مذاکره ایران با آمریکا، جایگاه ترامپ در کنگره را تثبیت می کند

یک استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر ایران حاضر به مذاکره با ترامپ بشود، یکی از بزرگترین برنامه های تبلیغی برای وی رقم خواهد خورد و می تواند به واسطه این امر جایگاه خود را در کنگره تثبیت کند.

علیرضا محرابی درمورد سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگار ایمنا گفت: سازمان ملل تریبون بسیار خوبی برای تبادل نقطه نظرات، آرا و افکار سران کشورها است؛ می توان با بهره از این تریبون سیاست‌های یک طرفه و یک جانبه آمریکا را  به نقد کشید.

وی گفت: سازمان‌ملل فضای خوبی است که صدای ایران به گوش سایر کشورها برسد؛ شاید آنها نیز که در این نشست حضور دارند دل وجرات پیدا کرده، بخواهند و بتوانند با روحانی هم نوا شده و در مورد  سیاست های یکجانبه آمریکا صبحت کنند و این یک جانبه گرایی را به چالش بکشند.

مذاکره با ترامپ، معامله با شیطان است

وی در خصوص احتمال دیدار روحانی و ترامپ نیز گفت: با آمریکا نمی توان مذاکره کرد؛ هرچند آمریکایی‌ها از این مذاکره استقبال می کنند و حتما این مسئله را در بوق و کرنا کرده و خواهند گفت که بالاخره ایران پای میز مذاکره آمد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط برای مذاکره با ترامپ مناسب نیست، مذاکره با ترامپ، معامله با شیطان است.
مذاکرات با آمریکا یک برد شیرین و سازش به نفع ترامپ است؛ وی  فردی سیاس بوده که وقتی اولین مذاکره را انجام داد نوبت برای مذاکره بعدی نمی دهد چون بیشتر به منافع خود می اندیشد و اگر ایران حاضر به مذاکره با ترامپ بشود، یکی ازبزرگترین  برنامه های تبلیغی برای وی رقم خواهد خورد و می تواند به واسطه این امر جایگاه خود را در کنگره تثبیت کند.

محرابی تاکید کرد: اگر آمریکا در نشست سالانه سازمان ملل به این خواسته برسد، خواهد گفت که بالاخره توانسته ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و از این مذاکره به عنوان تله و دام استفاده می کند؛ چرا که وی بعد از مذاکرات اول کاری خواهد کرد که کشور مذاکره کننده مدام تقاضای مذاکره کرده و آمریکا هم نپذیرد؛ همین کاری که با کره شمالی انجام داده است.

فعلاً فضای مذاکره به نفع ایران نیست

این تحلیل گر مسائل بین المللی افزود: در حال حاضر شرایط اقتصادی ایران چندان مساعد نیست و مردم شرایط اقتصادی بدی را تحمل می کنند، پس فعلاً فضای مذاکره به نفع ایران نیست.

وی تصریح کرد: مذاکره با آمریکا مستلزم این امر است که به خواسته های ایران توجه شود، این در حالی است که آمریکا برای هر مذاکره ای در خواست ها و باج خواهی‌هایی دارد؛ هرچند ترامپ ادعاکرده آماده مذاکره بدون پیش شرط است، اما هدف وی تنها کسب رأی در کنگره است.

این تحلیل گر مسائل بین المللی خاطر نشان کرد: امتیاز گیری برای ترامپ یک هدف است و اگر در شرایط فعلی با آمریکا به پای میز مذاکره برویم باید به آنها امتیاز بدهیم و این یک مسأله قابل پذیرش نیست؛ باید از آنها امتیاز گرفت نه اینکه امتیاز داد.

این استاد دانشگاه افزود: درسر میز مذاکراه دو اصل وجود دارد؛ اصل سازگاری و  اصل سازش؛ اصل سازگاری زمانی خواهد بود که هم امتیاز بدهید و هم امتیاز بگیرید، اما اصل سازش این است که فقط امتیاز بدهید؛ کره شمالی با اصل سازش به جایی نرسید و ایران نیز اگر  با این شرایط بخواهد با آمریکا مذاکره کند، به نفع ملت ایران و آیندگان نخواهد بود.

کد خبر 354271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.