اصفهان خانه امید ندارد

مدیرعامل مجمع بازنشستگان استان اصفهان با اشاره به لزوم احداث خانه‌های امید سالمندان در اصفهان گفت: متاسفانه بزرگترین مشکلات سالمندان افسردگی و دغدغه معیشتی است.

منوچهر افتخار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت سالمندان بازنشسته استان اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان ۹۶ هزار نفر بازنشسته کشوری داریم که نزدیک به ۵۵ درصد آنها در شهر اصفهان ساکن هستند و ۴۵ درصد آنها در شهرستان‌های استان ساکن هستند.

وی در خصوص انواع بازنشسته‌ها و آمار آنها در استان افزود: سه نوع بازنشسته در کشور وجود دارد. بازنشسته‌های کشوری با جمعیتی حدود ۹۶ هزار نفر در استان، بازنشسته‌های تامین اجتماعی با تعدادی حدود ۲۰۰ هزار نفر و بازنشسته‌های لشگری و نیروهای مسلح حدود ۶۰ هزارنفر از آمار بازنشستگان کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

افتخار با بیان این که 33  کانون‌ بازنشستگان در استان اصفهان فعالیت دارد، تصریح کرد: در این کانون‌ها، بازنشسته‌های تامین اجتماعی، لشگری و نظامی ادارات استان عضو هستند که آموزش و پرورش به دلیل تعداد بالای بازنشستگان در اکثر شهرستان‌ها کانون مجزا دارد.

مدیرعامل مجمع بازنشستگان استان اصفهان در خصوص خدمات کانون به بازنشستگان گفت: بازنشستگان سه دغدغه اصلی شامل مشکلات معیشتی، مشکلات درمانی و عدم هم‌سان سازی حقوق دارند که متاسفانه در خصوص مسائل معیشتی با تمام اقدامات انجام شده معدل دریافتی بازنشستگان کشوری یک میلیون و150 هزار تومان است که با تورم حدود 30 درصد این مبلغ  جوابگوی نیاز خانواده‌ها نیست.

وی در خصوص اقدامات مجمع بازنشستگان استان اصفهان گفت: در این بنیاد از  ۳۳۰۰ سالمند بالای 60 سال حمایت می‌شود و برنامه‌های تفریحی، آموزشی و درمانی برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

افتخار افسردگی را بزرگترین مشکل سالمندان دانست و تصریح کرد: مهمترین دلیل ابتلا به این اختلال این است که آن‌ها تا قبل از بازنشستگی و سالمندی نان‌آور و بزرگ خانواده و مورد احترام بودند اما امروزکه به دوران بازنشستگی رسیدند دریافتی آنها از نصف هم کمتر شده اما مخارج خانوار آن‌ها بیشتر است و این خود تنها عامل جدا شدن سالمندان از جامعه است.

مدیرعامل بنیاد سالمندان فرزانگان با بیان این که 80 درصد از اعضای این بنیاد زنان هستند گفت: تعداد  زیادی از این خانم‌ها خودشان بازنشسته‌اند و برخی تحت تکفل همسر بازنشسته خود هستند و به واسطه همسرانشان در بنیاد عضو شده‌اند.

وی با انتقاد از عدم وجود خانه‌های امید در شهر اصفهان گفت: این خانه‌ها مانند باشگاه‌هایی هستند که خدمات مختلفی به سالمندان ارائه می‌دهد که با مصوبه هیئت وزیران توسط وزارت رفاه در پارک‌های ۵۱ مرکز استان، شهرهای بزرگ و متوسط ساخته شده است و در استان اصفهان چهار خانه امید در شهرستان‌های نجف‌آباد، شهرضا، خمینی‌شهر و آران و بیدگل تا کنون احداث شده اما در شهر اصفهان با وجود ۵۶ هزار بازنشسته تاکنون حتی یک خانه امید هم احداث نشده است.

افتخار با اشاره به لزوم احداث چند خانه امید در شهر اصفهان گفت: شهرداری اصفهان تنها یک قطعه زمین ۸۰۰ متری به این امر اختصاص داده که مطالعات اولیه برای احداث این مرکز  در حال انجام است، اما با توجه به تعداد زیاد  بازنشستگان در شهر اصفهان یک خانه برای این شهر کافی نیست.

وی در خصوص مشکلات درمانی و بیمه‌ای سالمندان و بازنشستگان اظهار کرد: سال‌ها  است تاکید داریم در هنگام عقد قرارداد بازنشستگان و شاغلین از هم جداسازی نشوند چرا که تعداد مراجعه شاغل به پزشک کمتر از بازنشسته است و شرکت‌های بیمه از عقد قرارداد برای شاغلین استقبال می‌کنند اما بازنشستگان که مشکلات درمانی بیشتری دارند همواره در موضوعاتی بیمه‌ای متضرر شده و خدمات کافی به آنها ارائه نمی‌شود؛ هرچند وضعیت خدمات بیمه در اعمال جراحی بهتر شده اما در بیماران سرپایی به هیچ‌وجه وضعیت رضایت‌بخش نیست.

کد خبر 354845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.