چهار محال و بختیاری نیز با مشکل کم آبی مواجه است/ آبی وجود ندارد که کسی سهم ببرد

مدیر امور آب شهرستان کوهرنگ و فارسان با بیان اینکه مشکل این نیست که ما سهم بیشتری از آب ببریم یا اصفهان، در اصل آبی وجود ندارد که کسی سهمی ببرد، افزود: استان چهار محال و بختیاری نیز با مشکل کمبود آب مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید هاشم فاطمی در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه اصفهان و چهارمحال و بختیاری که روز گذشته _دوشنبه دوم مهرماه_ به میزبانی رسانه‌های چهارمحال و بختیاری برگزار شد، اظهار کرد: از ۱۰ دشت اصلی در استان چهار محال و بختیاری، چهار دشت ممنوعه بحرانی است، چهار دشت دیگر ممنوعه و در آستانه ممنوعه بحرانی شدن است و دو محدوده آزاد وجود دارد که برای آن‌ها هم پیشنهاد ممنوعیت شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۷۵ ارتفاع برف در کوهرنگ به قدری زیاد بود که مردم از روی پشت‌بام‌ها رفت و آمد می‌کردند اما اسفند ۹۶ برف ناچیزی روی زردکوه بود و متأسفانه ذخایر برف را در زردکوه از دست داده ایم، آورد ما در چهارمحال و بختیاری در بسیاری از رودخانه‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و خروجی آب رودخانه کارون که ۱۵ سال‌ قبل حدود شش میلیارد متر مکعب بود در حال حاضر به حدود سه میلیارد متر مکعب رسیده است.

فاطمی افزود: زاینده‌رود نیز همین کاهش را داشته اما بخشی از کاهش آب این رودخانه از طریق تونل‌ها جبران شده است هرچند بی شک روز به روز این روند بدتر خواهد شد.

مدیر امور آب شهرستان کوهرنگ و فارسان گفت: اگر روند مصرف‌مان روند کنونی باشد با وجود تأثیر منفی کاهش بارش‌ها و تغییر اقلیم آب و هوایی، همه آسیب خواهیم دید و در چند سال آینده، آبی برای شرب هم نخواهیم داشت اما باید بر این مشکلات فایق آییم که لازمه آن تغییر فرهنگ مصرف است.

وی افزود: باید با شرایط جدید سازگاری داشته و امیدوار باشیم روزی خشکسالی تمام شده و بعد از آن شرایط بهبود خواهد یافت.

بسیاری از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری مشکل تامین آب شرب دارند

فاطمی با بیان اینکه در استان چهار محال و بختیاری با فرونشست دشت‌ها مواجه هستیم، افزود: متأسفانه کیفیت نامطلوب آب‌ در بسیاری از آبخوان‌ها و کسری شدید در مخازن نیز به مسئله فرونشست دشت‌ها اضافه شده است، بسیاری از روستاها مشکل آب شرب دارند به طور مثال روستای قلعه‌تک در پنج کیلومتری تونل اول کوهرنگ واقع است که نه چاه آن دارای آب است و نه چشمه آن و متأسفانه با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

مدیر امور آب شهرستان کوهرنگ و فارسان اضافه کرد: روستای مرغملک در این استان، مشکل تامین آب شرب دارد، طی دو ماه، دو حلقه چاه در این روستا حفر شده اما نتوانسته آب را تأمین کند و در حال حاضر آب اهالی این روستا با تانکر تأمین می‌شود، همچنین در شهرستان لردگان، در شهری به صورت هفتگی از طریق تانکر آب‌رسانی می‌شود.

فاطمی یادآور شد: عمده آب صنایع استان چهارمحال و بختیاری با تانکر تأمین می‌شود و متأسفانه برخی صنایع برجسته این استان در آستانه تعطیلی است؛ صنایع موجود در سفیددشت، کارخانه سیمان، فولاد سفیددشت و فولاد فرخشهر به شدت مشکل کمبود آب دارند و در حال حاضر آب قطب صنعتی شهرکرد و فرخشهر با تانکر تأمین می‌شود.


باید به دنبال مدیریت مصرف و تغییر الگوی مصرف باشیم

وی با تأکید بر اینکه باید به دنبال مدیریت مصرف و تغییر الگوی مصرف باشیم، اظهار کرد: باید در زمینه کشاورزی تحول ایجاد شود زیرا سهم عمده آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، کشت‌ها باید متناسب با داشته‌های آبی و شرایط اقلیم باشد، باید با تخلفات برخورد شود، چاه‌های آب غیر مجاز زیادی در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان وجود دارد که البته تعداد این چاه‌ها در استان اصفهان بیشتر است که تدابیری هم برای برخورد با آن‌ها اندیشیده شده است.

فاطمی تصریح کرد: بی شک اگر دائم بگوییم اصفهان یا چهارمحال، هیچ چیز حل نخواهد شد اما با دست به دست هم دادن و تلاش در این زمینه و مصرف صحیح آب می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: سرانه مصرف آب شرب و بهداشت روزانه هر نفر در جهان ۱۲۰ لیتر است در حالی که این سرانه در ایران بیشتر و حدود ۱۶۵ لیتر است. باید سرانه مصرف را در بخش شرب و بهداشت کاهش دهیم و از آب خاکستری و پساب‌ها برای صنایع استفاده کنیم؛ در غیر اینصورت صنایع هم رو به تعطیلی خواهد رفت.

مدیر امور آب شهرستان کوهرنگ و فارسان با اشاره به پایین بودن راندمان آبیاری در ایران، افزود: در زمینه سیستم‌های آبیاری باید تلاش کنیم،  حداقل ۵۰ درصد مصرف آب را در بخش کشاورزی کاهش و در مقابل راندمان تولید در این بخش را افزایش دهیم که هم امنیت غذایی داشته باشیم و هم از آب به بهترین وجه استفاده کرده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در دو سال اخیر با انواع بلاها از جمله زلزله، خشکسالی، تحریم‌ها و  غیره روبه‌رو بودیم اما باید با همدلی و رفاه مشکلات را پشت‌سر بگذاریم، همه نقاط ایران برای ما عزیز است چنان که حادثه تروریستی اخیر در اهواز اشک همه مردم کشورمان را درآورد،

کد خبر 354262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.