تولید و انتقال آب تنها راه نجات زاینده‌رود است

رییس شورای شهرستان اصفهان گفت: تولید آب از طریق باران مصنوعی و انتقال آب به حوضه آبریز زاینده‌رود تنها راهکار احیای دایمی این رودخانه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پور محمد شریعتی‌نیا با حضور در برنامه رادیویی صدای شهر اظهارکرد: کوچکترین واحد تقسیمات کشوری روستا یا ده است، از جمع چند ده، دهستان، از جمع چند دهستان، بخش و از جمع دو بخش ، شهرستان و از جمع چند شهرستان، استان تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه قانون انتخابات کشوری، برای هر روستا، شورای روستا و در شهرها، شورای شهر تعیین کرده است، افزود: بر اساس جمعیت، حداقل تعداد اعضاء شوراها از سه تا پنج نفر و اعضای شورای شهرها از پنج تا ۲۱ نفر است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شهر اصفهان با توجه به جمعیت حدود دو میلیون نفر، در حال حاضر ۱۳ نفر عضو شورای شهر دارد، اما در شهرستان اصفهان که ۱۴ شهر و شش بخش وجود دارد، تعداد اعضای شورای شهرستان متشکل از نمایندگان شوراهای بخش و شهر، ۲۱ نفر است.

وی گفت: شش بخش شهرستان اصفهان شامل بخش مرکزی تشکیل شده از شهر اصفهان، بهارستان، قهجاورستان و زیار، بخش بن رود شامل شهر ورزنه، بخش جرقویه سفلی شامل نیک آباد، محمدآباد و نصر آباد، بخش جرقویه علیا که حسن آباد مرکز این بخش است، بخش جلگه شامل شهرهای هرند، اژیه و بخش کوهپایه شامل شهرهای کوهپایه، سگزی و تودشک است.

شریعتی‌نیا با بیان اینکه شورای شهر یک شورای فرادستی است ونظارت کلی بر عملکرد شوراهای شهرها و بخش ها دارد، اظهارکرد: شورای شهرستان پیگیر اجرای پروژه های مهم شهرهای مختلف شهرستان است و جلسات آن هر ۱۵ روز یک بار تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به چشم انداز شورای شهرستان، تصریح کرد: همانطور که مهمترین دغدغه جمعیت استان اصفهان موضوع خشکسالی و کمبود منابع آبی است، در شورای شهرستان اولویت نخست حقابه کشاورزان است و تلاش می کنیم حقابه مردم شهر اصفهان را با کمک نمایندگان مجلس  شورای اسلامی احیاء کنیم.

رییس شورای اسلامی شهرستان اصفهان در پاسخ به این سؤال که برای احیاء حقابه ها چه اقداماتی انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه شورای شهرستان یک شورای فرادستی است، قانون اختیاراتی را به آن داده که بر اساس آن از طریق مبادی ذی ربط از جمله استانداری و وزارت نیرو از برداشت های بی رویه بالادست زاینده رود جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: شورای شهرستان اصفهان برای تحقق پروژه های انتقال آب از هیچ تلاشی فروگذار نیست تا امید به زندگی در شهرهای اصفهان باقی بماند، از تخلیه روستاها جلوگیری شود و کشاورزان به شغل خود ادامه دهند.

شریعتی‌نیا اظهارکرد: در بالادست زاینده رود از سمت سد زاینده رود چند کیلومتر داخل استان رودخانه ادامه دارد، بعد به استان همجوار و دوباره آب زاینده رود به استان اصفهان باز می گردد، در این مسیر برداشت های بی رویه یا به روایتی دیگر «دزدی آب» انجام می شود، البته جلوی بخشی از آنها گرفته شده و امیدواریم همه دست به دست هم داده و از طریق وزارت نیرو حق مسلم مردم اصفهان که استفاده از رودخانه زاینده رود بر اساس طومار شیخ بهایی است را محقق کنیم.

وی در خصوص نحوه تعامل شورای شهرستان با دستگاه های اجرایی تصریح کرد: شوراها پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند و شورای شهرستان به عنوان شورای فرادستی وظایفی دارد که یکی از آنها انعکاس مشکلات و گرههای شهرها، روستاها در ارتباط با عموم مسایل و مشکلات به دستگاه های مربوطه است، مسئولان دستگاه ها نیز وظیفه دارند طبق قانون پاسخگو باشند و اگر مدیری پاسخگوی مشکلات انعکاس داده شده نباشد، شورای شهرستان می تواند در ارتباط با اخطار و حتی برکناری مدیر درخواست خود را با استاندار مطرح کند.

رییس شورای اسلامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه برای برون رفت از وضعیت بیکاری کشاورزان و افسردگی مردم که بستر رودخانه خشک زاینده رود را می بینند، راهی جزء تولید و انتقال آب وجود ندارد، افزود: امید است با تلاش مدیران از استانداری گرفته تا وزارت نیرو و آب منطقه‌ای همه تلاش کنند تا آب مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی تاکید کرد: تمام مدیران استان و کشور باید برای زنده نگهداشتن اصفهان، بحث تولید آب (باران مصنوعی) و انتقال آب را پیگیری کنند تا اصفهان باز هم همچون گذشته زاینده رودش زنده باشد.

کد خبر 354979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 000 IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    0 0
    بهترین راه انتقال اببه صنایع استان کرمان یزد واراک وقم از خلیج فارس وشمال وبازگشت اب به زاینده رود است