامی نیاز به فردی برای الگوریتم نویسی، راه اندازی و پشتیبانی دارد.

در همین ارتباط یک کارشناس رایانه و نرم افزار که تا کنون حدود ۲۴۰ ربات تلگرامی با ساز و کارهای مختلف طراحی و راه اندازی کرده است در گفتگو با خبرنگار ایمنا از ربات ها به عنوان بازوی نیروی انسانی نام برد و اظهار کرد: از جمله مزیت های این الگوریتم های فعال، قابل مشاهده نبودن آخرین بازدید، ذکر عبارت BOT در زیر اسم آنها و حذف شدن پیام های قدیمی تر به مرور زمان است.

بهنام سعیدی افزود: فعالیت با ربات‌های مجازی با محدودیت هایی نیز روبرو است که از جمله آنها ظرفیت محدود برای پردازش اطلاعات و پیام‌ها است، همچنین ربات تلگرامی هیچ گاه نمی تواند شروع کننده یک مکاتبه یا چت تلگرامی باشد و برای استارت یا آغاز کار نیاز به کاربر دارد، مگر این که در گروهی دعوت شود.

وی تصریح کرد: با توجه به سازماندهی نشدن پروسه ثبت و نوشتن ربات ها، آماری در مورد تعداد ربات های تلگرامی فعال در کشور در دسترس نیست به عنوان مثال هر شخص با اکانت خود قادر است ۲۰ ربات را ثبت و راه اندازی کند. در واقع تعداد زیادی از این ربات ها تاکنون ساخته و رها شده که مالکیت و آخرین تاریخ آنلاین بودن دامنه آنها مشخص نیست.

وی با اشاره به فیلترینگ تلگرام و کاهش آمار اعضای ایرانی این پیام‌رسان، گفت: بی شک پس از مسدود سازی این شبکه اجتماعی از آمار اعضای ایرانی آن کم شد و به تبع آن نیز فعالیت اقتصادی در این فضا کم رونقی چشمگیری را تجربه کرد اما پس از مدتی و با بازگشت کاربران به این پیام رسان، ربات ها باز هم یکه تاز اقتصاد تلگرامی شده و رونق گرفتند.

این کارشناس رایانه و نرم افزار در مورد اخبار اخیر مبنی بر اختصاص هزینه ۱۴۲ میلیون تومانی یک بانک برای ربات مجازی و تلگرامی، اظهار کرد: موفقیت فعالیت اقتصادی ربات ها در فضای مجازی تا جایی پیش رفته که حتی برخی از سازمان ها و نهادهای مهم اقتصادی مانند بانک ها نیز به راه اندازی و دسترسی به آنها مبادرت کرده و حتی حاضر شده اند هزینه‌های هنگفتی مانند رقم مذکور را متحمل شوند.

وی افزود: هرچند که پرداخت چنین مبلغی برای یک ربات تلگرامی با توجه به قیمت های عرف و رایج موجود در جامعه واقتصاد، به دور از ذهن است.

کد خبر 355249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.