تسهیل حمل و نقل شهری اسپانیا به کمک اتوبوس‌های بدون راننده

اتوبوس بدون راننده "Èrica"، که مجهز به هشت سنسور و شاتل خودکار زرد و قرمز است به منظور تسهیل حمل و نقل‌های شهر " Catalonia" اسپانیا، به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این اتوبوس ۱۰۰ درصد الکتریکی است و قابلیت ۱۴ ساعت رانندگی خودکار (autonomous driving) را دارد. همچنین اتوبوس Èrica دارای سیستم تهویه هوای مناسب بوده و شکل ظاهری آن شبیه یک مینی ون است.

این سیستم جدید حمل و نقل شهری امکان جا به جایی ۱۱ مسافر را دارد و یک نفر باید به منظور کمک و مشاوره مسافران و مقابله با موارد اضطراری درون اتوبوس حضور داشته باشد. Èrica به تازگی آزمایشات اولیه خود را از سر گذرانده و چهار هزار و ۶۶۰ شهروند را جا به جا کرده است.

پیش از جا به جایی مسافران، مراحل آماده‌سازی اتوبوس خودکار و ثبت مسیرها توسط دستگاه جی پی اس، دو روز طول کشیده است. پس از آمادگی اتوبوس، مسافران با خیال آسوده سوار شده و تا رسیدن به مقصد می‌توانند بایستند و یا یکی از شش صندلی موجود را برای نشستن انتخاب کنند.

هنگامی که Èrica بر روی جاده‌ها در حرکت است، سنسورهای لیزری، موانع غیر قابل پیش بینی مسیر نظیر عابران پیاده، حیواناتی مانند سگ و کبوتر را شناسایی کرده و مانع برخورد اتوبوس با موانع می‌شوند.

بیشینه سرعت اتوبوس خودکار ۱۸ کیلومتر در ساعت است که مانع از سقوط مسافران ایستاده هنگام ترمزهای ناگهانی می‌شود. یکی دیگر از دلایل سرعت پایین، این است که اتوبوس در مناطق پیچیده شهری حرکت می‌کند. چنانچه در مسیر اتوبوس دوچرخه، اسکیت بورد، اسکوتر، عابر پیاده و حیواناتی مانند گربه، سگ و یا پرنده وجود نداشته باشد، سرعت آن می‌تواند به ۴۰ کیلومتر در ساعت برسد.

اتوبوس خودکار که به منظور کاهش ترافیک و آلاینده‌های شهری طراحی شده است، پیش از این در کشورهای دیگر نظیر فرانسه، هلند، سوئیس و چین نیز  مراحل آزمایشی خود را طی کرده است.

این اتوبوس‌ها به عنوان اولین خودروهای بدون راننده در عرصه‌ حمل‌ونقل عمومی به صورت آزمایشی استفاده می‌شوند. اما استفاده از اتوبوس‌های بدون راننده به معنی جانشینی کامل آن‌ها با راننده‌های کنونی نبوده، بلکه به عنوان تکنولوژی جدید در حوزه حمل و نقل شهری به کمک مسافران می‌آید.

کد خبر 355066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.