۴۸ درصد بیماری های ایران به دلیل نبود امنیت غذایی است

کارشناس و محقق تغذیه و سبک زندگی سالم گفت: بیش از ۴۸ درصد بیماری ها به دلیل نبود امنیت غذایی است و فراوری اشتباه محصول ارگانیک  ناسالمی محصولات غذایی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا رسول حیدری بعد ظهر امروز (پنجشنبه) در همایش تخصصی امنیت غذایی و محصول سالم در اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد:در ایران از گذشته تا کنون همه جا سلامتی در اولویت بوده است، سرمایه اقتصادی و انسانی بدون سرمایه اجتماعی نابود می شود، اعتماد مهم ترین سرمایه اجتماعی است که با صداقت مسئولان رابطه مستقیم دارد و این امر در حوزه امنیت غذایی از اهمیت دوچندانی برخوردار  است.

وی تصریح کرد: در بحث امنیت غذایی در تحقیقات بخش کشاورزی به این نتیجه رسیدیم که نسبت به سبد، سفره و لقمه غذایی توجه زیادی نشده است و بسیاری از خوراکی های بدون مواد مغذی موجب بیماری و مرگ و میر انسان ها می شوند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه خوراکی های سالم دارای مواد مغذی هستند، افزود: باید به ۵۵ مواد مغذی موجود توجه کنیم و اگر سالم به روده برسند و نیاز سلول را تامین کند به امنیت غذایی دست می یابیم.

وی ادامه داد: بیش از ۴۸ درصد بیماری ها به دلیل نبود امنیت غذایی است و فراوری اشتباه محصولات ارگانیک، ناسالمی محصولات غذایی را به همراه دارد.

حیدری با بیان اینکه مردم ایران در افسردگی، خستگی و اعتیاد رتبه زیر ۱۰ را دارند، اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش و صدا و سیما دو رکن اساسی برای تبلیغ محصولات غذایی سالم هستند.

وی تصریح کرد: بیش از  ۳۵ درصد پسماند نان در کشور وجود دارد و برای اصلاح قیمت نان باید بیاموزیم که این ماده غذایی خوب، قیمت ندارد. نان غذای سالم مردم ایران است؛ مصرف نان سفید و مواد غذایی بدون مواد مغذی انرژی لازم را به مغز نمی رساند و امنیت غذایی اشخاص را دچار مشکل می کند.

کارشناس و محقق تغذیه و سبک زندگی سالم با بیان اینکه غذا و محصولات سالم موجب رسیدن انرژی زیادی به بدن می شود، گفت: همان طوری که به انرژی هسته ای می اندیشیم باید به انرژی غذایی و امنیت در این بخش هم توجه کرده و اصلاح آن بایستی از مزرعه تا بشقاب انجام شود.

حیدری با تاکید به اینکه تولید نان با مواد مغذی در جامعه موجب کاهش پسماندها می شود، اضافه کرد: بنابراین باید از بشقاب به مزرعه بازگشته و به دنبال حل مشکلات در این بخش باشیم.

به گفته وی؛ امروز باید در فراوری محصول توجه ویژه ای شود و ارزش غذایی نان در جوانه گندم است. سالم ترین غذا باید در رطوبت کافی تهیه شود و سفره با نان کامل و غذای پخته شده با رطوبت سفره غذایی سالم است.

کارشناس و محقق تغذیه و سبک زندگی سالم خاطرنشان کرد: بایستی با برنامه ریزی روی محصولات سالم تمرکز کرده و به تولید این محصولات مجوز داده شود. اعتماد مردم باید با یک برند درست جلب شود و تلاش در این زمینه برای تهیه غذای سالم ضروری به نظر می رسد.

ایرانی ها شش برابر میانگین جهانی شکر می خورند

همچنین موسی صالحی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این همایش اظهار کرد: با افزایش جمعیت باید میزان تولیدات غلات و جبوبات نیز افزایش پیدا کند. اگر مردم چگونگی غذا خوردن را بیاموزند می توان تولید را بالا برده و کره زمین هم آسیبی نخواهد دید.

وی ادامه داد: مطابق تحقیقات متخصصان برنج سبوس دار غلات بسیار مناسبی برای سلامتی و تولید انرژِی بوده و سفید کردن برنج این سلامتی را تهدید می کند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف سرانه برنج سفید ایران ۱۰ برابر اروپا و شش برابر ترکیه است، اظهار کرد: به مرور زمان در ایران برنج غذای اصلی شد و اگر غذاها را زیاد سرخ نکنیم مصرف روغن هم در کشور کاهش می یابد. لازم است که روش فراوری غذا و سر سفره آوردن آن را تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: کمبود آب وابسته به نزولات آسمانی نیست و عدم مدیریت صحیح آب منجر به شرایط فعلی شده است.

به گفته صالحی؛ سد سازی و استخراج آب های زیرزمینی باید با کارشناسی علمی باشد تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود. در کشور آب هایی که مصرف شده از زمان هخامنشیان در زیر زمین بوده است و مدیریت آب دراکولوژی و محیط زیست مهم است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  با تاکید به اینکه مصرف شکر در کشور نسبت به جهان شش برابر و مصرف نمک دو برابر است، گفت: مصرف ماهی در کشور یک سوم جهان بوده و آمار استفاده از تخم مرغ هم در بین مردم ایران بسیار پایین است و همه این موارد وابسته به آموزش و فرهنگ سازی در بخش فراوری غذاها است

کد خبر 354542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.