شریعتمداری: ارز مورد نیاز واردات لاستیک بیش از ۲برابر شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان ارز مورد نیاز برای واردات لاستیک سنگین در همسنجی با پارسال با افزایش بیش از ۲ برابری، از ۳۰۰ میلیون به بیش از ۷۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایمنا، محمد شریعتمداری در حاشیه آیین رونمایی از سامانه های جامع تجارت، انبارها و مراکز نگهداری کالا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، اظهارکرد: علاوه بر ۲۰۰ میلیون دلاری که مقرر شده در مهرماه از سوی بانک مرکزی برای واردات لاستیک اختصاص یابد، ماهانه ۸۰ میلیون دلار در اختیار واردکنندگان مجاز لاستیک قرار می گیرد.

وی یادآور شد: در گذشته بخشی از واردات لاستیک به کشور از طریق بازارچه های مرزی، تعاونی های مرزنشینان و همچنین رانندگان ترانزیت به صورت غیر تجاری و کالای همراه انجام می شد، اما با افزایش نرخ ارز صرفه اقتصادی این شیوه کاهش یافت و بر این اساس عرضه و تقاضای لاستیک از محل واردات غیرتجاری لطمه دید.

شریعتمداری افزود: ظرفیت حدود ۱۲۰ هزار حلقه ای لاستیک سنگین موجود در شبکه توزیع یعنی گمرکات و کالاهای متروکه سازمان اموال تملیکی، در اختیار واحدهای توزیعی سازمان راهداری کل کشور قرار گرفت و در تلاشیم مشکلات را به حداقل ممکن برسانیم.

به گفته وزیر صمت، در شش ماه نخست امسال ۵۲۰ هزار حلقه لاستیک در داخل تولید شد که بخشی از آن برای رفع نیاز خودروسازان در اختیار قرار گرفت و بقیه آن نیز در یک شبکه منظم با همکاری سازمان راهداری در اختیار مراکز مختلف توزیع لاستیک قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: البته این میزان تولید کافی نبود و با توجه به اجرایی شدن سیاست های ارزی از ابتدای امسال، گشایش اعتبار اسنادی برخی واردکنندگان اصلی با معطلی هایی در تامین ارز مواجه شد.

شریعتمداری درخصوص رفع مشکل کامیون داران اضافه کرد: در این زمینه همکاری بسیار خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی انجام شده و ارتباطات خوبی با انجمن های مربوطه گرفته شده است.

وی همچنین در واکنش به خبر مربوط به استعفایش از این وزارتخانه که هفته گذشته منتشر شد، گفت: استعفا نکرده ام.

منبع: ایرنا

کد خبر 354679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.