۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۸
جایگاه روستاها کجاست؟

تیران- بخش روستایی یکی از بخش های موثر و مولد در عرصه های مختلف اجتماعی و اقتصادی در هر شهرستان محسوب می شود و با وجود ظرفیت و پتانسل های بالقوه در مناطق روستایی برنامه ریزی برای بهره گیری از این استعدادها و تبدیل آن به یک فرصت از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان تیران و کرون واقع در فاصله ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان با بیش از ۶۰ درصد روستانشینی یک شهرستان روستایی محسوب می شود چراکه جمعیت روستایی بر جمعیت شهری غلبه دارد به همین دلیل توزیع منابع نیز به این بخش بیشتر است.

با وجود ظرفیت و پتانسل های بالقوه در مناطق روستایی برنامه ریزی برای بهره گیری از استعدادهایی که در این مناطق وجود دارد و تبدیل آن به فرصت از اهمیت خاصی برخوردار است اما متاسفانه این از دوران گذشته، بهره برداری از این ظرفیت ها به درستی انجام نشده است.

برنامه ریزی برای توسعه روستایی علاوه بر منفعت هایی که برای هر منطقه و در کل کشور دارد، مانع از مهاجرت روستاییان و خالی شدن این مناطق می شود زیرا ازدیاد جمعیت شهری توزیع جمعیت کشور را با چالش روبه رو می کند و پیامدهای منفی را به دنبال خواهد داشت.

دولت تدبیر و امید در دو دوره مسئولیت اجرایی کشور سعی داشته جغرافیای روستایی کشور را حفظ کند و خدمات را به این بخش مهم کشور انتقال دهد و زمینه های پیشرفت و توسعه را فراهم کند تا نه تنها مانع از مهاجرت ها به شهرها شود بلکه رونق روستا را رقم بزند.

این سیاست مهم و کاربردی در شهرستان تیران و کرون نیز بکار گرفته شد و نتایج موثری را به همراه داشت و نتیجه آن پیشرفت روستاها، رونق اقتصادی، کاهش مهاجرت ها بود.

هتل های سنتی در روستاها احداث می شود

عبدالله بنهری، رییس کارگروه گردشگری شهرستان تیران و کرون در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: خمیران، کردعلیا، چشمه احمدرضا و جاجا به دلیل داشتن آثار تاریخی ملی، ظرفیت های منحصر به فرد گردشگری و طبیعت زیبا به عنوان روستاهای هدف گردشگری این شهرستان معرفی شدند.

وی ادامه می دهد: نمایشگاه های دائمی صنایع دستی در این روستاها بر اساس ظرفیت تولیدی روستایی برپا و در روستاها سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود.

وی جانمایی و مرمت خانه های قدیمی برای ایجاد بسترهای اسکان مسافران را لازم می داند و خاطرنشان می کند: با مشارکت بخش خصوصی هتل های سنتی راه اندازی می شود.

گردشگری روستایی رونق گرفته است

محسن مظاهری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون تصریح می کند: باتوجه به اینکه گردشگری روستایی در سال های اخیر در منطقه تیران و کرون رونق گرفته، این روستاها سالانه مقصد بیش از ۱۰ هزار گردشگر قرار گرفته اند.

وی ادامه می دهد: شرکت تعاونی گردشگری در روستاهای دارای ظرفیت راه اندازی می شود و فعالیت های این حوزه توسط این شرکت ها پیگیری خواهد شد که معتمدان و مسئولان محلی روستایی در تشکیل این شرکت ها مشارکت دارند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون از جانمایی برای راه اندازی واحدهای گردشگری خبر می دهد و می گوید: در شهر و روستاها جانمایی پروژه های گردشگری مانند احداث سفره خانه، هتل و فروشگاه صنایع دستی انجام شده و به سرمایه گذاران معرفی می شود.

تسهیل شرایط برای ورود سرمایه گذاران به روستاها

گردشگری و کشاورزی از پتانسیل های روستاهای شهرستان تیران و کرون است که در پنج سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه شاهد توسعه آن بوده ایم البته با توجه به برنامه ریزی مسئولان چهار روستای شهرستان به روستای گردشگری تغییر ساختار داده و طرح هادی آن بر این مولفه تغییر یافته است.

شناسایی و کشف استعدادهای گردشگری روستایی تیران و کرون رونق جدی به این حوزه داده و با راه اندازی بسترهای بوم گردی، فرصت اشتغال و فعال سازی صنعت گردشگری در این منطقه فراهم شده است.

محسن حاج عابدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه خاک و آب و هوا در روستاهای این منطقه برای فعالیت های کشاورزی مساعد است و این موضوع به رونق گردشگری منجر شده است، اظهار می کند: روستاهای این منطقه به لحاظ داشتن ظرفیت‌های مناسب از جمله آب و هوا و زمین مساعد و عرصه کشاورزی، روز به روز رونق یافته و تولیدات کشاورزی، افزایش صادرات و ایجاد اشتغال از دستاوردهای رونق این عرصه بوده است.

وی می افزاید: شرایط برای سرمایه گذاری تسهیل شده و افراد بومی و غیربومی برای انجام فعالیت تولیدی و اقتصادی در این منطقه می توانند از شرایط تسهیل شده و تسهیلات بانکی استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به حرکت کشاورزی سنتی به سمت مدرن می گوید: اکنون کشاورزی این منطقه به سمت پیشرفت و بهره گیری از فناوری‌های نوین در حرکت است چراکه بهره گیری از محصولات فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی منجر به افزایش تولیدات و بهره وری در این عرصه می شود.

حاج عابدی از افزایش سطح زیر کشت گلخانه ای شهرستان تیران و کرون خبر می دهد و اظهار می کند: بیش از یکصد هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تیران و کرون برای احداث گلخانه اختصاص یافته و این آمار تیران و کرون را در رتبه نخست استان اصفهان در احداث گلخانه های مکانیزه قرار داده است

وی یادآور می شود: این افزایش سطح گلخانه ای به رشد سالیانه ۲۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای شامل فلفل، خیار، بادمجان، گوجه درشت و گوجه زیتونی منجر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به اشتغال سه هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش گلخانه‌ای شهرستان می گوید: بخشی از این جمعیت از ساکنان روستایی و بخشی از افراد نیز از شهرها به روستا آمده اند.

نهضت آسفالت در روستاها

آسفالت معابر روستایی یکی از اقدامات دولت برای توسعه زیرساخت ها است که در قالب طرح هادی اجرا می شود این خدمت با توزیع قیر رایگان از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مشارکت اعتبارات محلی محقق شده است.

مسعود مرادیان، مدیر بنیاد مسکن شهرستان تیران وکرون در این باره اظهار می کند: ۹۰ درصد از معابر روستایی این شهرستان آسفالت شده و نهضت آسفالت معابر روستایی در این منطقه به نمایش گذاشته شده و در سال ۹۵ نهضت آسفالت روستایی استان اصفهان در روستای ورپشت به صورت کامل انجام شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۷۰ تن قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی تیران و کرون اختصاص یافته است، خاطرنشان می کند: با رفع مشکل توزیع قیر در کشور، روند آسفالت معابر ادامه می یابد.

وی با اشاره به تصویب طرح های هادی در ۴۰ روستای این شهرستان تصریح می کند: طرح هادی ۱۴ روستا تاکنون بازنگری شده و هفت روستا نیز در حال بازنگری است.

چالش ها و مشکلات روستاییان

در کنار تمامی خدماتی که تاکنون در روستاهای شهرستان تیران و کرون انجام شده، اما کمبودهایی نیز وجود دارد که شرایط زندگی را برای مردم این بخش شهرستان سخت می کند، از جمله مهمترین آن تامین آب شرب برای ۱۲ روستایی که متصل به شبکه آبرسانی نیستند.

توسعه خدمات فرهنگی، ورزشی و زیرساخت ها در روستاهای این شهرستان از مطالبات مردم است که این مطالبات از زبان مسئولان محلی به مقامات ارشد استان و کشور رسیده است.

حجت الاسلام حسین رشیدیان، امام جمعه تیران و کرون در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: جمعیت بیش از ۶۰ درصدی روستایی این شهرستان به توجه مسئولان برای پاسخ به دغدغه های مردم این مناطق نیازمند است البته نگاه ویژه در بخشی از حوزه ها به خوبی وجود دارد.

وی یادآور می شود: تامین آب شرب روستاییان از جمله نیازهای مردم این منطقه است که مسئولان شهرستانی با اختصاص ردیف بودجه خاص سعی بر رفع مشکل دارند، اما این موضوع نیازمند اعتبارات ملی است.

افزایش اعتبارات روستاها در پنج سال گذشته

مجید حججی، فرماندار شهرستان تیران وکرون با اشاره به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به روستاها به ویژه مناطق روستایی این شهرستان اضافه کرد: در این سال ها اعتبارات مالی روستاهای این شهرستان رشد چهار برابری نسبت به گذشته داشته و با مدیریت صورت گرفته در اعتبارات، رشد خدمات را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه امسال پنج میلیارد ریال برای حوزه آبرسانی روستایی اختصاص یافته است، تصریح می کند: برای سرعت بخشیدن در اجرای پروژه ها نیاز به اعتبارات ملی است که اعتبارات صندوق توسعه ملی در این خصوص کارگشا بوده.

فرماندار شهرستان تیران و کرون با اشاره به توسعه خدمات فرهنگی و اجتماعی در روستاها اظهار می کند: دستگاه های فرهنگی در روستاهای این شهرستان فعال شده اند و بسیج طرح هایی را با همکاری سایر نهادها برای رفع محرومیت زدایی اجرا می کند.

وی راه اندازی خانه های ورزش روستایی و مکان های ورزشی را از دیگر خدمات در این بخش از شهرستان تیران و کرون می داند و ادامه می دهد: با توسعه خدمات فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و خدماتی مهاجرت به شهر کاهش یافته که در این راستا تیران و کرون مهاجرت معکوس از شهر به روستا داشته است.

وی با اشاره به تنوع نیازهای مردم روستاها خاطرنشان می کند: بر اساس اولویت، امکانات و توزیع اعتبارات این مشکلات و نیازها مرتفع خواهد شد که برای پاسخ سریع تر به نیازها به مشارکت مردم و به ویژه جوانان روستایی بیش از بیش احساس می شود.

کد خبر 355216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.