از یاوه گویی همسایگان جنوبی تا دلداری همسایگان غربی

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما القای ایران هراسی برخی کشورهای همسایه در سازمان ملل، حکم دیوان بین المللی دادگستری به نفع ایران، انتخاب رییس جمهور عراق و نشست مشترک ایران و عراق در خصوص مراسم اربعین از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تاثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

سخنرانی های ضد ایرانی امارات و بحرین در سازمان ملل

«عبدالله بن زاید آل نهیان»، وزیر خارجه امارات روز شنبه- ۷ مهر- در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ادعاهای واهی علیه ایران مطرح کرد. این وزیر اماراتی مدعی شد: «به‌رغم این‌ که سازمان ملل به ایران فرصتی برای اصلاح رفتارش داده است؛ اما ایران هرگز رفتار خصمانه خود را در منطقه متوقف نکرده و از تمایل خود برای داشتن سلاح‌های کشتار جمعی دست برنداشته است».

وی در این سخنرانی خود از «کشورهای سرکش» سخن گفته است که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند. او  بدون اشاره به دخالت کشورش در یمن و کشتار غیرنظامیان این کشور گفت که مبارزه با تروریسم از طریق یک کشور و یا کشورهای خاص امکان‌پذیر نیست؛ بلکه مشکل جهانی مشترک است که نیاز به تلاش‌های یکپارچه دارد.

خالد بن احمد، وزیر امور خارجه بحرین، نیز شامگاه شنبه در جریان سخنرانی خود در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بار دیگر اتهامات واهی سران رژیم آل خلیفه را علیه جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد. خالد بن احمد مدعی شد ایران بدون داشتن دلیل و مدرک کشورهای همسایه خود را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند.

وزیر خارجه بحرین در ادامه یاوه‌گویی‌های خود، ضمن متهم کردن کشورمان به تلاش برای سرنگونی حکومت‌ها در کشورهای منطقه، افزود: ایران از گروه‌های افراطی و تروریستی حمایت می‌کند. وی با تکرار فرافکنی‌ سران رژیم آل خلیفه، مدعی شد ایران تهدیدی جدی بر سر راه توسعه خاورمیانه است. وزیر خارجه بحرین از ایران خواست تا از دخالت در امور عراق دست بردارد!

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بی‌ارزش و واهی عنوان کردن ادعاهای اخیر وزیران امور خارجه بحرین و امارات علیه تهران گفت:  این اظهارات  بی‌ارزش، واهی و برخاسته از ذهن متوهم آنها است و جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست همسایگی همراه با احترام متقابل و حسن همجواری را از اولویت‌های اساسی سیاست خارجی خود قلمداد کرده و دخالت در امور داخلی سایر کشورها هیچگاه سیاست ایران نبوده و نیست.

"الحسین یجمعنا" شعار مراسم حسینی 

نشست مسولان ایرانی و عراقی

روز یکشنبه-۸ مهر- نشستی تحت عنوان «الحسین یجمعنا»  با حضور مسئولان ایرانی و عراقی در رابطه با راه‌های تسهیل برگزاری مراسم اربعین در گذرگاه مهران -زرباطیه برگزار و در رابطه با مسائل و مشکلات برگزاری مراسم اربعین حسینی و راه های رفع این مشکلات بحث و تبادل نظر شد. مسئولان ایرانی در این دیدار از کشور عراق به دلیل خدماتی که به زائرین ایرانی می دهند تقدیر و تشکر کردند.

پیش از این نشست شورای راهبردی اربعین حسینی با هدف تسهیل و روان سازی امورات اربعین حسینی و بهره گیری از نقطه نظرات کارشناسی اعضای شورا برگزار شد. در این نشست «الحسین یجمعنا» به عنوان شعار امسال مراسم حسینی انتخاب شده بود.

سفر سومین گروه دانشجویان ارمنستان به اصفهان

سفر دانشجویان ارمنی زبان فارسی

یکشنبه-۸ مهر- سومین گروه از دانشجویان ارمنی رشته زبان فارسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ارمنستان با بدرقه سید کاظم سجادی سفیر کشورمان در ایروان عازم اصفهان شدند. هیات اعزامی شامل ۲۵ نفر از دانشجویان رشته‌های زبان فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌های ارمنستان بودند که با مساعدت و هماهنگی صورت گرفته با استانداری اصفهان جهت بازدید از جاذبه‌های تاریخی، مناطق باستانی و گردشگری و به ویژه بازدید از دانشگاه‌های این شهر عازم اصفهان شدند.

سید کاظم سجادی سفیر کشورمان در ایروان در هنگام بدرقه این هیات، دانشجویان را نمایندگان و سفیران فرهنگی دو کشور دانست که با انجام اینگونه سفرها وظیفه معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی را به مردم ارمنستان و بالعکس برعهده خواهند داشت. سفیر کشورمان ابراز امیدواری کرد شناخت از فرهنگ، تاریخ و تمدن دو کشور منجر به توسعه تعاملات دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری شود.

 «برهم صالح» رییس جمهور عراق شد

برهم صالح نمایه

پارلمان عراق روز سه شنبه- ۱۰ مهرماه ۱۳۹۷- پس از چند بار تعویق در برگزاری جلسه برای تعیین رییس جمهور این کشور، سرانجام نشست خود را برگزار کرد. در دور نخست رای گیری، برهم صالح و فواد حسین  بیشترین آرا را کسب کردند و به دور دوم راه یافتند.در نهایت، برهم صالح از رهبران اتحادیه میهنی کردستان با رأی نمایندگان پارلمان رییس‌جمهور جدید عراق شد.

برهم صالح به‌سبب آنکه پدرش عهده‌دار مسئولیت قضاوت در بسیاری از استان‌های عراق از جمله در مرکز و جنوب بوده است، با آداب و رسوم عراقی‌ها در مناطق مختلف به‌ خوبی آشناست.او هم مانند بسیاری از رهبران کردها در زمان رژیم دیکتاتوری صدام مجبور شد از ترس اقدامات سرکوبگرانه رژیم، با ترک سلیمانیه به کوه‌ها و در ادامه به اروپا پناه برد، آنجا به تحصیل پرداخت و دکترای خود را در رشته آمار و کامپیوتر از دانشگاه لندن (در سال ۱۹۸۳) اخذ کرد و در طول مدت حضورش در اروپا یک فعال غیرنظامی و سیاسی صرف بود؛ به‌طوری که مدیریت برنامه‌ها و طرح‌های اتحادیه میهنی به‌ع نوان یکی از احزاب اصلی کردها را به‌ عهده داشت. برهم صالح در کارنامه خود عنوان نخست وزیر سابق منطقه کردستان عراق را به خود اختصاص داده است.

حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در پیامی با تبریک رای اعتماد نمایندگان منتخب ملت عراق به آقای برهم صالح به عنوان رییس جمهور، اظهار امیدواری کرد در دوران تصدی وی روابط میان دو کشور در راستای منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر امور خارجه عراق: به جای ناتوی عربی به دنبال بازار عربی هستیم

ابراهیم جعفری

 ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق روز سه شنبه-۱۰ مهر-در گفت‌وگو با یک روزنامه عراقی در رابطه با روابط عراق با ایران و آمریکا گفت: ایران همسایه ماست و ما با آن روابط تاریخی و اجتماعی داریم و از این روابط محافظت می‌کنیم. آمریکا نیز در یک مرحله مشخصی در کنار ما ایستاد و ما نیز از آن تقدیر و تشکر می کنیم.

وی افزود: زمانی که میان دو کشور اختلاف بوجود می آید ما به صدای یک کشور علیه کشور دیگری تبدیل نخواهیم شد و بر این باوریم که دخالت عراق در این درگیری ها نه به نفع ایران نه آمریکا و نه دیگر کشورهای منطقه است. ما تلاش می کنیم که روابط را ترمیم کنیم تا این روابط به سود تمام کشورهای منطقه باشد، این سیاست ما است تا منطقه از جنگ و بحران به دور باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عراق به تحریم های ضد ایرانی آمریکا پایبند است گفت: عراق به کشورهای همسایه احترام می گذارد و در حاکمیت آنها مداخله نمی کند و وارد فضایی که ممکن است منطقه را به جنگ بکشد نمی‌شود. ما یک حکومت قانونی هستیم و پارلمان داریم و زمانی که یک تصمیم گرفته می شود از چند مرحله می گذرد؛ اما ما نه به صورت مستقیم و نه غیر مستقیم در تحریم ها مشارکت نمی کنیم.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به این سوال که برخی ها به دنبال تشکیل ناتوی عربی هستند نظر شما در این رابطه چیست گفت: ناتوی عربی علیه چه کسی؟ من از قبل و اکنون نیز خواستار ایجاد بازار عربی مشترک اقتصادی و حتی یک نیروی امنیتی مشترک هستم، اما نه با هدف قرار گرفتن در صفوف محورهای بین المللی و بی توجهی به منطقه و تمام خواسته های شرورانه که به دنبال حاکمیت تمام جهان هستند.

وی گفت: باید این نیروی امنیتی عاقلانه باشد و مانع ورود نیروهای شرورانه به کشورها شود ما باید مرزهای کشورهایمان را در برابر تمام شهروندان جهان باز کنیم تا وارد مهد تمدن ها شوند؛ اما آماده باز کردن مرزهایمان در برابر هواپیماها، تانک ها و کشت و کشتار نیستیم. ما مخالف جهانی کردن جنگ هستیم.

اردوغان تاکید کرد که کنار گذاشتن ایران از مسائل منطقه‌ای غلط است

اردوغان

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز سه شنبه -۱۰ مهر-در پی انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، در پارلمان این کشور گفت: آمریکا با آغاز جنگ تجاری با جهان اعتبار کشورش را تضعیف کرده است. آمریکا برای حل مشکلات سیاسی در مسیری غلط قدم گذاشته است و به جای مذاکره از زبان تهدید و ارعاب استفاده می کند.

رییس جمهور ترکیه تصریح کرد: استفاده از تحریم‌ها در حالی که تمامی مسائل می‌تواند به راحتی از طریق نظارت، به گونه‌ای که توسط سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌گیرد حل و فصل شود کاملا غلط است. برای ما بهترین این است که ایران در تصمیمات سیاسی که آینده منطقه را تعیین می‌کند منزوی نباشد. وی هم چنین به قانون‌گذاران کشورش اطمینان داد که به اندازه کافی قوی است و تحت تاثیر حملات و تهدیدات آمریکا قرار نخواهد گرفت.

ایران؛ هفته خوشایند برای مردم

ایران در هفته گذشته شاهد تحولات مختلفی بود که بیشتر روند مثبت و امیدوار کننده داشتند، از یکسو قیمت دلار که در هفته های گذشته به مرز ۲۰ هزار تومان نزدیک شده بود، در روزهای پایانی این هفته به یکباره سقوط کرد و صرافی‌های تهران و برخی شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، به جای صف های طولانی خرید ارز شاهد صفهای طویل فروش دلار  بودند، روندی که موجب شادمانی مردم عادی و به ویژه خانواده های بیماران و نیازمندان واقعی به ارز شد.

تحول مهم دیگر، صدور«دستور اقدامات تامینی موقت» از سوی دیوان بین الملل دادگستری به نفع ایران بود که تأثیرات مهمی بر مبادلات مالی و تجاری ایران با کشورهای جهان و منطقه خواهد داشت. بر اساس حکم این دیوان که روز چهارشنبه -۱۱ مهرماه- اعلام شد، آمریکا بر اساس تعهداتش ذیل پیمان مودت، باید به نحوی مقتضی هر مانع بر آمده از دستور ۸ می ۲۰۱۸ بر صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و قطعات و تجهیزات یدکی هواپیماهای مسافرتی از جمله تعمیرات و گارانتی و بازرسی لازم برای ایمنی هوانوردی را رفع کند و در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق‌الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود. طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر کند، خودداری کنند. تدابیر فوق الذکر موقت هستند و تا زمان حصول رأی نهایی دیوان، برای طرفین الزام‌آور خواهند بود.

کد خبر 355085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.