۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
ساز ناکوک قلب مردم شهرضا

شهرضا – بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر مردم شهرضا در بین انواع بیماری‌های غیرواگیر هستند که سالانه سبب مرگ و نارسایی جسمی بسیاری از شهروندان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بیماری‌های قلبی عروقی همچنان در بسیاری از مناطق جهان به عنوان نخستین عامل مرگ و ناتوانی جسمی مطرح است. بر اساس آمارهای موجود، سالانه بیش از ۵/۱۷ میلیون نفر به علت بیماری های قلبی عروقی دچار مرگ زودرس می‌شوند، پیش بینی می‌شود این آمار تا سال ۲۰۳۰ به ۲۳ میلیون نفر برسد.

ولی‌الله مدرس‌زاده، متخصص بیماری‌های قلبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب و بیماری عروق مغزی هستند، تصریح می‌کند: این بیماری‌ها با تغییر شیوه زندگی ناسالم و عادات غلط غذایی، فعالیت بدنی بیشتر و ترک دخانیات قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه کنترل عوامل مهم خطر مانند: رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم، مصرف دخانیات و فشارخون بالا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد، اظهار می‌کند: قلب به کل بدن نیرو می‌بخشد و امکان دوست داشتن، خندیدن، شاد بودن و زندگی طولانی‌تر و با کیفیت‌تری را فراهم می‌کند، بنابراین هر فرد باید بداند چگونه می‌تواند به قلب خود انرژی دهد و مرکز سلامت بدن خود را حفظ کند.

این پزشک متخصص بیماری‌های قلبی با بیان اینکه مراقبت از قلب سبب ایجاد احساس بهتر و لذت بیشتر از زندگی می‌شود، می‌گوید:  نخستین گام در داشتن قلبی سالم، آگاهی از میزان خطرات قلبی عروقی است، برای اطلاع از مقادیر عوامل مربوط به سلامتی، لازم است به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنیم و از آن‌ها بخواهیم چند آزمایش ساده برای ما انجام دهند و خطر قلبی عروقی را برای ما تعیین کنند و سپس با انتخاب شیوه زندگی سالم به زندگی خود نیرو ببخشیم.

مدرس‌زاده تأکید می‌کد: باید قلب خود را بیشتر به حرکت در آوریم، آن را دوست بداریم و به آن انرژی دهیم و به این وسیله زندگی خود را بهبود ببخشیم و این حالت خوب را با دیگران نیز به اشتراک بگذاریم.

 وی با اشاره به نقش مؤثر تغذیه در حفظ سلامت قلب، تصریح می‌کند:  تغذیه سالم و فعالیت بدنی مؤثر و مناسب، دو فاکتور بسیار مهم در حفظ و بقای سلامت جسمی و روحی هستند.

رسانه‌ها عاملی بازدارنده از ابتلا به بیماری‌های قلبی

این متخصص بیماری‌های قلبی ادامه می‌دهد: باید از همه ابزارهای موجود از جمله رسانه‌ها، برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع و حکومت ها استفاده کرد، البته این اقدامات باید در طول سال ادامه داشته باشد.

مدرس زاده با بیان اینکه افراد در هر جایی از دنیا حق دارند انتخاب‌های بهداشتی آگاهانه داشته باشند، اظهار می‌کند: پیاده روی، دویدن، مسابقات ورزشی، کنسرت‌ها، گفتگوهای عمومی و غربالگری‌های سلامت، همه انواع فعالیت‌هایی هستند که افراد می‌توانند در آن شرکت کنند و روحیه و جسم سالم و در نتیجه قلب سالم‌تری داشته باشند.

وی با تأکید بر ضرورت کنترل عوامل خطرساز قلبی عروقی، می‌گوید: فشارخون بالا، قند خون بالا و کلسترول خون بالا از مهمترین فاکتورهای ریسک بیماری‌های قلبی هستند که با کنترل مصرف دخانیات، قطع مصرف بی‌رویه الکل، رژیم غذایی سالم و مهار اضافه وزن و افزایش تحرک بدنی، قابل کنترل هستند.

این پزشک متخصص بیماری‌های قلبی با بیان اینکه، بیماری قلبی عروقی همراه با سایر بیماری‌های غیرواگیر، در ایجاد فقر، خصوصا در کشورهای با درآمد کم و متوسط، مؤثر هستند، تصریح می‌کند: این بیماری‌ها بار سنگینی بر اقتصاد این کشورها و خانوارهای آن تحمیل می‌کند.

ایراپن، طرح مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر

یکی از مهمترین طرح‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیمای‌های قلبی، «ایراپن» است که شهرستان شهرضا به عنوان مهمترین پایلوت اجرای آن در کشور شناخته می‌شود.

حجت الله موسوی، رییس مرکز بهداشت شهرضا می‌گوید: اگر عوامل خطر ، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و مصرف بی رویه الکل کنترل شوند، از ۸۰ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می‌شود.

وی اضافه می‌کند: تغییرات کوچک در شیوه زندگی مانند ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز، ترک دخانیات، و رژیم غذایی سالم در پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی بسیار مؤثر است.

رییس مرکز بهداشت شهرضا با بیان اینکه دولت ‌ها و وزارت بهداشت و درمان باید با سرمایه گذاری در نظام مراقبت و پایش بیماری های قلبی و عروقی، از میزان مشکلات درمانی در این زمینه آگاه شوند و مداخلات جمعیتی را برای کاهش این بیماری‌ها اجرا کنند.

نارسایی قلبی در صدر بیماری‌های غیرواگیر

موسوی با اشاره به غربالگری طبقات مختلف سنی این شهرستان در قالب طرح «ایراپن»، تصریح می‌کند: افراد شرکت داده شده در غربالگری‌ها، پس از انجام تست‌های سلامت، به چهار گروه تقسیم و ریسک خطر آنان درخصوص ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر ارزیابی می‌شود.

وی از وجود چهار هزار و هفت نفر بیمار مبتلا به کلسترول بالا در این شهرستان خبر داد و گفت: یک درصد از جمعیت غربالگری شده شامل ۵۵۴ نفر مرد و زن، مبتلا به عارضه آسم بودند.

رییس مرکز بهداشت شهرضا اظهار می‌کند: چهار هزار و ۱۸۴ نفر یعنی ۷.۴ درصد از مجموع ۵۶ هزار و ۴۹۵ نفر شهروند مراجعه کننده به مراکز درمانی در طرح «ایراپن»، دارای عامل خطر مصرف دخانیات و دو دهم درصد از این افراد شامل ۱۴۳ نفر نیز دارای عامل خطر مصرف الکل بوده‌اند.

موسوی با اشاره به ارزیابی ریسک خطر ابتلا به فشار خون بالا در ۵۶ هزار و ۴۹۵ نفر از افراد ارزیابی شده، تصریح می‌کند: تعداد ۱۲.۲ درصد از این افراد شامل شش هزار و ۸۹۸ نفر، مبتلا به این بیماری بودند؛ در حالی که سه هزار و ۲۸۹ نفر از این افراد یعنی شش درصد از جمعیت غربالگری شده نیز از بیماری دیابت رنج می‌بردند.

وی می‌گوید: نتایج حاصل از داده‌های آماری حاصل از ارزیابی ، خطر ۱۰  ساله بروز حوادث کشنده قلبی و عروقی در ۵۶ هزار و ۴۹۵ نفر، فرد غربالگری شده را نشان می‌دهد. از مجموع این افراد، ۴۸ هزار و ۴۸۸ نفر یعنی ۸۶ درصد از این جمعیت آماری، دارای ریسک خطر کمتر از ۱۰ درصد، هزار و ۱۴۴ نفر شامل دو درصد جمعیت دارای ریسک خطر ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۳۰۵ نفر شامل پنج دهم درصد جمعیت دارای ریسک خطر ۲۰ تا ۳۰ درصد و هزار و ۹۱۰ نفر شامل ۳.۴ درصد جمعیت دارای ریسک خطر ۳۰ درصد و بالاتر بوده‌اند.

بیماران قلبی، در صدر آمار اورژانس

این سخنان در حالی مطرح می‌شود، که حبیب صادقی، رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا از افزایش ۱۸.۵۳ درصدی بیماران و مصدومان حوادث غیر ترافیکی این شهرستان در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: بیماری‌های قلبی و عروقی با ۳۲۴ مورد در صدر ماموریت‌های غیر ترافیکی شهرضا قرار دارد، پس از آن سقوط با ۱۶۳ مورد و سایر حوادث از جمله حوادث محیط کار با ۱۸۲ مورد، در رده‌های بعدی قرار دارند.

گزارش از:عباس صادقی، خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 354670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.