کاریکاتور، یکی از نشانه های جامعه آزاد است

کاریکاتوریست اصفهانی در هشتمین دوره جشنواره بین المللی تورهان سلجوق ترکیه، موفق به کسب جایزه سوم کارتون شد.

ناهید زمانی، برنده جایزه هشتمین دوره جشنواره بین المللی تورهان سلجوق ترکیه، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تورهان سلجوق پدر کاریکاتور ترکیه است و زمانی که تدارکات اولین دوره برگزاری این جشنواره دیده می شد،  زنده بود اما متأسفانه در همان زمان فوت می کند و پس آن تاکنون  هشت دوره این جشنواره در شهری به اسم میلاس برگزار شده است.

وی افزود: موضوع این جشنواره آزاد است و امسال توانست با اجرایی خوب، جشنواره کارتون ملانصرالدین ترکیه را نیز پشت سر بگذارد و بعد از جشنواره کاریکاتور اردین دوغان دومین جشنواره معتبر کشور ترکیه بشود. این کشور به دلیل وجود کاریکاتوریست هایی که دارد به این عرصه اهمیت می دهد و در دنیا جشنواره های مهم این حوزه در این کشور برگزار می شود.

زمانی اضافه کرد: جشنواره بین المللی تورهان سلجوق با اینکه تنها هشت دوره را پشت سر گذاشته است اما جای خود را بین کاریکاتور ها به خصوص کاریکاتوریست های ایرانی باز کرده است به طوری که هرساله بین برنده ها کاریکاتوریست های ایرانی داشته اند و همین برنده شدن ایرانی ها باعث شد دید کشور ترکیه و دید مردم آن نسبت به کشور ایران عوض شود، این ادعایی بود که شهردار همین شهر داشت و این برای من خیلی جالب بود که یک جشنواره کاریکاتور بتواند دید مردم را به تدریج نسبت به مردم یک کشور تغییر دهد.

برنده جایزه هشتمین دوره جشنواره بین المللی تورهان سلجوق ترکیه با بیان اینکه در طول هشت دوره اولین برنده خانم بوده است،  گفت: برگزاری این جشنواره ها تاثیری برای کشور ایران ندارد چون ما هنرمندان زیادی داریم که جوایز زیادی گرفته اند و کل جهان آنها را می شناسند اما درکشور ما متأسفانه اینطور نیست و اهمیت خاصی به این جوایز داده نمی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه روزنامه های کمی کارتون دارند، وقتی روزنامه بودجه اش کم می شود اولین کاری که می کند این است که ستون کارتون را حذف می کند. وقتی کارتون مطبوعاتی به تعداد محدود داریم کاریکاتوریست ها بیشتر به سمت کارتون جشنواره ای می روند. در این جشنواره وقتی آن ها می شنیدند کارتونیست مطبوعاتی هستم خیلی به نظرشان با ارزش بود و برای آن ها ارزش و اعتبار حساب می شد.

زمانی با اشاره به اینکه ما هنرمندانی در کشور داریم که اسمشان در حد جهانی شناخته شده است اما متاسفانه در ایران شناخته شده نیستند، گفت: برگزاری این جشنواره ها باعث می شود مردم با هنر کاریکاتور وکاریکاتوریست ها آشنا شوند و به این حوزه اهمیت بیشتری داده شود چرا که کاریکاتور یک شیوه انتقادی است و یکی از نشانه های جامعه آزاد داشتن کاریکاتوریست های زیادی است که بتوانند فعالیت کنند متأسفانه در کشور ما فقط دو مجله طنز فعال هستند و باعث خوشحالی است که یکی از آن ها در اصفهان فعالیت دارد.

کد خبر 354070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.