بوی بیماری چه تاثیری بر افراد سالم می‌گذارد؟

میان بوی بیماری و سلامت افراد یک ارتباط قوی وجود دارد. اما زمانی که یک فرد سالم و یک فرد بیمار با یکدیگر در یک مکان به سر ببرند، چه اتفاقی برای آن‌ها رخ می دهد؟ آیا بوی بیماری بر روی فرد سالم اثر می‌گذارد یا خیر؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که بیماری و عفونت، بوی بدن افراد را تغییر می‌دهد. اگرچه ما معمولا از این مکانیزم آگاه نیستیم، اما یک ابزار مهم در شیوه‌های خود مراقبی برای تعاملات اجتماعی محسوب می‌شود. برای مثال اگر ما احساس کنیم که یک نفر در اتوبوس دچار سرماخوردگی شده است، ما به طور غریزی از نشستن کنار او خودداری می‌کنیم.

بررسی‌های پیشین محققان نشان داده است که موش‌ها در استشمام بوی بیماری ماهرانه عمل می کنند. این موضوع بر رفتار اجتماعی موش‌ها و تعامل موش‌های دیگر با آن‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین ثابت شده است که حیوانات در مقایسه با انسان‌ها حس بویایی و استشمام قوی‌تری دارند، به طوری که برخی از محققان در تلاش هستند تا برای تشخیص بیماری‌های خاص انسان از حس بویایی حیوانات استفاده کنند.

یافته‌های جدید محققان مرکز "مونل" در فیلادلفیا نشان می‌دهد که بیماری نه تنها بر روی بوی بدن افراد تاثیر می‌گذارد، بلکه افرادی  راکه با آن‌ها در یک مکان به سر می‌برند نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین قرار گرفتن در معرض بوی افراد بیمار، باعث ایجاد واکنش‌های محافظتی در دیگر افراد شده و احتمال ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های قریب الوقوع را به حداقل می‌رساند.

محققان برای پی بردن به این موضوع که چگونه بوی بیماری بر افراد سالم اثر می‌گذارد، نوعی سم غیرعفونی با نام لیپوپلی ساکارید (LPS) به موش‌ها تزریق کردند که باعث ایجاد التهاب در بدن آن‌ها نمی‌شود. آن‌ها موش‌های عفونی شده را با تعدادی از موش‌های سالم در یک محفظه مشترک قرار دادند. سپس از موش‌های "بیوسنسور" (biosensor mice)، حیوانات آموزش دیده ای که بوی ادرار موش‌های عفونی و بوی ادرار موش‌های سالم را تشخیص می‌دادند، کمک گرفتند.

نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بویی که توسط موش‌های بیمار تولید شده با موش‌های سالم که با آن‌ها در یک محفظه زندگی می‌کردند یکسان است. به گفته گری بیچامپ، رهبر گروه تحقیق یافته‌های جدید نشان می‌دهد نه تنها بویی که از بدن افراد ساطع می‌شود، نشانه بیماری است، بلکه بوی افراد بیمار، سایر افرادی را که با آن‌ها در مکان مشترکی به سر می‌برند تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را نیز به بیماری مبتلا می‌کند.

کد خبر 354225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.