۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳
بیماری خاموش سرخرگ‌ها

بیماری گرفتگی سرخرگ‌ها در بین عموم مردم جامعه شناخته شده نیست؛ بسیاری از مبتلایان به این بیماری علایم آن را ناشی از گرفتگی عضلات می دانند و این در حالی است که سرمنشاء این بیماری ریشه در سرخرگ‌ها دارد و در برخی موارد منجر به اختلال در حرکت عضو مبتلایان به این بیماری نیز می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گرفتگی، درد، احساس خستگی در پاها و ران‌ها، پوست براق و سرد، ریزش موهای اندام بدن و لنگیدن هنگام راه رفتن را بسیاری از ما در دوران زندگی تجربه می کنیم، علایمی که به باور عموم مردم جامعه ناشی از راه رفتن زیاد و یا ایستادن زیاد است اما علم پزشکی عمده این نشانه‌ها را ناشی از  بیماری عروق محیطی می داند؛ بیماری ای که به دنبال نازک شدن این عروق ایجاد شده و می تواند برای انسان خطرناک نیز باشد به اندازه ای در برخی از موارد به قطع اعضای پایین بدن نیز می انجامد. به منظور آشنایی بیشتر با این بیماری گفت و گویی را با محمد رضا اخباری، متخصص قلب و عروق  و فوق تخصص آنژیوپلاسی انجام داده ایم که متن آن را در ادامه می خوانید.

بیماری های عروق محیطی چیست و چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

عروق محیطی در تمام بدن کار خون رسانی به اعضای مختلف را بر عهده دارند، در هر نقطه ای که این عروق گرفتار شوند ایجاد عوارض کرده و با  درد و زخم به سلامتی فرد صدمه می زنند. هر ارگانی در بدن برای ادامه حیات، زنده و شاداب ماندن نیازمند تغذیه است و این تغذیه از طریق رگ و عروق انجام می شود. اگر خون رسانی به بافت های بدن دچار اختلال شود منجر به عملکرد نامناسب عضو شده و بیماری عروق محیطی در بدن ایجاد می شود. بیماری عروق محیطی همه اعضای بدن از رگ‌های سر و گردن و پا گرفته تا احشا شکم، کلیه و روده‌ها را درگیر می‌کند و ممکن است که گرفتگی عروق خون‌رسان به آنها نیز دچار مشکل شده و در عملکرد آنها اختلال ایجاد می شود؛  نارسایی و زخم در سر و گردن اتفاق افتاده و در سر موجب ایجاد سکته مغزی و در پاها بروز زخم ها،  درد و ناتوانی در راه رفتن  را به همراه دارد که همه این موارد وابسته به مشکلات اتفاق افتاده در عروق بدن است.

 علت عروق محیطی چه مواردی هستند؟

معمولا گرفتگی عروق باعث ایجاد سکته و حمله‌های قلبی می شود که بیماری درگیری دیواره رگ‌ها با پلاک را به دنبال دارد. سیگار کشیدن، فشار خون، دیابت، چربی بالا و بی تحرکی از علل و ریز فاکتورهای شناخته شده هستند و  و از علت های دیگر التهاب دیواره رگ است که در بعضی از بیماری های رماتیسمی اتفاق می افتد، همچنین پرتاب شدن یک لخته به داخل رگ به صورت حاد موجب مسدود شدن رگ شده و آن عضو دچار اختلال ناگهانی می شود. البته این موارد علت های کمتر شایعی هستند و سبک زندگی اشخاص می تواند موجب ایجاد اختلال در کار عروق و گرفتگی آن شود.

آیا بیماری عروق محیطی علایمی هم دارد؟

بیماری عروق محیطی دارای تنوع زیادی است، بیماری عروق اندام تحتانی پاها شیوع بیشتری داشته و گرفتاری های بیشتری را به دنبال دارد. تشخیص بیماری عروق اندام تحتانی دور از ذهن است و مهم ترین علامت آن لنگیدن متناوب است. یعنی  بیمار موقع راه رفتن احساس درد در ناحیه پایین کمر، پشت ران و ساق پا داشته و در موقع استراحت این دردها  فروکش کرده و بیمار خودش به طور کامل متوجه این امر می شود. فرد با راه رفتن های طولانی احساس درد می کند که این دردها مشابه دردهای دیسک کمر است با این تفاوت که دردهای دیسک با خم و راست شدن و وزنه بلند کردن هم حس می شوند. معاینه ستون فقرات و کمر الزامی است و اگر به بیماری عروق محیطی بیمار  شک کردیم باید معاینه نبض های اندام ها در دستور کار قرار بگیرند.

 معاینه نبض اندام ها با چه روشی صورت می گیرد؟

با سونوگرافی و تصویر برداری های بیشتر می توان به گرفتگی عروق محیطی اندام تحتانی پی برد و تشخیص استاندارد آن آنژیوگرافی است. مزیت آنژیوگرافی این است که با تشخیص گرفتگی عروق از این طریق در همان جلسه آنژیوگرافی می توان رگ را از طریق بالن و استند باز کرده و جریان خون طبیعی را دوباره در رگ ها برقرار کرد.

برای درمان  گرفتگی عروق تشخیص تنها راه انژیوپلاسی است یا راه های درمان دیگری هم وجود دارد؟

درمان گرفتگی عروق  وابسته به شدت این بیماری است، هنگامی درد بیمار بسیار شدید نباشد می توان قبل از آنژیو کردن بیمار درمان را شروع کرد. آنژیو پلاسی یک روش درمانی استاندارد و فوق العاده موثر است، اما گاهی اوقات جنس رگ خوب نیست یا بیماری رگ خیلی منتشر و طولانی شده و نتیجه کار نسبی می شود. بنابراین ضروری است که  بیمار دارو استفاده کند و ریز فاکتورها را با دقت بیشتری رعایت کند. بهترین مکمل درمانی بعد از آنژیوپلاسی برای این گروه از بیماران ورزش های برنامه ریزی شده است. با پیاده روی و راه رفتن و ورزش های مدوام از پیشرفت تنگی عروق جلوگیری شده و درمان اولیه استاندارد برای گرفتگی عروق ورزش است. باید ورزش کردن بیماران با مسافت، شدت مشخص انجام شود. ورزش نکردن بیمار موجب مسدود شدن دوباره رگ شده و ورزش کردن استاندارد با سرعت متوسط جزو درمان های اولیه است که فرد احساس تپش قلب کرده وضربان قلب را با راه رفتن بالا  می برد.

 توصیه شما به این گروه بیماران سیگاری و دیابتی چیست؟

در کنارعوامل خطری که بیمار به آن مبتلا  بوده و بر وری آن تمرکز می شود، حتما قطع مصرف سیگار و کنترل دقیق تر قند، فشار خون و چربی خون و مراقب خوب ازاندام ها توصیه می شود. علاوه بر استفاده از کفش مناسب، شستشوی پاها و درمان زخم های کوچک موجب می شود تا بیمار شاهد مشکلات کمتری در آینده باشد. افراد سیگاری و دیابتی در معرض درگیری اندام تحتانی هستند و باید در جهت کنترل بیماری و ترک سیگار قدم برداشته یک روش خود مراقبتی برای اندام تحتانی در پیش رو داشته و با معاینه پاها نبض های اندام تحتانی را مورد معاینه قرار دهند.

شیوع این بیماری در بین افراد جامعه به چه صورت است؟

مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض ابتلا به عارضه قلبی قرار دارند. افراد باید در صورت داشتن سابقه خانوادگی اختلالات قلبی و عروقی توصیه می‌شود پزشک خود را از آن مطلع کنند.

مصرف دارو برای این بیماری را توصیه می کنید؟

داروهای ضد فشارخون برای مانند استاتین ها ممکن است برای کاهش کلسترول توسط پزشک تجویز شود. همچنین داروهای دیگر نیز برای کاهش درد در برخی بیماران نیز ممکن است توسط پزشک توصیه و تجویز شود.

کد خبر 354417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.