قیمت سکه های اشکانی از فریدن تا ترکیه

نماینده فریدن در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: بیش از ۱۰۰ گروه حفاری غیرمجاز در غرب استان فعال است که قوانین کنونی در برخورد با این حفاری‌های غیرمجاز دارای نقایص بسیار زیادی است.

عباس محمد صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مشکلات میراث فرهنگی فریدن گفت: شهرستان های غرب استان  اصفهان علی رغم ظرفیت‌های بالای میراث فرهنگی و گردشگری که در این منطقه وجود دارد ، اداره میراث فرهنگی ندارند و تنها نماینده میراث فرهنگی در این شهرستان‌ها فعالیت دارد.

وی با اشاره به تاخیر در کاوش تپه "تاش قلعه فریدن" که چندین سال است در دستور میراث فرهنگی استان قرار گرفته است، افزود: متاسفانه این کاوش هنوزعملیاتی نشده و علی رقم بازدیدهای کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی  همچنان این طرح در سکون به سر می‌برد، همچنین برای بحث سرمایه گذاری تپه "نورالشهدا" و "زندان" که سرمایه گذاران آن معرفی شدند اهتمام و تسریع لازم در شروع این عملیات صورت نگرفته است.

نماینده مردم فریدن در شورای اسلامی استان اصفهان با انتقاد از وجود نواقص قانونی در حفظ میراث فرهنگی تصریح کرد: برخی میراث فرهنگی همچون کاروانسراها، حمام‌های قدیمی و دیگر میراث فرهنگی در معرض دید هستند اما برخی دیگر از این میراث زیر خاک قرار گرفته‌اند و کسی آنها را نمی بیند که قوانین کنونی در این زمینه دارای نقایص بسیار زیادی است.

وی با اشاره به حفاری‌های غیرمجاز در شهرستان‌های غرب استان گفت: در چهار شهرستان غرب استان بیش از ۱۰۰ اکیپ غیرمجاز حفاری وجود دارد که کاوش‌های غیرمجازی در سال‌های اخیر داشته‌اند؛ متاسفانه اعلام این تخلفات به نیروی انتظامی نیز چندان موثر نبوده و این نهاد به دلیل امکانات محدود و وظایف متعدد قادر به حفظ و حراست از میراث فرهنگی نیست.

صالحی اضافه کرد:همچنین نمایندگی‌های میراث فرهنگی هم دارای امکانات و نیروی لازم در برخورد با این متخلفان نیستند.

وی با ابراز تاسف از به یغما رفتن میراث فرهنگی کشور، افزود: اکیپ‌های حفاری غیرمجاز به میراث فرهنگی زیر خاک دست می‌یابند و هر سکه اشکانی را به دلالان اصفهان به مبلغ هفت میلیون تومان می‌فروشند، دلالان اصفهانی هر سکه‌ را  به تهرانی‌ها ۲۰ میلیون تومان و تهرانی‌ها نیز هر سکه را به دلالان ترکیه‌ای ۱۵۰ میلیون تومان می فروشند که این چرخه تا کشورهای عربی نیز ادامه می‌یابد و این چنین تسلسل به یغما رفتن میراث فرهنگی این منطقه صورت می‌گیرد.

نماینده فریدن در شورای استان با تاکید بر مناسب نبودن قوانین و برخوردها در این خصوص گفت: در کشورهای غربی همانطور که بر روی گردشگری سرمایه‌گذاری شده، بر روی فعالیت های میراث فرهنگی  هم سرمایه گذاری می شود و موزه‌های اختصاصی و شخصی را به راحتی ایجاد می‌کنند و میراث فرهنگی این کشورها نظارت لازم بر فعالیت آنها دارد که لازم است که در کشور نیز تدابیر ویژه برای جلوگیری از خروج میراث فرهنگی از استان و کشور ایجاد شود.

کد خبر 354648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 1
    در ابتدای متن نوشته بود بيش از صد گروه حفاری غیر مجاز در غرب استان وجود دارد...میشه بپرسم حفاری مجاز چیه؟شامل چه کسانی می‌شود؟ و اینکه وقتی سکه های توسط کاوشگر میراث فرهنگی پیدا می‌شود، آیا تمام سکه ها به همان تعداد در موزه در اختیار عموم قرار می‌گیرد؟ یا تعدادی گذاشته شده و بقيه به کجا منتقل شده؟ آیا از وجود یا عدم وجود آن سکه های که در معرض دید عموم نیست، اطمینان حاصل می‌شود؟ توسط چه کسانی؟