شیوه گفت‌وگوی دولت در مورد مسایل اقتصادی با مردم صحیح نیست

لنجان-نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط سخت اقتصادی امروز، یک نفر باید به عنوان سخنگوی دولت با مردم حرف بزند، اما متاسفانه دولت عملاً سخنگویی ندارد.

محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با بیان اینکه شیوه گفت‌و گوی دولت در مورد مسایل اقتصادی با مردم صحیح  نیست، اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی امروز، یک نفر باید به عنوان سخنگوی دولت با مردم حرف بزند، اما متاسفانه دولت عملاً سخنگویی ندارد، چراکه رییس جمهور و مشاوران ایشان از جهیزیه عروس و دامادها گرفته تا آب و نان مردم را با برجام گره زدند و رفع مشکلات کشور را در گرو برجام دانستند که با خروج رییس جمهور آمریکا برجام، نافرجام شد.

وی افزود: در شرایط امروز اصلاً نباید مأیوس بود، بلکه باید با مردم صحبت کرد تا آنها بدانند امروز در دنیا مطابق آنچه که بانک جهانی اعلام کرده، حدود شش کشور در سال میلادی گذشته ارزش پول ملی آن‌ها نسبت به ارزهای مطرح دنیا بین دو تا پنج درصد افزایش پیدا کرده در حالی که ۱۶ کشور ارزش پول ملی آن‌ها کاهش یافته است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بین این ۱۶ کشور قبل از ایران، ترکیه و بعد از ایران آرژانتین قرار گرفته است، از این جهت باید توجه داشت بعضی از سیاسیون کم رمق و بی سواد سریع اینگونه مسایل را به آمریکا و وضعیت منطقه و اسراییل گره می‌زنند، اما سوال این است که مگر آرژانتین با آمریکا و یا رژیم صهیونیستی مشکل دارد که ارزش پولی ملی آنها کاهش یافته است.

وی ادامه داد:  در چنین وضعیتی دولت و کارگزاران باید بپذیرند وقتی از سال های قبل مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح می کردند، باید به سمت اجرایی شدن سیاست های آن حرکت می‌شد، چراکه تنها راه عبور از مشکلات کشور خودکفایی و استقلال است.

کوهکن اضافه کرد: نابسامانی هایی که در عرصه اقتصادی امروز کشور وجود دارد، ناشی از چند مسئله است؛ نخست نقدینگی است که همین اتفاق در دهه ۷۰ رخ داد، اما آن زمان بانک مرکزی در حدود یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار ارز به بازار تزریق کرد تا بازار را کنترل کند، اما باید توجه داشت در آن زمان نقدینگی در حدی نبود که تقاضا را بالا ببرد.

امروز حدود یک هزار و ۶۵۰ هزار میلیارد تومان میزان نقدینگی است

وی عنوان کرد: امروز در حدود یک هزار و ۶۵۰ هزار میلیارد تومان میزان نقدینگی است و اگر تنها دو درصد این میزان، سراغ ارز بیایند، در حدود ۱۷ میلیارد دلار ارز نیاز است، البته ترفندی که در قالب جنگ اقتصادی توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان دنبال شد این موضوع را تشدید کرد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بعضی تصمیمات غلط دولت که اوایل امسال اعلام کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی به همه داده خواهد به این مشکلات دامن زد، البته در همان زمان برخی از آقایان کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کردند که این مسئله رانت ایجاد خواهد کرد و چند ماه طول کشید تا دولت متوجه شد و آن تصمیم اشتباه را تغییر داد.

وی یادآور شد: نمیتوان نام طرح این مسایل را تقطعه کردن گذاشت، چراکه این طرح برای این است که مردم در جریان مسایل باشند و اگر قصد سروسامان دادن وضعیت را داریم دولت باید به فرمایشات مقام معظم رهبری گوش فرا دهد و  باید از نیروهای جهادی، کارآمد و با اراده استفاده  و پکیجی را در مورد هدایت نقدینگی طراحی و اجرایی کند.

کوهکن با اشاره به لزوم تغییر فرهنگ مصرف گفت: در همه جای دنیا وقتی قیمت کالاها بالا می رود مردم با کنترل تقاضا قیمت را کنترل کرده و کاهش می دهند، اما در ایران عکس این مسئله عمل می کنیم و قطعا اینگونه عمل کردن صدمات بسیاری را به همراه دارد.

وی متذکر شد: تغییر فرهنگ مصرف نیازمند کار فرهنگی است تا مثل بسیاری از کشورهای دنیا وقتی قیمت کالایی بالا می رود مردم تقاضا را مدیریت کنند، نه اینکه به نفع گرانی و گران فروشی تقاضا را بالا ببرند.

کد خبر 354738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.