سیاه‌نمایی‌ها حساسیت مردم نسبت به میراث فرهنگی را کمتر می‌کند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: فعالیت‌هایی که در حوزه میراث فرهنگی انجام شده انعکاس داده نمی‌شود نقایص این حوزه بیشتر انعکاس می‌یابد؛ سیاه‌نمایی‌ها اثرات مثبتی در حوزه میراث ندارد و نباید کاری کرد که نکات منفی در بین مردم طبیعی و عادی شود و حساسیت‌های آن‌ها را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون الهیاری ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست شورای اسلامی استان اصفهان که در شهرداری خمینی‌شهر برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین سرمایه میراث فرهنگی ایران، علاقه‌مندی مردم به میراث فرهنگی و طبیعی است. مدیران مختلف در حوزه میراث فرهنگی و شوراهای اسلامی در استان نیز نسبت به این امر توجه دارند و قابل تقدیر است.

وی با تأکید بر اینکه توجه به میراث فرهنگی یک سرمایه بزرگ است، افزود: در گذشته ممکن بود یک بافت قدیمی را برای احداث یک خیابان تخریب کنند اما امروز مقاومت‌های زیادی برای تخریب کوچکترین بافت قدیمی ایجاد می شود که جای خوشحالی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه حجم فعالیت‌هایی که در حوزه میراث انجام شده تا کنون بی‌سابقه بوده است، گفت: طی یکسال اخیر ۵۰۰ پروژه در حوزه میراث فرهنگی در استان اصفهان انجام می‌شود. میراث فرهنگی در دورترین نقاط استان حضور دارد و مردم و همکاران ما با توجه به محدودیت ها و امکانات تلاش‌های لازم را در برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی به کار گرفته اند.

وی پاسخگویی به مطالبات و مشارکت اعضای شوراهای شهرستان‌ها در حوزه میراث فرهنگی را ضروری دانست و گفت: ۲۲ هزار اثر واجد شرایط تاریخی در استان وجود دارد که این عدد رقم بسیار بزرگی است و امکانات سازمان در مقابل این تعداد اثر تاریخی بسیار محدود است.

الهیاری اظهار کرد: حفاظت و نگهداری میراث فرهنگی با تعداد نیروهای محدود بسیار کار سختی است  و حتی در خصوص حفاظت فیزیکی برای آثار هم این نظارت بسیار مشکل است اما در شهرستان‌ها از تمام ظرفیت برای حراست از این میراث استفاده می‌شود.

وی گفت: اقدامات شهرداری‌ها، دهیاری ها و بخش خصوصی در حفظ بناهای تاریخی  در استان بی سابقه بوده است و امروز بیش از ۳۰۰ پروژه در استان توسط بخش خصوصی هدایت و احیاء شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان  در خصوص افزایش تقاضای مردم برای احیای خانه‌های تاریخی گفت: در سال ۹۳ که تازه وارد میراث فرهنگی شده بودم بیشترین مراجعه مالکان خانه‌های تاریخی برای تخریب این خانه ها بود اما امروز این گونه مراجعات به کمتر از پنج درصد رسیده است.

وی با اشاره به لزوم بازتاب تجربه‌های موفق برای جلب مشارکت‌های جدید در حوزه میراث فرهنگی گفت: فعالیت‌هایی که در حوزه میراث فرهنگی انجام شده انعکاس داده نمی‌شود اما نقایص این حوزه بیشتر انعکاس می‌یابد این درحالی است که سیاه‌نمایی‌ها اثرات مثبتی در حوزه میراث ندارد بلکه این اثرات منفی است و نباید کاری کرد که نکات منفی در بین مردم طبیعی و عادی شود و حساسیت‌های آن‌ها را کاهش دهد.

الهیاری در خصوص واحدهای بوم گردی در استان گفت: در سال ۹۳ تنها ۳۰ واحد بوم‌گردی در استان فعال بود اما امروزه بیش از ۳۰۰ واحد بوم‌گردی در استان فعال است و همه فعالان این صنعت به نوعی نمایندگان ما هستند و موضوع گردشگری را در شهرستان‌ها به جریان می‌اندازند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان جز پنج شهر پرجاذبه دنیا است، گفت: ایران جزء ۱۰ کشور پرجاذبه فرهنگی و تاریخی است و استان اصفهان با تنوع بالا در موضوعات فرهنگی، اقلیمی و گردشگری از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است که حوزه های مختلف گردشگری اعم از گردشگری سلامت و میراث ناملموس را در خود جای داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: آمار گردشگری شش ماهه اول امسال در استان نشانگر رشد پنج درصدی ورود گردشگر خارجی است که این خود نشان از رشد گردشگری با تمام موانع بین المللی است.

وی با تأکید بر لزوم یافتن بازارهای جدید گردشگری در دنیا برای ایران و اصفهان گفت: باید در حوزه‌های شرق آسیا، حوزه قفقاز و بسیاری از نقاط دیگر دنیا برای جذب گردشگر تمرکز کنیم و بازارهای جدیدی برای گردشگری پیدا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در خصوص اهمیت گردشگری داخلی گفت: نباید حوزه گردشگری داخلی را بی‌اهمیت بدانیم اگرچه گردشگری خارجی ارز آوری دارد اما گردشگر داخلی باعث رشد اشتغال و نشاط مردم و چرخش اقتصاد خواهد بود.

الهیاری اظهار کرد: ساماندهی تعطیلات در کشور در حال مطرح شدن است و تعطیلات زمستانی هم تصویب شد و با این اقدام بخشی از حجم سفرهای نوروزی به زمستان منتقل می شود و تمام نقاط استان اعم از نقاط کویری و نقاط برفی می تواند هدف گردشگران داخلی استان باشد و حتی می توانیم تعطیلات آخر هفته را هم به ترویج سفرهای داخل استانی با مسافت کوتاه اختصاص دهیم.

وی وجود کمیسیون گردشگری و فرهنگی در شوراهای شهرستان ها را ضروری دانست وگفت: بهتر است این کمیسیون ها در شوراهای شهرستان ها فعال شوند و هر سه حوزه فعالیت  سازمان میراث فرهنگی را در این کمسیون ها مطرح شود.

الهیاری در خصوص ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی به ادارات در شهرستان ها گفت: پیگیر این موضوع در شهرستان هستیم و در چند سال اخیر ادارات میراث فرهنگی از دو اداره به ۱۳ اداره افزایش یافت و شهرستان ها باید برای ارتقاء نمایندگی به اداره میراث فرهنگی شاخص های لازم را حذف نمایند.

وی در خصوص برخورد با گروه های حفاری غیر مجاز در شهرستان های استان گفت: تا بحال چندین مورد برخورد جدی با حفاری های غیرمجاز داشته ایم که به ضبط آلات و ادوات و تعیین جریمه منجر شده است و حتی حفاریهایی که نتیجه خاصی ندارد اما به نیت کشف دفینه و آثار تاریخی باشد جرم بوده و مورد پیگیرد قانونی قرار می گیرد.

کد خبر 354330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.