درمان کمردردهای مزمن به کمک بازی‌های ویدیویی!

تاکنون در مورد تاثیرات منفی بازی‌های رایانه‌ای بر سلامت جسم و روان افراد مطالب زیادی شنیده‌ایم، اما آیا می‌توان از این بازی‌ها برای درمان بیماری‌هایی نظیر کمردردهای مزمن بهره جست؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به کمردردی که بیش از سه ماه طول بکشد، کمردرد مزمن گفته می‌شود. علت کمردرد، آسیب به ستون مهره، هرگونه بیماری مزمن در نقاط مختلف بدن و استرس روحی روانی است. اگرچه مکانیسم دقیق این نوع کمردرد مشخص نیست، اما اعتقاد کلی بر این است که به دنبال طولانی شدن درد، یک نوع حساسیت مرکزی در مغز ایجاد می‌شود. بدین معنی که حتی با تحریک اندک، افراد درد شدیدی احساس خواهند کرد و حتی گاهی به دنبال بهبودی محل آسیب، سیگنال‌های درد در مغز، فعال می‌مانند.

برخی از محققان بر این باور هستند که بازی‌های ویدیویی بر عملکردهای شناختی افراد تاثیر منفی می‌گذارد. اما محققان دانشگاه "سیدنی" استرالیا در تلاش هستند تا از فواید این نوع بازی‌ها برای کمک به  بهبود موارد خاص نظیر کمردردهای مزمن بهره گیرند. در این تحقیق، کمردرد مزمن در افراد بالای ۵۵ سال مورد بررسی قرار گرفت و محققان استرالیایی مزایای بازی‌های ویدئویی خانگی را که شامل تمرینات ورزشی به صورت ویدئویی می‌شود و قابلیت کنترل توسط  افراد را دارد، ارزیابی کردند. آن‌ها از ۶۰ شرکت کننده خواستند تا تمرینات ویدئویی کنترل شده را سه بار در هفته و به مدت هشت هفته انجام دهند، به صورتی که هر جلسه تمرین یک ساعت طول بکشد.

همه این تمرینات ویدیویی بدون مراقب و در منزل افراد انجام شد و نتیجه آن‌ها با تمرینات ویدیویی که زیر نظر فیزیوتراپ صورت گرفت، مقایسه شد. دکتر جاشوا زادرو، رهبر گروه تحقیق در باره نتیجه این بررسی‌ها می‌گوید: "کمر درد مزمن در شرکت کنندگانی که از بازی های ویدیویی کمک گرفتند، حدود ۲۷ درصد کاهش یافت و عملکرد آن‌ها در انجام تمرینات، افزایش ۲۳ درصدی داشت."

به گفته دکتر زادرو این نتایج بسیار مهم هستند و از این رو برنامه‌های ورزشی برنامه ریزی شده برای مدیریت کمر دردهای مزمن توصیه می‌شود. بازی‌های ویدئویی، دستورالعمل‌های مشخص، تشویق‌ها و بازخوردهای مشخصی دارد و تجربه تعاملی شرکت کنندگان باعث می‌شود تا متعاقبا انگیزه آن‌ها افزایش یابد. همچنین از آنجا که هزینه های فیزیوتراپی برای بیماران بالا است، این تمرینات ویدیویی به ویژه برای افرادی که در مناطق روستایی و دورافتاده زندگی می کنند، مزایای زیادی داشته و موانع دستیابی به خدمات درمان را از پیش روی این افراد بر می دارد.

نتایج این پژوهش در مجله "Physical Therapy" منتشر شده است.

کد خبر 354109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.