مغز مبتلایان به افسردگی چه تفاوتی با مغز دیگران دارد؟

محققان آلمانی با استفاده از تکنیک‌های جدید عکسبرداری، تفاوت مغز مبتلایان به افسردگی را با مغز افراد دیگر مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان آلمانی نشان می‌دهد که بخش چپ هیپوتالاموس مغز مبتلایان به اختلالات عاطفی (affective disorders) نظیر افسردگی و اختلال دو قطبی، حدود  پنج درصد بزرگ‌تر از مغز افراد دیگر است. به گفته موسسه ملی سلامت روان آلمان، حداقل ۹ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به اختلالات دوقطبی هستند. علت این موضوع به درستی مشخص نیست، اما دانشمندان علوم اعصاب به تازگی موارد بیشتری را که باعث توسعه اینگونه اختلالات می‌شوند، مورد بررسی قرار دادند.

تصاویر ام آر آی و دیگر تکنیک‌های جدید عکسبرداری به محققان اجازه داده تا بخش‌ها و شبکه‌های مغزی موثر در اختلالات عاطفی را ارزیابی کنند. به عنوان مثال مطالعات مربوط به افسردگی مقاوم به درمان نشان می‌دهد که حجم هیپوکامپوس (hippocampal) و بخش آمیگدال (amygdala) مغز این افراد کوچک‌تر از سایرین است.

گروهی از محققان دانشگاه "لایپزیگ" آلمان به تازگی حجم هیپوتالاموس مغز را در مبتلایان به اختلالات عاطفی مانند اختلال دوقطبی و افسردگی مورد مطالعه قرار دادند. طی این مطالعه، مغز ۸۴ فرد را که ۲۰ نفر از آن ها مبتلا به افسردگی بودند، اما هیچ دارویی برای آن مصرف نمی‌کردند، ۲۰ نفر که افسردگی داشتند و دارو مصرف می‌کردند، ۲۱ نفر مبتلا به اختلال دو قطبی و ۲۳ نفر که به اختلالات عاطفی مبتلا نبودند، بررسی کردند. آن‌ها برای اندازه گیری دقیق سایز هیپوتالاموس مغز شرکت کنندگان از شیوه  ام آر آی مغز استفاده کردند.

یافته‌های جدید محققان آلمانی نشان می‌دهد که بخش چپ هیپوتالاموس مغز مبتلایان به اختلالات عاطفی، پنج درصد بزرگتر از مغز سایرین است. هیپوکامپوس، بخشی از مغز است که نقش چشمگیری را در شکل‌گیری حافظه و یادگیری ایفا می‌کند، در حالی که آمیگدال، یک بخش کوچک مغز است که در پردازش‌های احساسی و پاسخ به آنچه که به عنوان خطر یا استرس درک می‌شود، دخالت دارد.

در حقیقت کار سیستم پاسخگویی نسبت به استرس و یا "HPA-axis" در افراد مبتلا به افسردگی مختل می‌شود. همپنین محور بین هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و غدد فوق کلیوی در این افراد بیش از حد فعال است. محور HPA به طور معمول، سطح هورمون کورتیزول استرس (the stress hormone cortisol) را افزایش می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که بدن برای مواجه شدن با یک موقعیت خطرناک و یا تهدید کننده آمادگی کافی دارد. پس از اتمام موقعیت، محور HPA هورمون کورتیزول را کاهش داده و دیگر واکنش‌های استرس‌زا به سطح عادی خود باز می‌گردند.

کد خبر 354104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.