برگزاری ۳ آیین سنتی و مذهبی در کاشان

کاشان-هر سال در دومین جمعه مهرماه، آیین سنتی مذهبی قالیشویان توسط اهالی فین و سومین جمعه مهرماه نیز با عنوان «جمعه نشلجی ها»، در بزرگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی‌بن باقر(ع) و شب جار در قالب «شب بیعت با ولایت» در شامگاه نخستین پنجشنبه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، محمد احترامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این آیین سنتی مذهبی در روز ۱۳ مهر برابر با ۲۵ محرم و همزمان با روز شهادت امام سجاد(ع) و روز نیروی انتظامی در آستان مقدس سلطانعلی بن باقر (ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

وی، پخش مستقیم این مراسم از شبکه های افق، شما، پنج سراسری (تهران) و استان اصفهان را یادآور شد و افزود: پیش بینی می شود، بیش از ۳۰۰ هزار نفر از شهرستان کاشان، و استان های اصفهان، مرکزی، قم، تهران و سایر شهرستان های مجاور و توابع کاشان در این مراسم آیینی شرکت کنند.

رییس ستاد آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تصریح کرد: آیت الله سید احمد خاتمی، عضو خبرگان رهبری، سخنران ویژه این مراسم و سید مهدی میرداماد و اسماعیل اخباری نیز از مرثیه سرایان و مداحان این آیین هستند.

وی با اشاره به پیاده روی اهالی فین  یک روز قبل از برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان برای شرکت در عزاداری این آیین سنتی مذهبی تاکید کرد: این کاروان با چوب‌دستی های خود که نمادی از اسلحه و ابزار جنگی در آن زمان بوده است از صبح روز پنجشنبه همزمان با ۱۲ مهر از مسجد جامع فین حرکت و با عبور از میادین و خیابان های اصلی شهر و راوند به طرف مشهد اردهال خواهند رفت.

احترامی، تصریح کرد: حرکت پیاده روی حدود سه هزار نفری در مسیری حدود ۵۰ کیلومتری از مسجد جامع فین کاشان تا مشهد اردهال برگزار می شود.

وی اظهار کرد: آیین های سوگواری امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) از چهارم مهرماه به مدت سه شب قبل از مراسم روز جمعه در این آستان مقدس با حضور هیئت های مذهبی فین و کاشان و اطعام سوگواران شهید اردهال برگزار می شود.

برگزاری " شب جار" در مسجد جامع فین کاشان

رییس ستاد آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان از ویژه برنامه «شب جار» در قالب «شب بیعت با ولایت» خبرداد و افزود: این آیین در شامگاه نخستین پنجشنبه (پنجم مهر امسال) با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در مسجد جامع فین برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: آیین شب جار، مراسمی است که در ایام قدیم به دلیل نبود وسایل اطلاع رسانی جمعی یک هفته قبل از آیین سنتی مذهبی قالیشیویان مردم را با جارزدن به برگزاری آن دعوت می کردند.

به گزارش ایمنا، آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان مراسمی است که در آن هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) را از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند و شست و شو می دهند.

حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با مهرماه حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان به شهادت رسید.

هر سال در دومین جمعه مهرماه، آیین سنتی مذهبی قالیشویان توسط اهالی فین و سومین جمعه مهرماه نیز با عنوان «جمعه نشلجی ها»، در بزرگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی‌بن باقر(ع) توسط مردم متدین و ولایتی روستای نشلج با مراسم سوگواری و تعزیه خوانی و حضور هزاران نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی در آستان مقدس این امامزاده واحب التعظیم در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

آیین سنتی مذهبی قالیشویان به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده و تنها آیین مذهبی است که بر اساس تاریخ هجری شمسی برگزار می شود.

کد خبر 354260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.