جشنواره ای برای تئاترهای دانشجویی

خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان جشنواره جوان را با محوریت تئاترهای دانشجویی برای رشد خلاقیت در آثار تجربی و آکادمیک برگزار می کند.

جواد ایزد دوست در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به همکاری خانه تئاتر حوزه هنری با کانون های تئاتر دانشجویی، اظهار کرد: خانه تئاتر حوزه هنری جشنواره جوان را مخصوص دانشجویان برنامه ریزی کرده است تا افرادی که به صورت تجربی و یا آکادمیک  کار کرده اند و فرصتی برای رقابت نداشتند، در این جشنواره به رقابت بپردازند.

مدیر خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه این جشنواره در آذرماه برگزار و فراخوانش در سایت حوزه هنری استان اصفهان اعلام می شود،‌افزود:  می توان به تئاترهای دانشجویی به گونه ای تئاترخلاق نگاه کرد که به واسطه خبط و خطاهایی که از مطالب آکادمیک داشته اند و جسارت و جراتی که دارند، خلاقیت های گوناگونی را در آثارشان دید.

وی با بیان اینکه هنرمندانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند تفاوت عمده ای با کسانی که به صورت تجربی تئاتر را فرا گرفته اند دارند، ادامه داد: باید بدانیم که همه خلاقیت ها درست و بجا نیست، ولی ابداعات و خلاقیت هایی که خودشان را در مرحله آزمون و خطا قرار می دهند، به مرحله ظهور می رسند.

ایزددوست با اشاره به همکاری هایش با دانشجویان به مناسبت های مختلف در دانشگاه های اصفهان، خمینی شهر و نجف آباد در قالب آموزش و اجرا، اضافه کرد:  کسانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل شدند، کمک هایی را به گروه های تئاتری دانشجوییانجام دادند ولی بعد که به صورت جدی وارد حوزه هنر شدند، اندکی از فضای کارهای دانشجویی فاصله گرفتند. افرادی هم مانند آقایان حسن جویره و مرحوم صدرالدین شجره و بقیه دوستان در حد مشورت با دانشجویان در ارتباط بوده اند.

مدیر خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان در رابطه با همکاری حوزه هنری و دانشگاه ها خاطرنشان کرد: دانشگاه های غیرمرتبط با تئاتر ، به صورت جدی وارد حوزه تئاتر نمی شوند و اگر هم این اتفاق رخ دهد به صورت مقطعی است، زیرا با رشته های تحصیلی دانشجویان غیر مرتبط است و فقط به واسطه ذوق و شوق و اوقات فراغت و فضایی که ایجاد می کند وارد حوزه تئاتر می شوند. بنابراین عملا ارگانهای دولتی نمی توانند روی تئاترهای دانشجویی سرمایه گذاری کنند ولی دانشکده ها و دانشگاه های مرتبط با حوزه تئاتر را می توان عوامل مهمتری در این زمینه دانست.

وی یادآور شد: تئاتر، هزینه هایی از قبیل دکور، صحنه، لباس و گریم را در بر دارد و اگر بازیگرها را فاکتور بگیریم هزینه های جانبی بسیاری وجود دارد که اگر دانشگاه ها حمایت مالی انجام دهند و هزینه ها را ساپورت کنند، قطعا دانشجویان هم دوست دارند کارهایشان مخاطب بیشتری داشته باشد ولی متاسفانه اکثر دانشگاه ها حمایت مالی انجام نمی دهند؛ بنابراین باعث می شود که گروه های دانشجویی با بلیط فروشی هزینه های اولیه خود را دربیاورند که در این صورت شیوه درستی است.

جشنواره تئاتر جوان همچنین همکاری لازم را  با دانشجویان برای روی صحنه بردن تئاتر و انجام مشاورههای کارگردانی را انجام خواهد داد.

کد خبر 354076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.