کاوشگری شبانه معتادان در تپه اشرف

پتوها را جا گذاشته اند، کهنه و مندرس اما نه آنقدر قدیمی که قدمتشان به کهن دژ برسد، کنار پتوها بساط لازم برای کارتن خوابی آماده است البته نه زیر پل، بلکه در خرابه های یک کتابخانه باستانی...

به گزارش خبرنگار ایمنا، تپه تاریخی اصفهان پر است از سراشیبی و گودال‌هایی که مملو است از ته مانده غذا، ته سیگار، خاکستر، فندک، کبریت، پتو، خرده شیشه‌های سفید و رنگی و بطری‌های پلاستیکی، مسواک و وسایلی از جنس بی‌خانمانی و اعتیاد...

ساعت ۱۲ ظهر/ خیابان مشتاق/ تپه اشرف: کارتن خواب که باشی هر خرابه‌ای می شود، خانه؛ اما میهمان‌های ناخوانده شاید خودشان نمی‌دانند جایی که انتخاب کرده‌اند، اگرچه در نابسامانی‌های این شهر بزرگ شاید زیاد به چشم نیاید یا مثل میدان نقش جهان ثبت جهانی نشده باشد، اما بیش از هفت هزار سال قدمت دارد و یک سایت باستانی است...

ساکنان خانه های مجاور تپه اشرف می‌گویند چند نفری شب‌ها پتو به دست روی تپه‌ها می‌آیند و آتش روشن می‌کنند، اما این ساعت از روز هیچ کدامشان اینجا نیستند و تنها سنگچین‌هایی که درون آن آتش روشن کرده‌اند دیده می‌شود.

کارتن خوابی هم به مشکلات تپه اشرف اضافه شد

ساعت ۱۶: اگر چه برخی ساکنان خیابان مشتاق حضور معتادان کارتن خواب را رد می‌کنند، اما باستان شناسان آن ها را دیده اند. از ضلع شرقی تپه بالا بروید، وضعیت اسفناک‌تر است؛ تکه به تکه تپه پر شده از شیشه الکل تا سیخ و سرنگ  و ته مانده سیگار؛ در این تپه به جای کاوش آثار تاریخی باقی مانده از سده‌های قبل این روزها می‌توان رد پای معتادان را دنبال کرد.

در میان پستی و بلندی‌های تپه اشرف که بگردید حتی می‌توان در طول روز هم یکی دو نفرشان را پیدا کرد که در سایه صخره‌ها خوابیده اند و خوابشان سنگین‌تر از آن است که متوجه حضور کسی شوند.

علیرضا جعفری زند، سرپرست کاوش‌های تپه اشرف که سال‌ها بر روی این تپه باستان‌شناسی انجام داده این موضوع را تایید می‌کند و به ایمنا می‌گوید: از مدت ها قبل دپوی زباله‌ها در قسمت جنوبی تپه اشرف به سمت زاینده رود وجود داشته که باید انتقال پیدا می‌کرد، حالا کارتن خوابی افراد بی خانمان نیز به مشکلات تپه اضافه شده است، قرار بود تپه اشرف نگهبان ۲۴ ساعته داشته باشد و در اطراف آن دوربین های مداربسته نصب شود، اما هیچ کدام از این اتفاق‌ها نیفتاده و همه نگران از وضعیت کنونی آن هستند به ویژه برای ما که در آنجا کاوش باستان‌شناسی انجام می دهیم.

جعفری‌زند با بیان اینکه تپه اشرف تاریخ هفت هزار ساله دارد، می‌گوید: در خیابان مشتاق دوم این تپه همچون لکه‌ای در دل شهر است و از نظر منظر شهری وضعیت نابه‌سامانی دارد، این در حالی است که شهر اصفهان از نظر اهمیت شهری درجه دو و سه نیست که بگوییم مثل شوش در کنار آن اثر مخروبه‌ای وجود دارد، بنابراین باید وضعیت تپه اشرف مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

پلیس از حضور معتادان مطلع نیست

ساعت ۱۹: در تاریکی شب دیگر اثری از تپه تاریخی نیست؛ همه جا ظلمات است؛ چشم، چشم را نمی بیند. نور موبایل توی یکی از گودال‌ها را روشن می کند، فقط یک کیف زنانه است که به نظر می رسد سرقت شده و چند بسته قرص و یک شیشه شربت دارویی و دفترچه بیمه که به کار کیف قاپ ها نیامده توی گودال رها شده اند. اما هنوز هم خبری از کارتون خواب ها نیست...

یکی از ساکنان خیان مشتاق که خانه‌اش مشرف به تپه اشرف است، می‌گوید: «سه تا چهار نفر معتاد شب‌ها بین ساعت ۱۰:۳۰ و ۱۱ شب به روی تپه‌ها می آیند و صبح‌ها هم نزدیک ساعت شش از اینجا می‌روند. ما که جرات نمی‌کنیم نزدیک تپه شویم چون پسرم دست یکی از آنها چاقو دیده...»

با وجود تایید افراد محلی اما فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تاکنون گزارشی مبنی بر حضور افراد کارتن خواب در تپه اشرف به پلیس اطلاع داده نشده و یا به نوعی از دید ماموران انتظامی پنهان بوده است.

سرهنگ حسن یاردوستی تاکید می‌کند: در برنامه پلیس گشت‌زنی ویژه در محل تپه اشرف را در دستور کار قرار می‌دهیم و در صورت مشاهده افراد معتاد یا کارتن خواب برخورد لازم و قانونی را انجام خواهیم داد.

کارتن خوابی مربوط به میراث نیست​

ساعت ۲۲: کارتون خواب‌ها هنوز نیامده اند! اما همه افرادی که از کنار تپه اشرف عبور می‌کنند و حتی آنهایی که به نظر معتاد می‌آیند پیشنهاد می‌کنند، منتظرشان نمانیم...

اگرچه حفاظت از سایت‌های تاریخی بر عهده میراث فرهنگی است، اما فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان معتقد است: موضوع کارتن خواب‌ها در تپه اشرف مربوط به میراث نیست، ضمن اینکه در جاهای مختلفی ممکن است کارتن خواب حضور پیدا کند، اما یگان حفاظت میراث کنترل‌های لازم را انجام داده و پایش‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی به ایمنا می‌گوید: تپه اشرف رها نشده و تأخیر در مرمت کامل و کاوش در این بنا هیچ آسیبی به آثار نهفته در زیر این تپه وارد نکرد، چراکه خاک بهترین نگهدارنده اشیای تاریخی است؛ تاکنون پنج مرحله کاوش در تپه تاریخی اشرف انجام شده و فصل جدید کاوش‌ها به زودی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۸۰ سایت باستانی وجود دارد که هر کدام دارای رده حفاظتی مشخصی است، ادامه می‌دهد: پایش‌های لازم در تپه اشرف در حال انجام است و همه باید برای مباحث حفاظتی آن مشارکت داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر کاوش اولویت اول را در تپه اشرف دارد، می‌گوید: اینکه در این تپه باید نورپردازی انجام و تبدیل به سایت موزه شود، جزء برنامه‌هایی است که در باره سایت‌های مختلف باستان‌شناسی انجام شود، اما در چارچوب برنامه و منابعی که تامین می‌شود این اقدامات پیگیری و صورت می‌گیرد.

الهیاری خاطرنشان می‌کند: به لحاظ ایمن‌سازی حفظ و نرده‌گذاری تپه اشرف انجام شده و برای محافظت نیز یگان حفاظتی میراث طبق پروتکل‌هایی که درباره بناها دارد، پایش‌های لازم را انجام می‌دهد، اما فعلاً باید کاوش انجام شود؛ البته کاوش‌های انجام شده نتایج ارزشمندی داشته است، در پس هر کاوش اقدامات حفاظتی انجام می شود که فعلاً اقدامات حفاظتی پوشش دادن آثار مکشوفه است، اما وقتی سایت موزه احداث شود این آثار قابل نمایش خواهد بود.

مسئولیت تپه اشرف با میراث فرهنگی است

رضا اخوان، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان به ایمنا می‌گوید: مسئولیت تپه اشرف با میراث فرهنگی است، اما شهرداری همکاری‌هایی با میراث دارد؛ در واقع هفت هکتار از اراضی موسوم به تپه اشرف در اختیار سازمان میراث فرهنگی است و کارشناسان این سازمان بر اساس سیاست‌های خود کاوش‌هایی را انجام می دهند.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری در راستای همکاری به اندازه اختیاراتی که دارد و مصوبات و مجوزهایی که میراث صادر کرده در راستای حفاظت از محدوده و شهروندان فعالیت می‌کند؛ در شهرداری بر اساس وظایف قانونی هر اقدامی حتی نرده‌گذاری را با مجوز میراث و همکاری این سازمان انجام می‌دهد.

به گزارش ایمنا، «سارویه» در حمله اعراب به ایران ویران شد تا کتابخانه بزرگ سپاهان برای یافتن گنج تبدیل به تلی از خاک شود! مهاجمان نوشته‌ها را دیدن، اما ثروت در آن را نه! سال ها از گذر اعراب بر اصفهان می‌گذرد، اکنون تنها بقایای این دژ کهن به صورت تپه‌ای باقی‌مانده‌است، «تپه اشرف» اگرچه دیگر کتابی در خود ندارد، اما هنوز گنجینه‌ای تاریخی برای اصفهان به شمار می آید که شاید ساکنان بی خانمان آن ارزشش را نمی دانند پس حافظان آن باید هوشیارتر باشند تا در آینده دستاورد گذشته‌گان در کارنامه‌شان ثبت نشود....

کد خبر 354554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.