بازار محصولات سلولزی هنوز آرام نگرفته است

مدت‌هاست که دغدغه گرانی و کمیابی پوشک نوزادان، بزرگسالان و لوازم بهداشتی بانوان به موضوعی نگران‌کننده برای بسیاری از خانواده ها تبدیل‌شده است و این ماجرا از زمانی نگرانی بیشتری را به بارآورد که به دنبال این معضل، اخبار تعطیلی و کاهش ظرفیت کارخانه‌های تولیدکننده این محصولات نیز به گوش رسید.

به گزارش ایمنا، پس از این اتفاق اخبار بسیاری در مورد ترخیص مواد اولیه و کالاها از گمرک، کشف انبارهای احتکار کالا و توزیع این کالاها در بازار برای مردم، منتشر شد که مسئولان نوید جبران کمبود کالاها بویژه محصولات سلولزی را به مردم دادند اما آنچه که از دل بازار و صحبت های مردم برمی آید این است که هنوز نه تنها قیمت ها چند برابری است بلکه کمبود این کالاهای ضروری، همچنان ادامه دارد.

موج بی‌سابقه گرانی در ایران از اوایل امسال شروع و هرچه گذشت برگرانی ها هم افزوده شد. قسمت دشوار این ماجرا زمانی بود که علاوه برگرانی با کمبود محصول موردنظر نیز مواجه شدیم. یکی از این اقلام گران و کمیاب پوشک بچه، بزرگسالان و کالهای بهداشتی بانوان است که در این روزها رکورد گرانی‌ها را شکسته و به نوعی نقل محافل شده است. به‌طوری‌که این مایحتاج ضروری نوزادان و خانواده ها حتی در مورد برخی از برندها با رشد چند برابری مواجه شده است. به‌عنوان‌مثال یکی از برندهای ایرانی پرطرفدار ابتدا از ۳۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان و سپس به ۹۰ هزار و۱۲۰ هزار تومان و حتی در برخی فروشگاه ها به قیمت بیشتر هم رسید.

اما اینکه چه شد نرخ این محصول به‌یک‌باره به افزایش چند برابر برسد موضوعی است که تقریباً همه فعالان این صنف دلیل آن را مرتبط با نرخ ارزمی دانند همچنین افزایش بهای خمیرکاغذ، دیگر مواد اولیه و ترخیص نشدن مواد اولیه از گمرک از جمله دیگر دلایل اصلی کمبود این محصول در بازار و افزایش قیمت آن عنوان می‌شود.

برخی دیگر هم براین باورند حتی اگر ارز هم به صنعت تعلق نگیرد، قیمت‌ها نهایتاً باید ۱۰ تا ۲۰‌درصد افزایش پیدا کند اما الآن در بازار شاهد هستیم که برخی محصولات سلولزی قیمتشان دو تا سه‌بر ابر و بیشتر شده است، ۳۰ تا ۴۰‌درصد این گرانی ممکن است به نوسانات ارز مربوط باشد اما ۷۰‌درصد مابقی به تصمیمات نادرست مسئولان مرتبط است که تولیدکننده را بلاتکلیف گذاشته‌اند.

ودر این میان کارخانه‌دارانی که به دلیل کمبود مواد اولیه، ظرفیت تولید خود را کاهش داده اند نیز از این شرایط پیش آمده شکایت دارند. به‌طوری‌که از۱۰ کارخانه تولیدی فعال در سطح کشور که تولیدکننده حدود ۸۰‌درصد از پوشک بچه هستند گفته می‌شود در حال حاضر به دلیل عدم تأمین مواد اولیه با نیمی از ظرفیت خود فعال‌اند چون ۹۰‌درصد مواد اولیه برای تولید پوشک بچه، پوشک بزرگ‌سالان و لوازم بهداشتی بانوان و دیگر محصولات سلولزی وارداتی است و می‌توان گفت واردات این مواد در ماه‌های اخیر به سبب نوسانات ارز دچار مشکل شده است.

بررسی‌های میدانی

خرده‌فروشان سطح شهر در رابطه با کمبود پوشک چه می‌گویند؟

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که برخی از محصولات که دارای قیمت و کیفیت بیشتری نسبت به دیگر برندها هستند از سوی عرضه‌کنندگان عمده به بازار عرضه نمی‌شود و در انتظار آن هستند تا آینده بازار مشخص شود.

سعید بخش که یکی از این خرده‌فروشان سطح شهر است در رابطه با گرانی و کمیابی پوشک بچه به خبرنگار ایمنا گفت: دلیل گرانی این محصول پرمصرف آن است که ارز دولتی به واردات مواد اولیه آن تعلق نمی‌گیرد و تولیدکنندگان باید ارز موردنیاز خود را از سامانه ارز نیما که حدود ۸۰۰۰ تومان است تهیه کنند،  این امر موجب افزایش نرخ این کالا شده است. از طرفی هم تعدادی از واحدهای توزیع، که از قبل میزان زیادی پوشک بچه درانبارها داشتند اقدام به حذف قیمت‌های گذشته روی کالاها کرده و قیمت‌های جدید بر روی کالاها درج کردند که این باعث متضرر شدن و گلایه خریداران شده است. هرچند اگر این اتفاق هم نیفتد باگذشت زمان با اتمام این کالاهای ذخیره خریدار ناچار به تهیه کالاهای تازه تولیدشده باقیمت جدید خواهد شد.

فروشنده‌ای دیگر دراین‌باره به خبرنگار ایمنا گفت: یک بسته پوشک بچه ۱۲عددی که تا مدتی قبل با نرخ ۱۷هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون نزدیک به ۲۵ هزار تومان و در برخی مناطق به بیش از این رقم رسیده است و البته در برخی موارد گران‌تر هم عرضه می‌شود به‌ویژه برندهای برتر ایرانی که باقیمت‌هایی بالاتر به فروش می‌رسند. وی افزود: در این میان احتکار این کالا نیز برگرانی ها دامن می‌زند همان‌گونه که اخیراً خبر کشف انبارهای احتکار از محصولات مختلف چون پوشک در اصفهان شنیده شد . بی شک احتکار و کاهش عرضه پوشک نوزادان در بازار داخلی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

یکی دیگر از خرده‌فروشان پوشک بچه در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وارداتی بودن مواد اولیه این محصول بیان کرد: وابستگی ۸۰ درصدی این مواد به نرخ ارز منجر به گرانی و کمیابی پوشک نوزادان شده است.

وی افزود: علاوه برگرانی مواد اولیه، کاهش واردات این مواد نیز از دلایل مهم گرانی بشمار می‌رود و درنهایت رشد صادرات پوشک نوزادان به علت افزایش نرخ ارز وبه صرفه بودن صادرات نیز منجر به کمیابی و گرانی این کالا شده است.

تاثیر کشف چنین احتکارهایی موقتی است

رئیس اتحادیه لوازم بهداشتی وآرایشی اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر کشف پوشک‌های احتکار شده بر این بازار تصریح کرد: این محصولات توسط عده‌ای توزیع‌کننده وخرده فروش احتکار شده بود و تاثیر کشف چنین احتکارهایی موقتی است، اگر خواهان تأثیر دائمی و ممانعت از گرانی و کمبود هر نوع کالایی هستیم لازم است کارخانه‌داران وتولیدکنند گان که تولیدکننده میلیون‌ها بسته پوشک هستند کنترل شوند تا گران تحویل دادن آن‌ها باعث سوءاستفاده عده‌ای دیگر نشود.

جعفراطیار با تأکید بر تأثیر کارخانه‌های تولیدکننده بر قیمت پوشک گفت: از دیدگاه من کنترل خرده‌فروشان دراین‌باره چندان منفعتی ندارد چون زمانی که خرده‌فروش محصول را با نرخ بالایی تهیه می‌کند مجبور به گران فروختن آن نیز می‌شود.

وی در رابطه با دلیل افزایش نرخ پوشک بچه افزود: تأمین مواد اولیه این محصول وابسته به واردات است به عبارتی در ایران مونتاژ انجام می‌گیرد و با توجه به ورود این مواد با ارز غیردولتی واضح است قیمت نهایی بالا می‌رود. اما آنچه قابل‌تأمل است آنکه بسیاری از تولیدکنندگان، مواد اولیه مورد نیاز را از قبل خریداری کرده بودند ولی با گرانی دلار نرخ مواد اولیه انبار کرده خود را افزایش دادند و باعث گرانی پوشک شدند.

اطیار اضافه کرد: این نکته را نیز باید در نظر داشت که باوجود چند برابر شدن نرخ دلار در برخی از مواقع سوءاستفاده‌هایی می‌شود و نرخ نهایی محصول بالاتر از نرخ تمام شدده آن اعلام می‌شود.

وی در رابطه با تأثیر این گرانی بر خریدهای مردم اظهار کرد: در کل مردم در مواجه با این شرایط ۲ گروه هستند گروهی کم‌توان که مجبور به سازگاری با شرایط موجود و خرید کمتر هستند و گروهی هم که توان مالی دارند بی‌توجه به این گرانی‌ها خرید خود را انجام می‌دهند و حتی اقدام به خرید بیشتر و احتکار کالای موردنظر خود در چنین زمان‌هایی می‌کنند که این خود باعث گرانی بیشتر می‌شود.

کد خبر 354044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.