۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
اما و اگرهای گردشگری

شهرضا - نخستین اقامتگاه بومگردی شهرضا در حالی افتتاح شد که هنوز زیرساخت‌های مورد نیاز برای رونق این صنعت در شهرستان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، گردشگری یکی از جدیدترین زمینه‌های کاری در جهان است که به دلیل تنوع حوزه فعالیت و رشته‌های مرتبط، به آن صنعت توریسم یا صنعت گردشگری می‌گویند.

تبلیغات، رکن اصلی گردشگری

محمدعلی یزدان‌پناه، کارشناس ارشد ایرانشناسی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، می‌گوید: امروزه در بسیاری از کشورهای جهان گردشگری نه تنها به عنوان یک رشته سودآور، بلکه به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی شناخته می‌شود.

وی تصریح می‌کند: شاید اندکی دور از ذهن باشد، اگر بگوییم حتی در مناطق جنگی و یا بسیار بد آب و هوا نیز امکان حضور گردشگران وجود دارد.

این کارشناس ایران‌شناسی تاکید می‌کند: بسیاری از افراد گمان می‌کنند تاریخی بودن یک کشور یا وجود شمار فراوان آثار باستانی در آن، برای توریستی بودن یا توریستی شدن کافی است؛ واقعیت این است که جذب توریست هنری است که الزاما نیاز به برخورداری از آثار تاریخی ندارد.

یزدان‌پناه تصریح می‌کند: یکی از مهمترین مسائلی که برای جذب توریست نیاز است، تبلیغات است که باید با بهره از همه ابزارهای رسانه‌ای انجام شود.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های گسترده جذب توریست در ایران، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه فعالان این حوزه در ایران، هنوز به همان روش‌های سنتی برای جذب توریست پایبند هستند و ترجیح می‌دهند به همان درآمد سابق اکتفا کنند تا اینکه مبالغی را برای تبلیغ هزینه کنند.

کارشناس ایران‌شناسی ادامه می‌دهد: فعالیت های جذب توریست بازدید کننده از ایران بیشتر بر شهرهایی چون اصفهان، مشهد، تهران و تبریز متمرکز و محدود شده است و سایر شهرستان‌ها با وجود این که دارای تاریخ کهن و جاذبه‌های گردشگری هستند از مزایای حاصل از جذب توریست بی‌بهره هستند.

آژانس‌های خدمات مسافرتی؛ گویا علاقه‌ای به تغییر متد خود ندارند

این سخنان در حالی است که مرتضی ایزدی، کارشناس هتل‌داری از نبود تخصص در فعالیت های مرتبط با پذیرش گردشگران گلایه می‌کند و می‌گوید: آژانس‌های مسافرتی گویا اصلا علاقه‌ای به تغییر متدهای خود ندارند و بیشتر علاقه دارند وضعیت موجود را حفظ کنند تا آنکه در فکر ایجاد تحول باشند.

وی تصریح می‌کند: نخستین گام در فرآیند جذب توریست و رونق صنعت گردشگری، ساماندهی گردشگری داخلی و موفقیت در جذب گردشگران داخلی و پذیرایی و اسکان آن ها است؛ در حالی که در وضع موجود بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی مسافرت کرده و در چادرهای خانوادگی در کنار راه‌ها یا پارک‌ها، اطراق کنند.

این کارشناس هتل‌داری اضافه می‌کند: در کشورهای پیشرفته بن‌های گردشگری در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد؛ اما در ایران مزایای گردشگری اکثرا مختص کارکنان ادارات است.

ایزدی نبود هتل‌ها و مراکز اسکان استاندارد در همه مناطق کشور به ویژه شهرستان‌ها را از دیگر موانع توسعه گردشگری می‌داند و می‌گوید: در شهرستانی مانند شهرضا که از موقعیت بین راه ارتباطی بودن و وجود جاذبه‌های گردشگری برخوردار است، حتی یک هتل استاندارد با ظرفیت اسکان شمار فراوان مسافران وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: صنعت توریسم به صورت دستوری رونق نمی‌گیرد، گردشگر باید زیبایی و رفاه را در مقصد درک کند تا برای مسافرت به آنجا رغبت پیدا کند.

کارشناس هتل‌داری می‌گوید: وجود امامزاده شاهرضا در شهرضا یکی از بهترین ظرفیت‌های فعالیت در گردشگری مذهبی است، با وجود این که این بنا علاوه بر ارزش‌های مذهبی، دارای پیشینه تاریخی هم هست؛ اما زیرساخت‌های اسکان مسافر و جاذبه‌های بصری در آن ایجاد نشده است.

ایزدی تصریح می‌کند: در حال حاضر ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم شهرضا بالا است؛ چون امکانات تبلیغی برای مقاصد گردشگری و همچنین جاذبه‌های بصری لازم برای جذب مسافران ایجاد نشده است، در حالی که باید شبکه‌ گسترده تبلیغاتی در این زمینه ایجاد شود.

به تازگی نخستین اقامتگاه بومگردی شهرضا افتتاح شد و در حالی انجام شد که در این شهرستان روستای مقصد گردشگری "اسفرجان" و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیاد دیگری وجود دارد که تا کنون اقدام درخور توجهی برای ایجاد و توسعه مراکز بوم گردی در آن‌ انجام نشده است.

زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری در شهرضا وجود ندارد

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، افتتاح نخستین اقامتگاه بومگردی این شهرستان را گام موثری در رونق صنعت گردشگری این منطقه می‌داند و می‌افزاید: کاهش منابع آبی بر فعالیت های کشاورزی و دامداری تاثیر منفی گذاشته و در حالی که با شمار فراوان بیکاران مواجه هستیم این مسئله باعث تشدید آن شده است، بنابراین باید از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد حرفه‌های جدید و در راستای کاهش بیکاری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تقویت اقتصاد غیر نفتی یکی از مهمترین نیازهای کشور است، تصریح می‌کند: تلاش نمایندگان برای ایجاد وزارتخانه میراث فرهنگی به دلیل مخالفت با اصل ۷۵ قانون اساسی و تحمیل بار مالی بر دولت، مصوب نشد، اما این مسئله به معنای بی‌توجهی به گردشگری و  تلاش نکردن برای افزایش گردش مالی آن نیست.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: مسئولان حوزه میراث فرهنگی باید زمینه جذب تسهیلات حمایتی دولت را فراهم کنند تا به این وسیله زمینه‌های شغلی جدیدی ایجاد شود.

محمودی با بیان اینکه اولویت سرمایه‌گذاری در گردشگری شهرضا با سرمایه‌گذاران این شهرستان است، اظهار می‌کند: اگر کارگروه گردشگری شهرستان با هدف ساماندهی و حمایت از فعالان این حوزه تشکیل شود، موانع موجود شناسایی و راهکار مناسب هم ارایه و اجرا می‌شود.

وی به خلاء نبود شرکت‌های تعاونی گردشگری در شهرضا اشاره می کند و می افزاید: این شهرستان از نظر برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های گردشگری کمبود ندارد و لازم است برای بهره‌برداری از آنچه موجود است تلاش بیشتری شود.

شهرستان شهرضا تاکنون با ۳۰۰ اثر تاریخی شناخته شده، ۵۲ اثر ثبت شده و هشت مجموعه گردشگری، هنوز در حاشیه صنعت گردشگری است و امید داریم در آینده راه به سوی پیشرفت را طی کند.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 354540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.